• 1
  • 2
2011-01-08, 10:32
Medlem
Resolutios avatar
Som topic, i många filmer så hör man återkommande ljud som verkar vara exakt de samma fast som används i helt olika filmer.

Tex i star wars episode 4-6 så hör man när folk ramlar ner i ngn avgrund ett visst : aaaaaaaaah! som även återkommer i tex sagan om ringen de två tornen när folk ramlar ner ifrån helms deep, exakt samma ljud.

Eller t.ex dawn of the dead (2004) så hör man ett annat typisk kvinnoskrik, i början när anna kör iväg med sin bil när hennes make jagar henne och när han aviker för att jaga en annan kvinna så hör man det där speciella återkommande ljudet igen.

Finns det ngt stort jävla ljudfils-bibliotek ngnstans i världen där alla regisörer hämtar dom här ljuden ifrån ell? mer än jag som lagt märke till det? Jag e själv väldigt irriterad på dem.

Finns t.om i sunes sommar: http://www.youtube.com/watch?v=9_cDpmcEGLU (skriket efter 0:10)
Citera
2011-01-08, 10:46
Bannlyst
Vore ju bra om du länkade fler exempel så man kunde jämföra då.
Citera
2011-01-08, 10:48
Medlem
Donkeyballss avatar
Jag har också reagerat på det har inte filmer eller tid in i filmen att lägga upp. I alla fall jag tror också på något ljudbibliotek för jag har hört samma ljud för "gnisslig dörr öppnas" i flera filmer och i ett datorspel (Daggerfall)
Citera
2011-01-08, 10:54
Medlem
Resolutios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pberg
Vore ju bra om du länkade fler exempel så man kunde jämföra då.

Jag hittade tyvär inga fler. Dem scenerna jag känner till hittar jag inga länkar till.
Citera
2011-01-08, 11:03
Medlem
RaisedFist82s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=cdbYsoEasio&translated=1

ungefär som The Wilhelm scream, en klassiker ialf!
Citera
2011-01-08, 11:04
Medlem
Jimbos avatar
Finns ett replikskifte som alltid hörs i filmer när det utspelar dig i hordistrikten.
"hey honey, wanna go out, wanna go out honey"

Tror det är det nya "skriket" som man lägger in på skoj..
Citera
2011-01-08, 11:49
Medlem
Resolutios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaisedFist82
http://www.youtube.com/watch?v=cdbYsoEasio&translated=1

ungefär som The Wilhelm scream, en klassiker ialf!

Det är exakt ett sånt ljud

Där fanns scenen jag tänkte på ifrån star wars också.
Senast redigerad av Resolutio 2011-01-08 kl. 11:53. Anledning: Skrev om
Citera
2011-01-08, 12:03
Medlem
Anuglymind2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resolutio
Som topic, i många filmer så hör man återkommande ljud som verkar vara exakt de samma fast som används i helt olika filmer.

Tex i star wars episode 4-6 så hör man när folk ramlar ner i ngn avgrund ett visst : aaaaaaaaah! som även återkommer i tex sagan om ringen de två tornen när folk ramlar ner ifrån helms deep, exakt samma ljud.

Eller t.ex dawn of the dead (2004) så hör man ett annat typisk kvinnoskrik, i början när anna kör iväg med sin bil när hennes make jagar henne och när han aviker för att jaga en annan kvinna så hör man det där speciella återkommande ljudet igen.

Finns det ngt stort jävla ljudfils-bibliotek ngnstans i världen där alla regisörer hämtar dom här ljuden ifrån ell? mer än jag som lagt märke till det? Jag e själv väldigt irriterad på dem.

Finns t.om i sunes sommar: http://www.youtube.com/watch?v=9_cDpmcEGLU (skriket efter 0:10)
Det där om sagan om ringen och star wars har jag för mig är ett internskämt mellan ljudteknikerna. Tror skriket härstammar från en Hajen. Såg detta i någon dokumentär.

Tror inte det finns universala ljudbibliotek som man jobbar med i så här stora produktioner.
Citera
2011-01-08, 12:08
Medlem
Resolutios avatar
sry hann inte uppdatera, såg nyss klart youtube klippet om history of wilhelm scream.

Just Wilhelm Scream härstammar ifrån en film som heter "The Charge at Feather river" (1953)

Och precis som du säger så har det använts av ljudtekniker som ett interntskämt. Det finns andra ljud också men tydligen så har alla såna ljud sin grund i wilhelm scream

Då har jag lärt mig ngt nytt idag da!

History of wilhelm scream:
http://www.youtube.com/watch?v=_PxAL...eature=related
Citera
2011-01-08, 12:34
Medlem
George Lucas verkar gilla Wilhelmskriket då man kan höra det i både de gamla Star Warsfilmerna och i alla fall första Indiana Jones.
Citera
2011-01-08, 13:28
Medlem
vallontomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resolutio
Just Wilhelm Scream härstammar ifrån en film som heter "The Charge at Feather river" (1953)

Det stämmer inte riktigt, det var den andra filmen skriket var med i. Den första var Distant Drums.

The Wilhelm scream brukar vara en grej man slänger in för "good luck" typ..

Finns ju många exempel på stock-ljud som alltid används. Det är tex nästan precis alltid samma ljud när någon mantlar ett vapen och gnisslande dörrar osv brukar även vara samma ljud.
Senast redigerad av vallontomten 2011-01-08 kl. 13:32.
Citera
2011-01-22, 14:40
Medlem
Pontaans avatar
Jo det du säger är sant, men numera är filmskapare inte lika lata så de hyr oftast in en trampare som gör specialdesignat ljud åt dem!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in