• 1
  • 2
2011-01-08, 11:33
Bannlyst
Jo. Det är så här att jag gärna vill resa lite i sommar antingen bara i Sverige eller Europa, eller om jag har råd och kan åka utanför Europa och uppleva lite matkultur.
Så nu undrar jag.

Vad har ni för matupplevelser i Sverige/Europa/Världen?
Konstiga saker ni har ätit?
Priser?
och självklart var någonstans?
Senast redigerad av NullNova 2011-01-08 kl. 11:39. Anledning: Missade att sjävlklart att fråga vilka länder.
Citera
2011-01-08, 11:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NullNova
Jo. Det är så här att jag gärna vill resa lite i sommar antingen bara i Sverige eller Europa, eller om jag har råd och kan åka utanför Europa och uppleva lite matkultur.
Så nu undrar jag.

Vad har ni för matupplevelser i Sverige/Europa/Världen?
Konstiga saker ni har ätit?
Priser?
Du kommer säkert att bli rekommenderad Italien, eventuellt Frankrike, Spanien och Grekland.

Mitt förslag är att söka sig till lite mer udda resmål.

~Paul~
Citera
2011-01-08, 11:43
Medlem
morkfromorks avatar
Mest udda hittar man nog i korea, japan, kina, vietnam iallafall, men godast troligen... någonannanstans
Citera
2011-01-08, 11:44
Medlem
revodnebs avatar
Singapore är ett paradis för matälskaren, det flödar över av mat i alla former - dock mest asiatiskt.
Citera
2011-01-08, 11:45
Bannlyst
Skåne
Citera
2011-01-08, 12:27
Medlem
Garneringsmannens avatar
http://www.paverasgardsmejeri.nu/

Godaste osten jag har varit på, rekommenderar ett besök!
Citera
2011-01-08, 12:40
Bannlyst
Funderar på Japan. men min kille är lita anti japan. hur ska jag övertala honom?
Citera
2011-01-08, 13:45
Bannlyst
Tja, åker man till New York har man alla världens kök samlade inom en enda stad. Från det allra exklusivaste till billlig streetfood för ett par dollar.
Citera
2011-01-08, 20:31
Medlem
Quorthons avatar
Indien. Försök ta dig bort från charter-orterna och upplev indisk mat på riktigt.
Citera
2011-01-08, 20:42
Medlem
TheSituations avatar
Utgå från Dijon och gör rundturer i Bourgogne. Avnjut vin, kir, senap, ostar som Époisses, Montrachet och Charolais samt mycket vällagad mat i ett vackert landskap.
Citera
2011-01-10, 00:58
Medlem
Dubyas avatar
Jag lägger också en röst på New York City om man vill uppleva så mycket matkultur som möjligt.

Sydeuropa kan lätt bli lite turistigt om man inte på förhand har ett humm om olika guldkorn. Blir lätt annars en gata med tio identiska restauranger på raken.

Men ska det resas i Europa så vill jag slå ett slag för både Ungern och Kroatien. Är nog där jag ätit godast i Europa hittills, även om italienskt och framförallt grekiskt ligger mig varmt om hjärtat annars. Dock har det blivit dyrare i Ungern och Kroatien på senare år. Blir det Kroatien kan jag även rekommendera avstickare till antingen Mostar eller Sarajevo.

Kanske inte att rekommendera för en vegetarisk gourmet då Balkan-köken är väldigt förtjusta i kött.

edit: Angående svensk matkultur är jag väldigt dålig men har som nyårslöfte att bättre på kunskaperna lite granna. Men den enda plats i Sverige jag förknippar med matkultur är Smögen. Har dock inga erfarenheter därifrån. Men det är väl mycket räkor och fisk precis som det västgötska köket.
Senast redigerad av Dubya 2011-01-10 kl. 01:41.
Citera
2011-01-10, 02:22
Medlem
annzahs avatar
Jag älskade maten på Malta. Åt visserligen mycket typ oxfilé och sånt som man kan hitta lite varstans, men allting jag åt var hemskt gott, väl tillrett med bra tillbehör och billigt!

NYC är ju också rätt lyckat, där kan man hitta allt

Och - nu är jag partisk - men London är inte heller helt fel. Särskilt om man vill prova indisk/bangladeshisk mat, det finns en restaurang som heter Tayyabs där man verkligen får autentisk bangla-mat för en väldigt billig penning. Finns även otroligt bra vietnamesiska restauranger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in