2011-01-08, 16:08
Medlem
Om man tar ett billån på säg 100.000, hur påverkar det ett eventuellt bostadslån?

Alltså om man har ett billån på 100K, och ska köpa en bostadsrätt för ca 1,5 miljoner och säg att det är precis det jag får låna med min nuvarande lön. Kommer jag då inte kunna köpa bostadsrätten för att jag endast kan få låna 1,4 miljoner pga mitt billån.
Citera
2011-01-08, 16:10
Medlem
Ja, vid bostadslån så tar man alltid hänsyn till tidigare lån, eftersom det är en kostnad för dig.
Men du kan inte riktigt bara dra av 100.000 på vad du får låna på bostaden.
Det handlar om månadskostnad.
Billånet är ju knappast på 50 år som bostadslånet ofta är, utan på en kortare tid.
Det kan därför kanske vara värt att sälja bilen och kvitta det lånet innan du köper huset (alternativt köpa billigare bil för att ha råd med huset).
Citera
2011-01-08, 16:30
Medlem
Ja billånet innebär inte bara större krav på amortering utan också högre ränta. Därtill finns det en drös extrakostnader bensin/rep osv som man måste ta hänsyn till.

Exakt samma person gånger 2, förutom en bil som skillnad, lär den ena utan bil kunna låna betydligt mer än den andra.
Citera
2011-01-08, 16:42
Medlem
Om man har en borgenär på något eller båda lånen då, hur påverkar detta den totala lånesumman?
Citera
2011-01-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananbus
Om man har en borgenär på något eller båda lånen då, hur påverkar detta den totala lånesumman?
Borgenär är väl borttaget vad jag vet? Ersättare är väl medlåntagare, då beror på dennes tillgångar samt hur denne lever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in