2011-01-08, 14:11
Medlem
Hej!

Jag håller på att koda en hemsida i programmet Textredigeraren (på Mac). Jag kodar där man kan skriva text, och har sparat filen som .html för att kunna se resultatet i en webbläsare. Nu har jag dock råkat stänga ner den ruta jag kodar i, och när jag ska öppna filen för att fortsätta koda så öppnas ju bara .html-filen där jag ser resultatet. Hur kan jag nu öppna min fil i textredigeraren för att fortsätta koda?

Hoppas ni förstår vad jag menar...

Tack!
Citera
2011-01-08, 14:15
Medlem
jutsulegendens avatar
kan du inte högerklicka o välja "öppna med"?
Alternativt dra textfilen till programiconen för textredigeraren.
Citera
2011-01-08, 14:17
Medlem
Det finns flera sätt. Du kan öppna den inifrån Textredigeraren. Du måste nog slå på att du vill öppna filer av alla typer för att html-filer ska dyka upp i den dialogen. Ett annat sätt är att ändra suffixet till "txt" medan du redigerar filen i textredigeraren. Fast då måste du komma ihåg att ändra tillbaka till html när du vill ladda upp filen till servern.
Citera
2011-01-08, 14:22
Medlem
Brutes avatar
Vet ej hur det funkar i MAC, men om du har en genväg eller startikon för textredigeraren på skrivbordet, så kan du dra och släppa filen du vill öppna på ikonen, så startar programmet och öppnar filen.

//Brute
Citera
2011-01-08, 14:24
Medlem
Om jag öppnar .html-filen i textredigeraren så öppnas filen där, men koderna visas inte utan det är fortfarande resultatet utav koderna som visas på samma sätt som de gör i webbläsaren. Jag har även försökt att ändra filen till .txt men det blir samma sak då med.
Citera
2011-01-08, 14:25
Medlem
Det blir alltså samma sak vare sig jag öppnar filen med programmet, drar filen till programmikonen, eller döper om filen till .txt
Citera
2011-01-08, 14:39
Medlem
WeaselPodowskis avatar
Lite ot.
Kolla annars in programmet Smultron, det är mycket bättre anpassat för programmering än Textredigeraren. Jag har inte provat att skriva html-kod i det själv men vet att andra gillar det:

http://www.peterborgapps.com/smultron/
Citera
2011-01-08, 16:11
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolee
Det blir alltså samma sak vare sig jag öppnar filen med programmet, drar filen till programmikonen, eller döper om filen till .txt
Textredigerare > Inställningar > Öppna och spara > Ignorera anvisningingar om formaterad text i HTML-filer.

Men, använd hellre Smultron, som redan tipsats om.
Citera
2011-01-08, 17:48
Medlem
högerklicka,välj visa info, sen där så väljer du att öppna med textredigeraren

offT, varför inte köra med en textredigerare som är gjord för att koda i? typ textwrangler
Citera
2011-01-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Textredigerare > Inställningar > Öppna och spara > Ignorera anvisningingar om formaterad text i HTML-filer.

TACK! Det löste allt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in