Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Och dessutom, är det inte en bra sak.?
Nja. Man kan inte per automatik säga att det
otvivelaktigt och utan undantag är en bra sak. Att ha fönsterglas i sin lgh är uppenbarligen positiv - dels sänker det dina uppvärmningskostnader markant i jämförelse mot att inte ha det, dels ökar det trivseln på så sätt att du slipper regn in på parketten.
Säkerhetsdörrar är inte lika otvivelaktigt positivt. Den ekonomiska kalkylen har sällan ett positivt NPV, även om du adderar osäkra värden såsom värdestegring till de säkra såsom minskad försäkringskostnad. Att installera en säkerhetsdörr är helt enkelt ofta totalt sett en kostnadsökning, inte en minskning.
För att rättfärdiga denna ökade kostnad skall du som individ anse värdet av högre säkerhet, ökad ljuddämpning et cetera överstiga den ökade kostnaden (du skall uppleva positiv nettonytta), något som inte alla individer gör.
I min förra lägenhet var jag exempelvis fullständigt ointresserad av att lägga en enda krona på att installera säkerhetsdörr. Jag upplevde inget behov av varken ökad säkerhet eller ljuddämpning från dåvarande nivåer.
Så nej. Att installera säkerhetsdörrar är per se inte per automatik "
en bra sak".