2011-01-08, 13:13
Medlem
Hej!
Jag bor i en bostadsrätt där styrelsen nu har bestämt att man ska byta samtliga lägenhetsdörrar till nya säkerhetsdörrar. Styrelsen har också bestämt att föreningen ska stå för denna kostnad (150 lgh á 12 tkr, dvs 1,8 mkr). I våra stadgar står dock att bostadsrätthavaren svarar för det inre underhållet och till det inre underhållet ingår rummens väggar, tak och golv, inredning, glas i fönster samt lägenhetens ytter- och innerdörrar.

Vidare står det följande; Bostadsrättsföreningen får åta sig att utföra sådana underhållsåtgärder, som bostadsrättshavaren ska svara för. Beslut om detta ska fattas på föreningsstämma och får endast avse åtgärder som utförs i samband med omfattande underhåll eller ombyggnad av föreningens hus, som berör bostadsrättshavarens lägenhet.

Nu har styrelsen kallat till extra stämma där de tänker rösta om säkerhetsdörrarna. Jag har framfört att det strider mot stadgarna att rösta om detta och att varje bostadsrättshavare måste betala sin egen dörr. Vad gäller?
Citera
2011-01-08, 13:17
Medlem
mythpimps avatar
Det är olika från förening till förening....

Dom kanske inte vill ha en kalle anka dörr där och en bra dörr där till en piff & puf dörr där.. Då är det bättre dom står får det så blir det enhetligt på alla dörrar.
Citera
2011-01-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mythpimp

Dom kanske inte vill ha en kalle anka dörr där och en bra dörr där till en piff & puf dörr där.. Då är det bättre dom står får det så blir det enhetligt på alla dörrar.
Vadå att det är olika från förening till förening? Hur menar du? Vår förening har sina stadgar enligt mitt första inlägg. Om stadgarna anger vad som gäller i en viss fråga. Kan styrelsen då låta föreningsstämman rösta mot vad som gäller i stadgarna. Gäller inte stadgarna först och därefter gäller ett eventuellt stämmobeslut?
Citera
2011-01-08, 13:50
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jopen50
Vadå att det är olika från förening till förening? Hur menar du? Vår förening har sina stadgar enligt mitt första inlägg. Om stadgarna anger vad som gäller i en viss fråga. Kan styrelsen då låta föreningsstämman rösta mot vad som gäller i stadgarna. Gäller inte stadgarna först och därefter gäller ett eventuellt stämmobeslut?
Stadgarna gäller som sagt och styrelsen själva kan inte ta det här beslutet, men som jag förstår det ska det ju hållas en extrastämma? Där kan man först ändra på stadgarna, om de inte tillåter att nya säkerhetsdörrar installeras, och därefter rösta igenom dörrbytet.
Citera
2011-01-08, 13:51
Medlem
Citat:
Vad gäller?
Läs Bostadsrättslagen, samt 7 kap. Lagen om ekonomiska föreningar, som reglerar föreningsstämma samt vad som krävs för att ändra på stadgarna. I det nämnda kap 7, se 17 § "Om ett beslut av föreningsstämman inte har kommit till i behörig ordning eller i övrigt strider mot denna lag eller mot stadgarna..."

Rekommenderar även att du pratar med föreningens revisor.

EDIT: Som mung noterar kanske det är så att man har en extra stämma för att ändra på reglerna, och därefter, vid senare tillfälle, avser att fatta ett beslut om dörrarna. Isåfall sker det ju enligt föreningsmedlemmarnas vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av mythpimp
Exakt vad är olika från förening till förening när det gäller TS fråga?
Senast redigerad av semikolon 2011-01-08 kl. 13:55.
Citera
2011-01-08, 13:58
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semikolon
EDIT: Som mung noterar kanske det är så att man har en extra stämma för att ändra på reglerna, och därefter, vid senare tillfälle, avser att fatta ett beslut om dörrarna. Isåfall sker det ju enligt föreningsmedlemmarnas vilja.
Man får alltså inte vid samma stämma, efter beslut om ändring av stadgarna, ta beslut om dörrarna?

