2011-01-08, 15:19
Tänkte be om hjälp av er matlagningsaficionados, har nämligen inga pengar alls kvar till slutet av månaden, men ganska välfylld kyl, frys och skafferi. Är en jävla hamster som ofta handlar saker som jag sen bara lägger i frysen och brukar alltid gå och handla ny mat varje gång jag ska laga. Men nu är det slut på det ett tag i alla fall. På dagarna kan jag käka proteinshakes, men till middag vill jag ha riktig mat och det här finns att tillgå:
Protein:
Kycklingfile (1 st)
Laxfile (3 st)
Fläskfile (1-2 portioner)
Oxfile (3 portioner)
Ryggbiff (1 st)
Räkor (både med och utan skal)
Köttfärs (1 portion)
Skivad kalkon (fryst)
Grönsaker:
Cocktailtomater
Avocado
Rödlök
Spenat
Gröna ärter
Edamamebönor
Gröna bönor
Dill
Stora vita bönor
Krossade tomater
Kokta pintobönor
Mynta
Potatis
Rödbetor
Gul lök
Vitlök
Lime
Chili
Ingefära
Gräslök
Övrigt:
Kycklingskrov (som jag nån gång fryst in för att koka buljong på)
Räkskal (samma som kycklingen)
Smördeg
Äggvitor
Riven ost
Tortillabröd
Vanlig ost
Leverpastej
Chevreost
Parmesan
Fetaost
Formfranska
Digestivekex
I skafferiet finns även typiska saker som diverse pasta, gryn, ris av olika slag, bulgur, buljongtärningar, socker, mjöl osv. Ganska välfyllt. Har även ganska mycket såser, soya, ketchup, dijon och andra typiska grejer som man brukar ha i kylen. Dock inga med kortare hållbarhet typ mjölk, creme fraiche, youghurt osv. Självklart finns även kryddor.
Någon som känner sig manad att slänga in lite sköna mattips
? Gillar att laga mat, men gör det inte så ofta och är inte så bra på att tänka ekonomiskt, så det här blir en skön övning. Tycker om det mesta i matväg, men föredrar hyfsat hälsosam mat och skulle ALDRIG äta bara pasta med ketchup eller ris med soja.
Protein:
Kycklingfile (1 st)
Laxfile (3 st)
Fläskfile (1-2 portioner)
Oxfile (3 portioner)
Ryggbiff (1 st)
Räkor (både med och utan skal)
Köttfärs (1 portion)
Skivad kalkon (fryst)
Grönsaker:
Cocktailtomater
Avocado
Rödlök
Spenat
Gröna ärter
Edamamebönor
Gröna bönor
Dill
Stora vita bönor
Krossade tomater
Kokta pintobönor
Mynta
Potatis
Rödbetor
Gul lök
Vitlök
Lime
Chili
Ingefära
Gräslök
Övrigt:
Kycklingskrov (som jag nån gång fryst in för att koka buljong på)
Räkskal (samma som kycklingen)
Smördeg
Äggvitor
Riven ost
Tortillabröd
Vanlig ost
Leverpastej
Chevreost
Parmesan
Fetaost
Formfranska
Digestivekex
I skafferiet finns även typiska saker som diverse pasta, gryn, ris av olika slag, bulgur, buljongtärningar, socker, mjöl osv. Ganska välfyllt. Har även ganska mycket såser, soya, ketchup, dijon och andra typiska grejer som man brukar ha i kylen. Dock inga med kortare hållbarhet typ mjölk, creme fraiche, youghurt osv. Självklart finns även kryddor.
Någon som känner sig manad att slänga in lite sköna mattips