2011-01-08, 23:54
Medlem
ApolloGrekens avatar
Är det bara jag som tycker att stadgarna reglerar underhållet av dörren. Det som styrelsen föreslår är snarast en ombyggnad och det tycker jag är en annan sak.

Och dessutom, är det inte en bra sak.?
Citera
2011-01-09, 09:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Jo, det måste vara en väldigt bra sak, men när vi har en trådskapare som tycker att debiteringen istället ska läggas direkt på varje hushåll istället för föreningen luktar det lite rättshaverist och man kan undra lite över hur grannsämjan är i föreningen just nu? Sedan är jag osäker på reglerna, men om föreningen köper in dörrar så får den dra av momsen, om varje hushåll köper in sin dörr läggs moms på material och montering?
Citera
2011-01-09, 10:00
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Nja. Man kan inte per automatik säga att det otvivelaktigt och utan undantag är en bra sak. Att ha fönsterglas i sin lgh är uppenbarligen positiv - dels sänker det dina uppvärmningskostnader markant i jämförelse mot att inte ha det, dels ökar det trivseln på så sätt att du slipper regn in på parketten.

Säkerhetsdörrar är inte lika otvivelaktigt positivt. Den ekonomiska kalkylen har sällan ett positivt NPV, även om du adderar osäkra värden såsom värdestegring till de säkra såsom minskad försäkringskostnad. Att installera en säkerhetsdörr är helt enkelt ofta totalt sett en kostnadsökning, inte en minskning.

För att rättfärdiga denna ökade kostnad skall du som individ anse värdet av högre säkerhet, ökad ljuddämpning et cetera överstiga den ökade kostnaden (du skall uppleva positiv nettonytta), något som inte alla individer gör.

I min förra lägenhet var jag exempelvis fullständigt ointresserad av att lägga en enda krona på att installera säkerhetsdörr. Jag upplevde inget behov av varken ökad säkerhet eller ljuddämpning från dåvarande nivåer.

Så nej. Att installera säkerhetsdörrar är per se inte per automatik "en bra sak".
Citera
2011-01-09, 15:10
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Så nej. Att installera säkerhetsdörrar är per se inte per automatik "en bra sak".
Jag förstår goe. Du är en sådan där numera omodern postmodernist som inte anser att det finns några fasta värden. Som inte förstår att rätt är rätt och fel är fel och och istället tycker att allting kan diskuteras i oändlighet.

Men min huvudpoäng, för att inte säga enda dito, var att stadgarna talar om underhåll av dörrar och inte utbyte och uppgradering av dem.
Citera
2011-01-09, 15:15
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Men min huvudpoäng, för att inte säga enda dito, var att stadgarna talar om underhåll av dörrar och inte utbyte och uppgradering av dem.
Jag tolkade din fras "Och dessutom, är det inte en bra sak?" som att du avsåg installation av säkerhetsdörrar, och att det generellt var en bra sak. Har jag misstolkat dig ber jag om ursäkt.

Citat:
Jag förstår goe. Du är en sådan där numera omodern postmodernist som inte anser att det finns några fasta värden. Som inte förstår att rätt är rätt och fel är fel och och istället tycker att allting kan diskuteras i oändlighet.
Nja, du har mig inte helt korrekt avläst. Jag är en sådan där ekonomiskt tänkande, som anser för att en säkerhetsdörr skall installeras så skall nyttan av den överstiga kostnaden för den. Något jag inte anser alltid vara fallet.
Citera
2011-01-09, 15:24
Medlem
ApolloGrekens avatar
Klart att goe är förnuftig. Maximera marginalnyttan och sådant. För den som förvånades över mitt utfall kan jag berätta att goe är en av hjältarna och förebilderna här på FB. Och är det någon som inte tvekar om vad som är rätt och fel så är det goe med omdömen som hugger snabbare än en trimmad AC Cobra.
Citera
2011-01-09, 15:36
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jopen50
Hej!
Jag bor i en bostadsrätt där styrelsen nu har bestämt att man ska byta samtliga lägenhetsdörrar till nya säkerhetsdörrar. Styrelsen har också bestämt att föreningen ska stå för denna kostnad (150 lgh á 12 tkr, dvs 1,8 mkr). I våra stadgar står dock att bostadsrätthavaren svarar för det inre underhållet och till det inre underhållet ingår rummens väggar, tak och golv, inredning, glas i fönster samt lägenhetens ytter- och innerdörrar.

