2011-01-08, 15:19
Medlem
Bam.Bams avatar
Tänkte be om hjälp av er matlagningsaficionados, har nämligen inga pengar alls kvar till slutet av månaden, men ganska välfylld kyl, frys och skafferi. Är en jävla hamster som ofta handlar saker som jag sen bara lägger i frysen och brukar alltid gå och handla ny mat varje gång jag ska laga. Men nu är det slut på det ett tag i alla fall. På dagarna kan jag käka proteinshakes, men till middag vill jag ha riktig mat och det här finns att tillgå:

Protein:
Kycklingfile (1 st)
Laxfile (3 st)
Fläskfile (1-2 portioner)
Oxfile (3 portioner)
Ryggbiff (1 st)
Räkor (både med och utan skal)
Köttfärs (1 portion)
Skivad kalkon (fryst)

Grönsaker:
Cocktailtomater
Avocado
Rödlök
Spenat
Gröna ärter
Edamamebönor
Gröna bönor
Dill
Stora vita bönor
Krossade tomater
Kokta pintobönor
Mynta
Potatis
Rödbetor
Gul lök
Vitlök
Lime
Chili
Ingefära
Gräslök

Övrigt:
Kycklingskrov (som jag nån gång fryst in för att koka buljong på)
Räkskal (samma som kycklingen)
Smördeg
Äggvitor
Riven ost
Tortillabröd
Vanlig ost
Leverpastej
Chevreost
Parmesan
Fetaost
Formfranska
Digestivekex

I skafferiet finns även typiska saker som diverse pasta, gryn, ris av olika slag, bulgur, buljongtärningar, socker, mjöl osv. Ganska välfyllt. Har även ganska mycket såser, soya, ketchup, dijon och andra typiska grejer som man brukar ha i kylen. Dock inga med kortare hållbarhet typ mjölk, creme fraiche, youghurt osv. Självklart finns även kryddor.

Någon som känner sig manad att slänga in lite sköna mattips ? Gillar att laga mat, men gör det inte så ofta och är inte så bra på att tänka ekonomiskt, så det här blir en skön övning. Tycker om det mesta i matväg, men föredrar hyfsat hälsosam mat och skulle ALDRIG äta bara pasta med ketchup eller ris med soja.
Citera
2011-01-08, 15:29
Medlem
http://www.vadihelveteskajaglagatillmiddag.nu/
Citera
2011-01-08, 15:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoorroo4
Dessutom: https://www.flashback.org/t408159

~Paul~
Citera
2011-01-09, 11:38
Medlem
Bam.Bams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoorroo4

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Dessutom: https://www.flashback.org/t408159

~Paul~

Tack, tack för bra (och roligt!) länktips, men tror ni missförstått lite. Tänker mig en utmaning a la Jan-Boris Möllers gamla tvprogram om ni minns det, när han kom hem till folk och skulle svänga ihop en trerätters av det de hade hemma och absolut inget annat.

Är alltså svårt att bara leta randomrecept, eftersom de flesta kräver nåt jag inte har hemma (typ fullkornspannkakorna jag fick upp som tips på första länken), utan var mer ute efter ideer från de kreativa matmänniskorna här inne utfrån det som finns hemma .
Citera
2011-01-09, 13:29
Medlem
dePauls avatar
Jo, men i fallet med Janne Boris Möller så hade folk i stort sett ingenting i sin kylskåp.

Med tanke på din arsenal så kan man laga i stort sett allt. Det är därför ingen utmaning eller ens intressant.

~Paul~
Citera
2011-01-09, 14:52
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jo, men i fallet med Janne Boris Möller så hade folk i stort sett ingenting i sin kylskåp.

Med tanke på din arsenal så kan man laga i stort sett allt. Det är därför ingen utmaning eller ens intressant.

~Paul~
Du tror inte ändå att det fuskades lite med vad folk ändå hade i sina kylskåp?

Off topic: Jag har tänkt på den gode J-B Möller, först mindes jag inte vad han hette men han levde kvar i mitt minne sedan 90-talet. Hur kom det sig att han blev så styvmoderligt behandlad av kock-etablissemanget? Om jag inte minns fel så förärades han med en medalj, men fick nöja sig med en annan färg på bandet eller hur det nu var. Var det Mannerström som ogillande honom?
Citera
2011-01-09, 14:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Du tror inte ändå att det fuskades lite med vad folk ändå hade i sina kylskåp?

Off topic: Jag har tänkt på den gode J-B Möller, först mindes jag inte vad han hette men han levde kvar i mitt minne sedan 90-talet. Hur kom det sig att han blev så styvmoderligt behandlad av kock-etablissemanget? Om jag inte minns fel så förärades han med en medalj, men fick nöja sig med en annan färg på bandet eller hur det nu var. Var det Mannerström som ogillande honom?
Självklart får vi aldrig reda på hur mycket de inblandade egentligen hade i sina kylskåp.

I det aktuella fallet är dock uppgiften alldeles för enkel och man kan laga i stort sett allt med tanke på råvaruutbudet.

Min åsikt är att Leif pompo ogillar alla med undantag av en - honom själv. Vet faktiskt inte varför JB Möller försvann från TV-rutan. Jag personligen tyckte att han var en trevlig och ganska mysig filur.

~Paul~
Citera
2011-01-09, 15:07
Medlem
zepofans avatar
För att tillrättalägga en vanlig missupfattning så vill jag påpeka att han heter bara Jan i förnamn och Boris-Möller i efternamn.
Citera
2011-01-09, 15:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
För att tillrättalägga en vanlig missupfattning så vill jag påpeka att han heter bara Jan i förnamn och Boris-Möller i efternamn.
Jaså, OK. Tack för heads up!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in