Citat:
Ursprungligen postat av Johan121
Mina kontakter vill inte har några pengar.. såpass bra känner jag dem.
De tycker bara det är kul att hjälpa till!
Så allting blir väl gratis.. nu är det bara ideen som saknas.
Har tänkt lite på att sälja läkemedel online/tradera - vet inte om det är en bra ide dock?
Annars måste det ju gå att sälja andra saker på en webshop, grejer kan ju gå som smör om det väl blir en innegrej, ta tex Älska Fotboll's banden.. en liknande idee?
Eller apps/hemsidor som jämför priser eller liknande hjälp till människors vardag.
Det där låter farligt.. Självklart kan jag förstå att dina kamrater kan tänka sig att utveckla en enkel hemsida åt dig helt gratis. Däremot har jag svårt att tro att någon skulle vlija lägga hundratals timmar på att utveckla en ny sida eller app (större delen av denna lär behöva göras från grunden) gratis. Tänk själv på allt som måste göras för att sidan ska slå ordentligt samt klara sig i längden:
1) Bra grundläggande funktionalitet
2) Möjlighet till vidare utveckling måste finnas och vara enkel (dvs om du lägger till extra funktioner ska du helst inte behöva ändra för mycket på nuvarande, förutsatt att de fungerar väl)
3) Designen måste vara tilltalande samt användarvänlig och riktad till din målgrupp
4) Version 1 kommer, helt utan tvekan, att behöva ändras rejält snart efter att du börjar få besökare/kunder. Det är omöjligt att få allt rätt på 1 försök, dina användare kommer påpeka svagheter, och du kommer själv att märka att vissa funktioner används fel eller oväntat lite - varför, och hur förbättrar du?
5) Du lär inte har mycket kunskap inom marknadsföring av dylika tjänster, vem ska göra det? Gratis igen? Knappast..
Din kompis lär lacka ganska ordentligt om h*n utvecklar en sida/app åt dig gratis och du sedan drar in en halv mille utan att ha gjort ett dugg själv, annat än att komma på idén. Om du vill rädda er vänskap kommer du behöva kasta över hälften av pengarna, lättare att ha avtal från början där din kamrat får, låt säga, X antal kronor (beroende på projektets storlek) och kanske 5-10% av vad du drar in.
Punkt 4 lär inte bli billig om du inte betalar från början, och med stor trolighet kommer du behöva ta in en extern utveckla för att försätta projektet eftersom din kompis är så jäkla lack.

Hej då, vinsten! Facebook-filmen är förresten ett perfekt exempel på vad jag snackar om.