2015-10-08, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Om du står först i kön och därmed blir först erbjuden kontraktet kontaktar de dig inom någon (var)dag från att tiden att tacka ja eller nej gått ut. Det händer dock rätt ofta att den personen tackar nej så det behöver inte vara kört direkt utan det kan ta några dagar. Båda lägenheterna jag har fått har jag fått som tredje person i kön.

De kontaktar dig via telefon, men jag minns inte om de har skyddat nummer eller ej. Se alltså till att svara oavsett vad det är för nummer. De försöker dock flera gånger innan de går vidare till nästa, men vet inte hur många gånger. Troligen inte i all evighet men åtminstone i några dagar. Ser du någon som ringt från ett nummer som börjar på 046-35 är det troligen LKF.

Är du inte aktuell får du inte veta det förrän flera veckor senare när processen är klar och kontrakt är skrivet, då det uppdateras på hemsidan att du inte fick lägenheten i fråga. Du får inget direkt besked utan det framgår bara av objektsbeskrivningen att du inte fick lägenheten. Om du undrar kan du alltid ringa och få rakt besked.

Tack så mycket för ditt svar! Tiden gick som sagt ut i fredags (2/10) och jag har i skrivande stund 1271 poäng, det gäller en lgh utanför Lunds stadsgränser. Är mina chanser goda tror du? Om jag inte hör något under morgondagen och fredag, är det läge att sluta hoppas då? Det står under objektet att dem kontaktar den som är aktuell för kontrakt inom 14 dagar, så om någon redan blivit kontaktad och tackat ja så bör dem ju uppdatera på sidan redan nu känner jag... Så att inte resterande går och hoppas i 1,5 vecka till.

Hörde om en som fick ett brev hem 14 dagar efter att svarstiden gått ut om att han hade fått lgh. Men känns konstigt att dem skulle skicka ett brev...

Hur lång tid tog det innan dem kontaktade dig?
Citera
2015-10-08, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieH0
Tack så mycket för ditt svar! Tiden gick som sagt ut i fredags (2/10) och jag har i skrivande stund 1271 poäng, det gäller en lgh utanför Lunds stadsgränser. Är mina chanser goda tror du? Om jag inte hör något under morgondagen och fredag, är det läge att sluta hoppas då? Det står under objektet att dem kontaktar den som är aktuell för kontrakt inom 14 dagar, så om någon redan blivit kontaktad och tackat ja så bör dem ju uppdatera på sidan redan nu känner jag... Så att inte resterande går och hoppas i 1,5 vecka till.

Hörde om en som fick ett brev hem 14 dagar efter att svarstiden gått ut om att han hade fått lgh. Men känns konstigt att dem skulle skicka ett brev...

Hur lång tid tog det innan dem kontaktade dig?

Utanför Lunds stadsgränser, dvs i någon av de andra orterna i kommunen, Dalby, S Sandby osv? Då kan nog din kötid räcka med lite flyt.

Anledningen att de inte tar bort den direkt när någon tackar ja på telefon är att inget är säkert förrän man skrivit på kontraktet. Man kan tacka nej när man sitter på kontoret och ska skriva på och det räknas fortfarande bara som ett vanligt nej-svar. Därför bör man alltid tacka ja så långt som möjligt om man inte är helt säker på att man inte vill ha den. Så länge man inte skrivit på kan man fortfarande tacka nej.

När någon skrivit på, vilket brukar ta ungefär två veckor från att man blivit erbjuden visning, tas den bort. Om du vill kan du som sagt ringa och kolla om de redan skrivit kontrakt med någon annan. Då får du ju veta direkt om du kan sluta hoppas. För mig tog det nog någon vecka från att tiden för visning gått ut till att de ringde.
Citera
2015-10-08, 23:26
Medlem
Citat:
Utanför Lunds stadsgränser, dvs i någon av de andra orterna i kommunen, Dalby, S Sandby osv? Då kan nog din kötid räcka med lite flyt.

