Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2011-01-09, 23:32
  #97
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djtswe
nope det e vad en game personal satill mig

1-0

0-1 snarare. En "game-personal" sa till dig, men i mitt fall har jag gjort inköp personligen, åt ett par större aktörer i retail-ledet.

Citat:
Ursprungligen postat av Folkskygg
Så inköpspriset för till exempel New Super Mario Bros är runt 450-500 kr, eftersom GameStop tar 649 kr för spelet? I så fall bör väl spelaffärerna börja leta nya leverantörer. Eftersom jag knappast tror att alla andra butiker som säljer spelet för runt 400 går med förlust.

Jag förstår att en fysisk butik med lite mer service kan ta en femtiolapp-hundring mer för ett spel, då man får det rakt i handen direkt, kan lätt lämna tillbaka om det är trasigt osv. Men det handlar ju inte om en femtiolapp-hundring, utan om 200-300 kr. Och att de säljer begagnade spel för så mycket mer än vad ett nytt kostar med frakt från internet.

Butiker som säljer New Super Mario Bros för 400 gör ingen jättevinst, även om just det spelet ligger under den prisintervall jag nämnde.

Och generellt rör det sig knappast om att de ligger 200-300 kronor över de andra. Kikar vi nästkommande stortiteln Little Big Planet 2 så har Webhallen utannonserat det till 599:-. Jag skulle gissa att Game/Gamestop kommer att ta 699:-. Genom ekvationen jag visade innan så ter detta sig helt självklart. Webhallen har råd att ta mindre marginaler då deras verksamhet bygger på att ha lite lägre priser och skeppa spel i mycket större mängder. De har också bara 4-5 hämtbutiker samt ett huvudlager att betala hyra och personal för. Game/Gamestop har extremt mycket högre utgifter och skulle helt sonika gått under för länge sedan med genomsnittliga vinstmarginaler på <10%.

Elgiganten/Media Markt kommer troligen att ta ännu mindre för Little Big Planet 2, men jag nämnde inte dem i första ledet eftersom de ju verkligen går med förlust när de annonserar ut nya stortitlar till lockpriser. En kedja som livnär sig på enbart TV-spel har inte råd att göra sådant. Detta förstår säkert de flesta.


Citat:
Ursprungligen postat av vipah
Bra källa verkligen...

Nån som har lite fakta på vad inköpet faktiskt är på ett nytt storspel? Är det inte här franchise kommer in i bilden, som ett företag med hundratals (tusentals?) butiker kan de ju beställa rekordmånga spel, och därmed få ner priset?

Berätta gärna vad normalt inköpspris är ngn som faktiskt vet, jag vet inte. Tycker 4-500kr inköp låter ganska dyrt om man ska täcka personal å hyrorr i bra områden.

En kedja med många butiker kan givetvis förhandla ned priserna. Rättare sagt har de oftast en färdigförhandlad rabatt som skiljer sig mellan olika leverantörer. Men det finns fortfarande en smärtgräns. Det är alltså inga rabatter som ger vissa butiker möjlighet att köpa spel för 50% av grundpriset. Jag kan intyga dig om att ett nytt storspel inte kostar under 400 kronor för någon butik, generellt talat alltså. Undantag finns alltid. Marginalerna på spel är inget att hurra för, även om man tar 699 för ett nytt spel.
Citera
2011-01-10, 01:05
  #98
Avstängd
djtswes avatar
fortfarande 1 - 0
Citera
2011-01-10, 11:37
  #99
Medlem
stenboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantia
40-50 spel? Spel för 15000-25000kr? Eller var det misstype?

Ingen misstype, blivit så helt enkelt Bar nyss upp den nya TVn för lägenhetstrappen också men kan inte koppla in skiten försen sambon kommer hem
Citera
2011-10-29, 12:15
  #100
Avstängd
cracers avatar
Kan heller inte fatta hur spelbutiker som Game och Gamestop kan ha så ofantligt höga priser. Kommer ihåg när jag skulle köpa fifa 12, jag visste att spelet måste vara någonstans runt 500 eller 600. När jag kommer dit så säger snubben att fifa 12 kostar 700! Hoppas de där skitbutikerna går i konkurs men aja, snorungarna fattar väl tydligen inte att affärer som elgiganten har låga priser, som t.ex. 450 för fifa 12 och att man kan beställa på steam enkelt.
Citera
2011-11-29, 08:35
  #101
Medlem
Ja, folk är i regel ej insatta.

Men den enda fördelen med spelbutikerna, är att oftast så är personalen genuint spelintressade (iaf de jag besöker) och ger goda råd, och framförallt bejakar kunder, gamla som unga.

Detta får man inte på Elgiganten el liknande.

Självklart så är det inte ofta, då det är som ni säger, oftast nästan dyrast hos dom, men det är ändå kul att dom finns kvar.
Citera
2011-11-29, 12:41
  #102
Medlem
Gravers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cracer
Kan heller inte fatta hur spelbutiker som Game och Gamestop kan ha så ofantligt höga priser. Kommer ihåg när jag skulle köpa fifa 12, jag visste att spelet måste vara någonstans runt 500 eller 600. När jag kommer dit så säger snubben att fifa 12 kostar 700! Hoppas de där skitbutikerna går i konkurs men aja, snorungarna fattar väl tydligen inte att affärer som elgiganten har låga priser, som t.ex. 450 för fifa 12 och att man kan beställa på steam enkelt.
Dock brukar de alltid ha inbyteserbjudande på vissa spel.
"Byt in spel X och Y och få Z för 1kr/100spänn."

Har elgiganten det? Eller någon onlinebutik öht?
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback