2011-01-08, 17:58
Bannlyst
Hej.

Ser till ett hus som har en ganska nyinstallerad värmepump, bergvärme.
Idag när jag kom in så tjöt det rätt mycket från den, kompressortjut typ.
"Svalpade" i ledningarna och den där behållaren med kylmedium(?) är tom. Står Brinol 30% på den och enligt instruktionsboken ska den vara 2/3 full och ungefär den mängden var det tidigare också, men nu tom.

Vad kan ha hänt? Ska man bara fylla på enligt instruktionerna?
Citera
2011-01-08, 20:01
Medlem
När man just fyllt ett system så kan man de första veckorna behöva fylla på. Tror det är syret/luften i blandningen som försvinner och gör att nivån sjunker ihop. Fyll till en början på en liten bit upp i expansionkärlet. Inte för mycket, då kan det svämma över.

Kompressorn pumpar ej brinolen, det är en värmeväxlare emellan. Dock kan det hela ha gått varmt om det inte varit tillräckligt med brinol. Då kan en övertrycksventil löst och den kanske måste återställas. Har ej Nibe så vet inte i detalj hur den funkar. Kolla instruktionsbok eller googla. Det finns ett värmepumpsforum.
Citera
2011-01-08, 22:05
Bannlyst
Står inget i boken om det, mer än att man kanske måste fylla på efter uppstart.
Men denna har ju varit där ett par år nu.

Men värme finns det i huset iaf.
Vart har brinolen tagit vägen tror ni?
Citera
2011-01-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre

Den kanske läcker? Vet att både mina föräldrars och deras grannes Nibe värmepumpar för bergvärme började läcka. Dock så borde du märkt det isf, då eländet tydligen läckte ut på golvet under pumpen.
Citera
2011-01-08, 23:43
Bannlyst
Citat:

Har varit på flertalet nibepumpar där en koppling under antingen spruckit eller lossnat, kolla om du hittar någon sprit under. Det är ofta isolerade rör och kopplingar så det kan vara svårt att upptäcka boven i det hela.
Om det hade varit en nyinstallerad pump så borde installatören kört runt systemet med en rundkörningspump och det hade således varit normal vätskenivå därav tror jag det är större sannolikhet att det är något som är galet.
Kan tillägga att den nog går på elpatronen nu så pass upp med elräkningen
Citera
2011-01-08, 23:49
Medlem
är du osäker tryck ner startknappen på R så går det runt på elen tills dom kommer hem.
Citera
2011-01-08, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Har varit på flertalet nibepumpar där en koppling under antingen spruckit eller lossnat, kolla om du hittar någon sprit under. Det är ofta isolerade rör och kopplingar så det kan vara svårt att upptäcka boven i det hela.
Om det hade varit en nyinstallerad pump så borde installatören kört runt systemet med en rundkörningspump och det hade således varit normal vätskenivå därav tror jag det är större sannolikhet att det är något som är galet.
Kan tillägga att den nog går på elpatronen nu så pass upp med elräkningen

Tack för ett bra svar! Du verkar insatt.

Jag ska kolla lite närmare innanför isoleringen. Var torrt på golvet dock, och behållaren torde ju vara på tre-fyra liter kanske.
Det knepiga är att det är en liten skvätt i botten på behållaren nu, det var det inte tidigare och då var det ett porlande ljud i de rören samt ett "pumptjut".
Citera
2011-01-08, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arvika
är du osäker tryck ner startknappen på R så går det runt på elen tills dom kommer hem.

Ok. Men värme verkar finnas så det är ju lugnt så.
Dom blir borta till i mars så jag tänkte att jag skulle få ordning på det.
Citera
2011-01-09, 00:02
Bannlyst
Citat:

Jag ska kolla lite närmare innanför isoleringen. Var torrt på golvet dock, och behållaren torde ju vara på tre-fyra liter kanske.
Det knepiga är att det är en liten skvätt i botten på behållaren nu, det var det inte tidigare och då var det ett porlande ljud i de rören samt ett "pumptjut".

Skulle inte säga att jag är alltför insatt, går endast som lärling fortfarande
Tänk dock på att det kan bli dyrt med elpatronen på!
Citera
2011-01-09, 00:42
Medlem
Citat:

Behållaren är expansionskärl för innehållet i hela borrhålet, kanske 100 liter eller så. Kan ju vara så att det är en läcka i slangpaketet om det inte läcker i pannrummet. Nivån beror aningen på om pumpen är igång eller inte då den ger tryck i slangen.

Jag fick i allafall fylla på mitt system när det var nytt, kanske 5 liter eller så. Försvinner det mer än ett fåtal liter och du måste fylla på igen så är det dock definitivt läckage.

Är det korrekt att den fortfarande går? Häll på några liter så ordnar det sig nog.

Pumpen mår inte bra av att pumpa luft så tveka inte att fylla på.
Senast redigerad av SuperKurt 2011-01-09 kl. 00:45.
Citera
2011-01-09, 01:44
Medlem
william123s avatar
Luftbubblor som stannar upp / ställer sig på olika ställen hela tiden vilket gör att nivån skiftar, mycket vanligt att man får åka ut och förklara det för kunder.. Också vanligt att även fast hålet är bra spolat vid installation så finns det alltid små små luftbubblor i spriten, efter några år så har dessa bubblor "släppt" från spriten och samlat ihop sig till större luftbubblor vilket skapar små fickor i systemet därav nivåskillnad.. Sedan beror också vintern på att det skiftar, spritens temperatur sjunker 1-3 grader i slutet på vintern när hålet blivit lite nedkylt och som dom flesta vet så minskar volymen vid sjunkande temperatur..

Fyll på du men absolut inte till mer än 1/3 av behållaren då nivån skiftar hela tiden och hålet kommer stiga någon/några enstaka grader i sommar..

Sen så kan det ju såklart vara en läcka men brukar inte alls vara vanligt enligt mina erfarenheter..

EDIT; Mycket viktigt att du stänger kranen som sitter under kärlet när du fyller på!
Citera
2011-01-09, 02:25
Bannlyst
Men eftersom behållaren nu visade sig innehålla lite sprit så är det nog ingen läcka, om det inte är en väldigt ny sådan, för systemet hade nog varit tomt i så fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in