2011-01-08, 02:45
Medlem
Zackmins avatar
Jobbar själv internt på ett av de större bolagen inom kollektivsidan, lite nyfiken på hur "samhället" ser på branschen....
Citera
2011-01-08, 03:15
Medlem
Bruc3s avatar
Samhället tycker väl att det ser bra ut..eller vad menar du?

Eftersom bolaget är så stort, nämn det gärna. Du blir ju inte outad för det
Citera
2011-01-08, 03:19
Medlem
Zackmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Samhället tycker väl att det ser bra ut..eller vad menar du?

Eftersom bolaget är så stort, nämn det gärna. Du blir ju inte outad för det

Vad jag menar med "samhället" är att det har varit ett stort medial pådrag och debatter runt bemanningsbranschen. Jag är mest nyfiken om all negativ press verkligen stämmer.. och hur har människor upplevt att arbeta som konsult.

Eftersom bolaget är så pass stort så jag jag säga att vi är nr 4 på Alemgas lista
Citera
2011-01-08, 03:34
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zackmin
Vad jag menar med "samhället" är att det har varit ett stort medial pådrag och debatter runt bemanningsbranschen. Jag är mest nyfiken om all negativ press verkligen stämmer.. och hur har människor upplevt att arbeta som konsult.

Eftersom bolaget är så pass stort så jag jag säga att vi är nr 4 på Alemgas lista

Jag tror det flesta upplever det som dåligt. Jag tror branschen är dömd sedan tidigare och de som uttalar sig om det, har bara negativa kommentarer.

Det är företag som hyr ut studenter (du vet säkert vilka jag menar) osv. som ger dessa ungdomar/personer låg lön och skitgöra.

Och resten av branschen tar stryk pga. dessa företag.

Bemanningsföretag är perfekt om man är student, du kan jobba deltid osv utan att känna " Shit..jag pallar inte", och ändå få en hyfsad bra lön.
Citera
2011-01-08, 06:20
Medlem
olasvenssons avatar
Jag arbetade för Adecco för ganska länge sedan. Ett skitföretag där alla använde hängslen och drog benen efter sig. Samhället kommer aldrig acceptera bemanningsföretag därför det skapas en mellanhand som suger ut pengar och det suger fett. Bort med redneck, hängslen och bemanningsföretag.
Citera
2011-01-08, 12:56
Medlem
Har arbetat hos ett litet bemanningsföretag, jag var timanställd.

Har bara positivt att säga, jätte trevliga chefer. Då man, dock sällan, besökte deras kontor så kom ett flertal konsultchefer och pratade med mig. Erbjöd mig att stanna kvar och fika. Om man var sjuk var det bara att ringa, inga problem alls. Man fick alltid beröm när man pratade med dem "Det går jätte bra, dem är supernöjda över ditt arbete! Vi är så stolta över dig." Vilket såklart alltid är trevligt, särskilt då man är van att jobba inom kommunen
Om några problem skulle uppnå så ringer dem direkt och problemet löses.

Har som sagt jobbat inom kommunen förut, som vikarie. Det var värre än bemmaningsbranschen. Min chef hade inget ansvar whatsoever med schemat som läggs, fick ett schema månadsvis. Så jag visste aldrig riktigt vad som skulle hända kommande månad, hon visste inte heller. Så den kommande månaden kunde jag bli uppsagd någon dag innan. Det kallar jag osäkert! Till slut så slutade jag där.

Nu ska jag dock jobba hos ett mycket större bemanningsföretag, får se hur det går!
Citera
2011-01-08, 13:13
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag arbetade för Adecco för ganska länge sedan. Ett skitföretag där alla använde hängslen och drog benen efter sig. Samhället kommer aldrig acceptera bemanningsföretag därför det skapas en mellanhand som suger ut pengar och det suger fett. Bort med redneck, hängslen och bemanningsföretag.

Börja inte kasta skit på alla pga. Adecco...

Suger ut pengar? Man förlorar ju inget som konsult på det?

Mellanhanden är ju där för att hitta rätt personal, till rätt pris och med kompetens.

Något andra företag inte orkar, för att det är så tidskrävande.

Företagen hyr ju in folk för att det är enklare att administrera. Betala en faktura varje månad. Inget tjafs om tillägg osv.
Citera
2011-01-08, 13:45
Medlem
Beror väl på lite, var jag jobbar anlitar vi mycket entrepenörer osv. Och det gillas inte av många. Inte för att dom gör ett dåligt jobb. Tvärtom, alla är rädda för att få sparken då dom gör ett bättre jobb.

I min stad har jag bara hört bra saker.
Citera
2011-01-08, 19:51
Medlem
Skitbra säger jag..

Arbetade ett tag åt manpower. Visserligen så planerade dom inte och skickade mig till platser för att utföra jobb utan att ens kolla med de ansvariga personerna på var plats. Sedan vid uppföljande rundor skickade dom åter igen mig till ställen där man sagt nej. Men det gissar jag var för att få ut mer timmar för en högre debitering av kunden.

Men förutom det var det bra. En del säger hur dom blir behandlade som skit osv men jag blev bemött galant och trotts en del problematik (pga deras usla planering då) så var dom förstående och trevliga. Helt upp till var och en att ha en attityd som ger dig ett bra bemötande tillbaka.

Går man in med proffsigt seriöst beteende så går det bra. Hade andra som arbetade med samma projekt som byttes ut nån gång i veckan medan jag själv stannade under hela projektet (4månader) och istället fick beröm för att sköttes proffsigt. Detta gjorde även att jag fick mycket hjälp efter detta projekt att hitta nya jobb.

+ att med de jobb jag gjort för dem så kommer jag alltid till sista fasen när olika företag söker nytt folk. Blir alltid uppringd när jag söker jobb så jag är helnöjd.

Alla är så fjantiga och "fina" och förstår inte att man faktiskt får ta lite skit för att kunna ta sig vidare. Dagens människor förväntar sig att bli "supreme leader of the world" innan de ens haft ett sommarjobb.

Ska man prata skit kan man kolla på arbetsförmedlingen. Dom ger det inte jobb utan du får sitta med en inkompetent "jobbcoach" som utöver p-brev och cv är helt handlös och man sitter och pratar roliga historier under mötena istället för att göra något vettigt.

Så tycker jag.
Citera
2011-01-09, 13:24
Medlem
Louiselinds avatar
Jobbade på Lernia i 1½ år. Jag trivdes jättebra. Var på samma ställe hela tiden och mina chefer/kontaktpersoner på Lernia var väldigt snälla/omtänksamma. Någon från Lerniakontoret var ute hos mig minst en gång per månad för att se hur jag hade det. Vi fick bra information i god tid om alla förändringar. Har bara positiva saker att säga om Lernia.
Citera
2011-06-13, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Jag jobbar som socialsekreterare för bemanniahttp://bemannia.se och jag tycker det är bättre än att vara fast anställd hos kommunen. Jag får ta del av de bra delarna med att arbeta på kommun (ledighet osv) och de bra delarna med att vara anställd av ett ungt företag...

Tycker det är bättre att det finns bemanningsföretag för de större företagen som vill anställa ny personal. På ams finns det relativt många stolpskott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in