Anledningen att de inte tar bort den direkt när någon tackar ja på telefon är att inget är säkert förrän man skrivit på kontraktet. Man kan tacka nej när man sitter på kontoret och ska skriva på och det räknas fortfarande bara som ett vanligt nej-svar. Därför bör man alltid tacka ja så långt som möjligt om man inte är helt säker på att man inte vill ha den. Så länge man inte skrivit på kan man fortfarande tacka nej.

När någon skrivit på, vilket brukar ta ungefär två veckor från att man blivit erbjuden visning, tas den bort. Om du vill kan du som sagt ringa och kolla om de redan skrivit kontrakt med någon annan. Då får du ju veta direkt om du kan sluta hoppas. För mig tog det nog någon vecka från att tiden för visning gått ut till att de ringde.

Okejokej! Tack för dina svar ja jag ringer nog dem imorgon! Håller fortfarande tummarna även om hoppet börjar försvinna lite...
Citera
2015-10-09, 17:28
Medlem
Det var 3 st före mig i kön som hade mer poäng och alla dem hade tackat ja. Tråkigt :/ men det är bara att söka vidare!
Citera
2015-10-20, 13:22
Medlem
Tror det tog ungefär en månad från att jag fick mail om erbjudande om visning tills jag fick samtal om att jag fått lägenheten. Var iofs vid juletid, men det ger kanske ändå en fingervisning om hur lång tid det kan ta.
Citera
2015-11-10, 12:05
Medlem
2810p - Fick inte en tvåa på Skolgatan (dvs. centralt)
Citera
2015-11-11, 11:18
Medlem
Vad tror ni att 1865 poäng skulle räcka till? Och vad är rimligt att kunna förvänta sig med 1865 poäng?
Citera
2015-11-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Vad tror ni att 1865 poäng skulle räcka till? Och vad är rimligt att kunna förvänta sig med 1865 poäng?

Alltså, det börjar bli lite frustrerande med alla som ställer samma fråga och sen aldrig följer upp frågan de ställt. Tråden är proppfylld med frågor i stil med din, och de flesta som frågar verkar ha runt din poängsumma. Fem år räcker, som påpekats tidigare, till lägenhet i de flesta områden runtomkring stadskärnan. Har man otur går det inte ändå, men efter några ansökningar bör man till slut kunna landa något med en poängsumma i de trakterna.

Edit: JackDog påstod för några sidor sedan i tråden att det numera krävs runt 2000 poäng för lägenhet i staden, men jag vet inte. Jag fick nuvarande lägenhet i början av 2014 som andra reserv för runt 1800 poäng. Så helt klart är det möjligt.
Senast redigerad av Grillo 2015-11-11 kl. 12:32.
Citera
2015-11-11, 13:13
Medlem
Citat:
Alltså, det börjar bli lite frustrerande med alla som ställer samma fråga och sen aldrig följer upp frågan de ställt. Tråden är proppfylld med frågor i stil med din, och de flesta som frågar verkar ha runt din poängsumma. Fem år räcker, som påpekats tidigare, till lägenhet i de flesta områden runtomkring stadskärnan. Har man otur går det inte ändå, men efter några ansökningar bör man till slut kunna landa något med en poängsumma i de trakterna.

Edit: JackDog påstod för några sidor sedan i tråden att det numera krävs runt 2000 poäng för lägenhet i staden, men jag vet inte. Jag fick nuvarande lägenhet i början av 2014 som andra reserv för runt 1800 poäng. Så helt klart är det möjligt.
Intressant, men mycket har hänt i Sverige sedan början av 2014. men tiden får utvisa hur det går. Hittills har det inte gått bra i alla fall, hoppas på lite tur någon gång snart.
Citera
2015-11-12, 21:42
Medlem
Jack.Dogs avatar
Citat:

Nu var det ett tag sen vi fick några färska siffror från LKF och jag har ingen aning om hur läget ser ut idag. 2000 poäng är vad som verkat vara en någorlunda avrundad siffra för att komma innanför stadsgränsen, om man tittar på vad LKF själva gått ut med tidigare och vad folk presenterat i tråden. Själv fick jag min lägenhet med runt 2000 poäng, inom staden, under 2014.