Edit: Eller menade du att styrelsen kan besluta om dörrarna efter stämmobeslutet att ändra stadgarna?
Senast redigerad av mung 2011-01-08 kl. 14:11.
Citera
2011-01-08, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semikolon
Läs Bostadsrättslagen, samt 7 kap. Lagen om ekonomiska föreningar, som reglerar föreningsstämma samt vad som krävs för att ändra på stadgarna. I det nämnda kap 7, se 17 § "Om ett beslut av föreningsstämman inte har kommit till i behörig ordning eller i övrigt strider mot denna lag eller mot stadgarna..."

Rekommenderar även att du pratar med föreningens revisor.

Exakt vad är olika från förening till förening när det gäller TS fråga?

Grejen är att byta till säkerhetsdörrar strider knappast emot lagen, och föreningens stämma är suverän, dvs att de bestämmer över föreningen. Säger stämman en sak, så har demokratin haft sin gång. Att byta dörrar är ingen direkt jättegrej, och TS borde posta hela stadgan för att vi ska ha en chans o se om de bryter emot dom, och ev förslag på nya stadgar om det ska bytas.

Citat:
Hej!
Jag bor i en bostadsrätt där styrelsen nu har bestämt att man ska byta samtliga lägenhetsdörrar till nya säkerhetsdörrar. Styrelsen har också bestämt att föreningen ska stå för denna kostnad (150 lgh á 12 tkr, dvs 1,8 mkr). I våra stadgar står dock att bostadsrätthavaren svarar för det inre underhållet och till det inre underhållet ingår rummens väggar, tak och golv, inredning, glas i fönster samt lägenhetens ytter- och innerdörrar.

Vidare står det följande; Bostadsrättsföreningen får åta sig att utföra sådana underhållsåtgärder, som bostadsrättshavaren ska svara för. Beslut om detta ska fattas på föreningsstämma och får endast avse åtgärder som utförs i samband med omfattande underhåll eller ombyggnad av föreningens hus, som berör bostadsrättshavarens lägenhet.

Nu har styrelsen kallat till extra stämma där de tänker rösta om säkerhetsdörrarna. Jag har framfört att det strider mot stadgarna att rösta om detta och att varje bostadsrättshavare måste betala sin egen dörr. Vad gäller?

Styrelsen har ju knappast bestämt detta? Det är ju föreningens stämma som bestämmer om detta ska ske, och i så fall är det bara upp till medlemmarna att gå på mötet och rösta ner förslaget. Annars har demokratin haft sin gång.
Citera
2011-01-08, 15:53
Medlem
rogerks avatar
Citat:
....
Varje medlem får ju betala hur som helst efter som alla inkomster i föreningen kommer från medlemmar (o ev hyresgäster).
Det här kan ju bara bli bättre för medlemmarna, ett samordnat billigare inköp, o störande montering av dörrarna under en kort period.
Citera
2011-01-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Varje medlem får ju betala hur som helst efter som alla inkomster i föreningen kommer från medlemmar (o ev hyresgäster).
Det här kan ju bara bli bättre för medlemmarna, ett samordnat billigare inköp, o störande montering av dörrarna under en kort period.

samt troligen billigare hemförsäkring, bättre värde på lägenheten osv...
Citera
2011-01-08, 17:59
Medlem
Citat:
Hej!

Jag är rätt säker på att du har fel.
Detta är ju inte att räkna till underhåll, utan det handlar om en förbättring.

Om en medlemsstämma (extra eller ordinarie) tar beslutet så är det korrekt.

/T
Citera
2011-01-08, 21:04
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
samt troligen billigare hemförsäkring, bättre värde på lägenheten osv...
...Bättre ljudisolering...
Citera
2011-01-08, 21:36
Medlem
Ytterdörrarna har också en stor påverkan på brandsäkerheten. När jag bodde i bostadsrätt så bytte föreningen ytterdörrarna till säkerhetsdörrar och ljudisoleringen var imponerande. Med den gamla dörren brukade jag ropa kom in när vid besök. Med den nya var det lönlöst. Man hörde inte ett skit ute i trappen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in