2011-01-08, 11:46
Medlem
Folkskyggs avatar
Hutlöst jävla dyra överpriser. Visst kan man räkna att det är lite dyrare i en fysisk butik, men det är ju inte det, de är ju extremt överpris.

Ett exempel, Gamestop hade New Super Mario Bros till Wii för 649 kr, och begagnat för 549 kr.

Om jag istället beställer från internet hamnar vi på under 375 kr (410 kr med frakt).
Vi pratar alltså om 140 kr dyrare för ett begagnat spel från Gamestop, än ett helt nytt beställt från internet.

När även alla elektronikkedjor så som Elgiganten, Siba m,m är billigare också, hur kan spelbutikerna ha så mycket kunder? Jag mår illa av deras priser och blir fan sorgsen av att se barn springa runt och handla spel i dessa butiker.
Citera
2011-01-08, 11:49
Medlem
Ja!s avatar
Folk är väl inte så insatta, så när de ska köpa spel är det klart att de går till "Game" eller "EB Games".
Citera
2011-01-08, 11:50
Medlem
SodRs avatar
Du svarade ju på din egen fråga, alla barnen tjatar ju på sina päron om senaste spelet. Så sitter de där på julafton med Disneys senaste filmspel för 649kr...
Citera
2011-01-08, 11:54
Bannlyst
För mig så har alltid en butik med endast spel varit mer lockande än en stor elektronikkedja med allt möjligt, ung & dum som man har varit...

Och förövrigt, är inte det mest skrattretande att man även kan få alla spel gratis direkt hemma?
Citera
2011-01-08, 11:58
Medlem
-Johan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto

Och förövrigt, är inte det mest skrattretande att man även kan få alla spel gratis direkt hemma?

Det är ju aldrig riktigt samma sak...

Det är inte så konstigt att spelbutiker går runt. De är inte alltid mycket dyrare än på internet, och vissa, som jag, gillar att gå till butiken och fysiskt känna på härligheterna innan jag bestämmer mig. O det är alltid kul att prata med dom som jobbar i butiken. Mycket trevligare att göra detta än att spara en femtiolapp på att beställa.
Citera
2011-01-08, 12:04
Medlem
Jilluminatos avatar
Ibland är det riktigt nice att få se begagnade spel som t.ex. är special edition, japansk utgåva osv. Köpte MGS4, både org. version och en begagnad japansk utgåva, bara för sakens skull! Det finns nog en charm i spelbutiker, sånt som suttit innanför pannbenet sen man va ett litet barn..
Citera
2011-01-08, 12:04
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Johan-
Det är ju aldrig riktigt samma sak...

Det är inte så konstigt att spelbutiker går runt. De är inte alltid mycket dyrare än på internet, och vissa, som jag, gillar att gå till butiken och fysiskt känna på härligheterna innan jag bestämmer mig. O det är alltid kul att prata med dom som jobbar i butiken. Mycket trevligare att göra detta än att spara en femtiolapp på att beställa.

Sant, inte samma sak att fönstershoppa på nätet, man missar doften av en varm spelkonsol/dator, nyligen uppackade kartonger med spel mm. Överpriserna förstår man ju beror på butikslokal, personalkostnader och snatteri.
Citera
2011-01-08, 12:10
Medlem
VanityFairs avatar
Håller helt med TS!

Var inne på game igår och skulle köpa Fable III, tappade hakan 599 för beg

I ren protest så bytte jag ut prislappen mot en som kostade 389 :-, såg i kassan att hon som stod där var ny på jobbet.

Lätt som en plätt.
Citera
2011-01-08, 12:11
Medlem
isbjoerns avatar
Visst, jag tycker det är roligt att spelbutikerna finns, men överpriset måste få ett stopp. Istället för att vissa spel kostar 699(!) så kan de väl åtminstonde stanna vid 549 tycker man.

Exempel: Gran Turismo 5 kostade på releasedagen 299,- på Mediamarkt. Åkte senare till Game för att köpa en ratt, där kostade GT5 699,-

Det är ju helt absurt.
Citera
2011-01-08, 12:28
Medlem
Ettan^s avatar
Jag köper kanske ett spel var 3:e eller 4:e månad, om det inte är många nya på en gång. I det senare fallet beställer jag på nätet.

Men annars betalar jag faktiskt gärna lite extra för servicen, möjligheten att snacka med insatt personal, få lite tips och kunna "känna på produkten". Det må vara löjliga argument för att betala mer, men för min del är det inte så mycket pengar mer det handlar om per år. Jag lägger gärna lite extra på att stötta lokala spelbutiker med trevlig, kunnig personal.

Sen handlar det säkert i större utsträckning om - som nämnt - folk som inte orkar eller vet hur man beställer från internet.

Det känns som att vi närmar oss ett samhälle där man knappt behöver gå utanför dörren längre; jobb, umgänge och shopping sker hemifrån över Internet.
Citera
2011-01-08, 12:31
Medlem
Varulvs avatar
Tänk också på att barnfamiljer oftast köper alla spel i spelbutiker och inte på nätet, så där är nog en ganska stor grupp med konsumenter. Samma sak gäller oss som gärna köper begagnade spel och letar en del fynd i spelbutikerna.
Citera
2011-01-08, 12:50
Medlem
RoastCamels avatar
GameStop är ju grymt om man ska köpa lite äldre spel, Dead Space för 99kr är ju svårslaget. Deras förbokningserbjudanden är också oftast väldigt bra, byt in 2 spel och betala en krona. Även mycket bra om man letar efter spel som slutat tillverkas, köpt massvis med svårtillgängliga spel från just GameStop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in