• 1
  • 2
2011-01-08, 12:17
Medlem
kvaveberusads avatar
Har precis plockat ut en 2kilos stek av nötkött ur frysen.

Någon som kan ge tips på tillagning på denna?

Gärna något relativt smidigt då jag inte har tid att vakta allt för mycket vid spisen.
Citera
2011-01-08, 12:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvaveberusad
Har precis plockat ut en 2kilos stek av nötkött ur frysen.

Någon som kan ge tips på tillagning på denna?

Gärna något relativt smidigt då jag inte har tid att vakta allt för mycket vid spisen.
Är den benfri?

~Paul~
Citera
2011-01-08, 12:33
Medlem
kvaveberusads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Är den benfri?

~Paul~

Nej det är ett ben i den! hade tanken på att göra tjälknöl på den igår men en mindre session av whiskeyprovning kom emellan :S
Citera
2011-01-08, 12:51
Medlem
2 kg tar väl sin tid, men har du ingen brådska så rekomenderar jag att du låter den tina först innan du sätter igång. Smakar mindre 'kylskåp' då än om du tillagar den fryst (enligt egen erfarenhet).

När den väl har tinat drar du på med salt och peppar, gnugga in det ordentligt, pilla in några vitlöksklyftor här och var och på med en valfri krydda, typ timjan eller enbär.

Se till att inte ha för stor form, då rinner köttsaften ut och steken blir torr. Häll gärna lite vätska (typ köttbuljong i botten på formen), i med en köttermometer (om du har en) och in i ugnen på ca 175grader tills innetemperaturen visar runt 75 grader. Ös gärna steken då och då med vätskan som ligger i formen så blir den saftigare - för övrigt sköter den sig själv!

Lycka till!
Citera
2011-01-08, 13:05
Medlem
blir nöt köttet inte torr om du steker den tills 75 grader? vet att jag brukar ta ut min vid 65 grader
Citera
2011-01-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanbi
blir nöt köttet inte torr om du steker den tills 75 grader? vet att jag brukar ta ut min vid 65 grader

Beror väl lite på hur du vill ha det. Och på hur exakt din ugn är med temperaturen. Själv har man en halvgammal ugn som inte orkar och därför har jag köttet i lite längre. Värsta jag vet är blodigt...
Citera
2011-01-08, 13:23
Medlem
ok men medium e bäst tycker jag...inte gott när den e välstekt
Citera
2011-01-08, 13:24
Medlem
kvaveberusads avatar
ah bra tips iaf, blodigt vill ja inte ha det men gärna lite röd-rosa

ska låta det tina ordentligt så det finns tid för mera tips
Citera
2011-01-08, 14:11
Medlem
Tetrametyls avatar
Ungsstek (150-200 grader) den i en stekpåse med lite grönsaker till tempen i mitten är ca 50 grader.
Sen har du en underbar sky att göra sås på.

Underbart sätt att tillaga kött.
Citera
2011-01-08, 14:45
Medlem
kvaveberusads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetrametyl
Ungsstek (150-200 grader) den i en stekpåse med lite grönsaker till tempen i mitten är ca 50 grader.
Sen har du en underbar sky att göra sås på.

Underbart sätt att tillaga kött.

ah har inga stekpåsar hemma och eftersom jag bor mitt ute i ingenstans så pallar ja inte dra o handla, hur skulle det funka med ugnsfast form och foliehatt till den ?
Citera
2011-01-08, 14:58
Medlem
dePauls avatar
Tina köttet, skär ut benet och parera. Härefter kan du gå två vägar. Antingen så delar du på ytter- och innanlår och kör en gryträtt och en stek eller så binder du alltsammans och fixar endast en stek. Denna kan t ex vara; porterstek, slottstek/herrgårdsstek, tjälknöl, rostbiff (falsk), surstek eller madeirastek.

Gryträtterna kan vara: Sjömansbiff och rulader. Det här köttet lämpar sig för bräsering!

Du kan också köra på elefantöra, gräddbräserat eller som falsk Osso bucco.

~Paul~
Citera
2011-01-08, 15:05
Medlem
kvaveberusads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tina köttet, skär ut benet och parera. Härefter kan du gå två vägar. Antingen så delar du på ytter- och innanlår och kör en gryträtt och en stek eller så binder du alltsammans och fixar endast en stek. Denna kan t ex vara; porterstek, slottstek/herrgårdsstek, tjälknöl, rostbiff (falsk), surstek eller madeirastek.

Gryträtterna kan vara: Sjömansbiff och rulader. Det här köttet lämpar sig för bräsering!

Du kan också köra på elefantöra, gräddbräserat eller som falsk Osso bucco.

~Paul~

surstek gogglade jag lite på, det ska jag definitivt testa att göra vid tillfälle, idag får det dock bli lite smidigare, får fundera lite
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in