Vidare står det följande; Bostadsrättsföreningen får åta sig att utföra sådana underhållsåtgärder, som bostadsrättshavaren ska svara för. Beslut om detta ska fattas på föreningsstämma och får endast avse åtgärder som utförs i samband med omfattande underhåll eller ombyggnad av föreningens hus, som berör bostadsrättshavarens lägenhet.

Nu har styrelsen kallat till extra stämma där de tänker rösta om säkerhetsdörrarna. Jag har framfört att det strider mot stadgarna att rösta om detta och att varje bostadsrättshavare måste betala sin egen dörr. Vad gäller?
Där [min fetning] skriver du väl själv svaret på frågan i trådstarten.

Det är inte styrelsen som ska besluta, varken för eller emot stadgarna, utan stämman.
Och i den tredje fetningen konstaterar du själv att stämman har rätt att besluta om en sådan åtgärd.
Citera
2011-01-09, 15:48
Medlem
rent konkret kan ju styrelsen göra vad fasen de vill, men de kommer ju troligen inte få någon ansvarsfrihet.
Citera
2011-01-09, 16:13
Medlem
Tråknicks avatar
Tror att jag och ts bor i samma brf :-) stämmer nämligen med en annan tråd han skapat och lite annat.

Kan ju säga att jag aldrig skulle vilja sitta i en brf-styrelse och hade jag gjort det så hade jag aldrig fört några frågor, bara tyckt om uppkomna situationer.

Nån verkar ju väldigt gärna vilja ha säkerhetsdörrar och har fått andra med sig, jag personligen är emot, jag ser inte vitsen med det men kan tänka mig att styrelsen accepterar att man byter dörr och att man därmed får olika utseenden i trappen, det är ju inte heller bra men då blir faktiskt alla nöjda och det är mycket bättre än att tvinga folk att bekosta en ny dörr vilket ju man gör även om föreningen står för kostnaden.

Att få föreningen att stå för kostnaden är ju enbart ett sätt att försöka sockra opinionen, ingen vill ju ha en faktura på nåt dom inte vill ha i brevlådan, det är enklare att betala på avgiftsavin till brf:en.

Jag tar även upp vindsombyggnaden som du snackar om i en annan tråd, den är jag dock för om man tycker att man kan få in pengar på det. Folk borde utan vidare kunna avvara sina vindsförråd tycker jag om nyttan med lägenheterna kan sägas vara stor, alltså om man kommer få in mycket pengar på det. Det finns ju plats i källaren och det kan även beredas mer plats vid behov, sen ska folk inte ha massa skräp på vinden, kasta bort det ni inte vill ha.

När vi flyttade in så stod inte vindsutrymme med på kontraktet så det skrev vi till för hand och vi fick också hjälpa en annan granne att hitta sitt utrymme, han visste inte att han hade nåt så föreningen försöker ju avveckla vindsutrymmena så gott det går verkar det.

Däremot tror jag inte att man kommer få igenom vindsombyggnaden eftersom det ska vara majoritet i två omröstningar, tydligen 2/3 i den andra, men det är upp till styrelsen att bevisa fördelarna och möjligheten att skaffa alternativa källarförråd.

Dörromröstningen borde gå bättre eftersom det bara krävs 50% ja till utbyte enligt dom själva MEN jag tror att många kommer sätta sig emot beslutet och hävda att det inte är förenligt med stadgarna vilket borde signalera en förhalning och möjligen en stadgeändring. Stämningen på mötet blir alltså avgörande för hur styrelsen går vidare med detta så är du negativ så föreslår jag att du gör din röst hörd.

Sorry om jag utgår från att vi är grannar men det var så mycket som pekade på det att jag inte kunde utgå från nåt annat. Bor du i Filipstad eller nåt så kan du ju bara ignorera detta ;-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in