Jag är dock helt övertygad om att kötiderna kan variera en del. Dels pga att sökandet säkerligen går upp under vissa delar av året, inför antagning och liknande, och att nybyggen och antal lägenheter som ligger ute påverkar kötiden åt andra hållet vid den aktuella tidpunkten.

Sen finns det ännu en faktor som inte, vad jag vet, har avhandlats i tråden. Har vi någon aning om hur selektiva LKF är gällande inkomst hos blivande hyresgäster? Givetvis ska hyran matcha inkomsten så att hyresgästen har förmåga att betala, men kan en högre inkomst (= större säkerhet för LKF) generera en lägenhet snabbare?

En sak till jag funderat över, gällande hur selektiva LKF får vara vid uthyrning, är huruvida befintliga hyresgäster kan få någon mer typ av förtur än bara dubbla köpoäng. Flyttar en hyresgäst hos LKF genererar det en ny lägenhet för LKF att hyra ut. Kan detta påverka köpoängen på något vis för befintliga hyresgäster eller är jag ute och cyklar i mitt resonemang?
Citera
2015-11-13, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Nu var det ett tag sen vi fick några färska siffror från LKF och jag har ingen aning om hur läget ser ut idag. 2000 poäng är vad som verkat vara en någorlunda avrundad siffra för att komma innanför stadsgränsen, om man tittar på vad LKF själva gått ut med tidigare och vad folk presenterat i tråden. Själv fick jag min lägenhet med runt 2000 poäng, inom staden, under 2014.

Ja, då satt du kanske säkrare i kön för den lägenheten än vad jag gjorde för min... Det är ju lite flyt att två personer framför en tackar nej.

Citat:
Jag är dock helt övertygad om att kötiderna kan variera en del. Dels pga att sökandet säkerligen går upp under vissa delar av året, inför antagning och liknande, och att nybyggen och antal lägenheter som ligger ute påverkar kötiden åt andra hållet vid den aktuella tidpunkten.

Just nu ligger lägenheterna vid gamla brandstationen ute och snart släpps nog resten av Oden-husen plus höghusen på Linero torg. I mitt område byggs just nu två fyravåningshus också som ska stå klara 2017. Så kan man tänka sig lite högre hyra för en nybyggd lägenhet kan man nog komma undan med betydligt kortare kötid.

Citat:
Sen finns det ännu en faktor som inte, vad jag vet, har avhandlats i tråden. Har vi någon aning om hur selektiva LKF är gällande inkomst hos blivande hyresgäster? Givetvis ska hyran matcha inkomsten så att hyresgästen har förmåga att betala, men kan en högre inkomst (= större säkerhet för LKF) generera en lägenhet snabbare?

Jag frågade när jag sökte och levde på studiemedel, och då sa de att de normalt accepterar studiemedel för ettor, men jag vet ju inte om de har nån maxhyra de tänker på då... Jag tror inte att allmännyttiga bolag får prioritera baserat på inkomst, men osäker.

Citat:
En sak till jag funderat över, gällande hur selektiva LKF får vara vid uthyrning, är huruvida befintliga hyresgäster kan få någon mer typ av förtur än bara dubbla köpoäng. Flyttar en hyresgäst hos LKF genererar det en ny lägenhet för LKF att hyra ut. Kan detta påverka köpoängen på något vis för befintliga hyresgäster eller är jag ute och cyklar i mitt resonemang?

Som ovan, osäker om om de ens får göra det med tanke på att de är allmännyttiga... Men osäker. Orkar inte rådda i lagtexter och googlingar just nu.
Citera
2016-01-03, 18:07
Bannlyst
Har ca 2000 Köpoäng. Räcker det till något i lund bortsätt ifrån Linero och norra fälladen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in