2011-01-08, 02:16
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan121
Klart att det finns enkla sätt att tjäna pengar, man måste se positivt!
Det finns alltid möjligheter - världen är stor!

Och att sälja min kropp/deala knark är inte min grej!
Finns det några seriösa tips? Har haft en del tankar på att göra apps som kan hjälpa människor i sin vardag, först och främst i utbildningsyfte. Har även funderat på hemsidor som kan hjälpa människor i sin vardag, där tror jag det finns oerhört mycket pengar att hämta!

Hemsidor som jämför priser går ju väldigt bra, finns det några prisjämförelsesidor som fattas?

Och varför skulle någon här hjälpa dig istället för sig själv eller någon dom känner?
Citera
2011-01-08, 02:19
Medlem
Putsa fönster?
300hundring svart i timmen är väl inte fel, finns många andra men utvecklingsmöjligheter finns det också och enkla pengar är det
Citera
2011-01-08, 02:32
Medlem
CMasters avatar
Prata med närmaste bonde som odlar jordgubbar, Köp ett gäng liter , använd 15åringar ( men inga jävla bord som redan finns ) utan dina 15 åringar åker runt med sina mopeder och säljer jordgubbar på te x stränder.

Du bör kunna gå med x antal 100% i vinst.
Citera
2011-01-08, 02:44
Medlem
absentiss avatar
Gyminstruktör! Finns inget bättre!
Citera
2011-01-08, 11:40
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Klart att det finns enkla sätt att tjäna pengar, man måste se positivt!
Det finns alltid möjligheter - världen är stor!

Och att sälja min kropp/deala knark är inte min grej!
Finns det några seriösa tips? Har haft en del tankar på att göra apps som kan hjälpa människor i sin vardag, först och främst i utbildningsyfte. Har även funderat på hemsidor som kan hjälpa människor i sin vardag, där tror jag det finns oerhört mycket pengar att hämta!

Hemsidor som jämför priser går ju väldigt bra, finns det några prisjämförelsesidor som fattas?

Du klagar på att svaren du fått inte varit seriösa nog, och visst, det kan jag väl förstå. Det du måste förstå är att det är helt omöjligt för någon att ge dig hjälp om vi inte vet mer om dig än att du är 18 (vi kan därför bara gissa att du har 0 erfarenhet inom allt) och "driven".

Därmed finns enbart en frm av tips att ge dig: generella idéer som alla kan göra. Att tjäna pengar på sådana är jävligt svårt, och om någon skulle sitta på en grym idé så är chansen väldigt liten att de skulle vilja ge bort den till någon helt okänd på internet.

Vidare nämner du nu, lite senare, att du funderar på att utveckla apps och/eller websidor. Här finns det, precis dom du säger, absolut pengar att tjäna. Tveklöst. Frågan är dock om du har kunskapen som krävs för att utveckla produkterna? I så fall så kör på! Dessvärre kommer det in två dussin tonåringar varje vecka till denna forumsdel som verkar tro att man kan sätta sig ner och slänga ihop en grym websida på två veckor med 0 kunskap..

Berätta mer om dig själv: vad har du för kunskaper, intressen? Vad vill du helst jobba med? Om du vill utveckla apps eller sidor, välj ETT projekt till att börja med, skriv en plan, och återkom med delar av din plan, så blir det mycket lättare för andra att hjälpa dig.
Citera
2011-01-08, 12:14
Medlem
Johan121s avatar
Det är inte jag som ska utveckla apps och hemsidor, har dock en del kontakter som sysslar med detta. Och de är inga snorungar som sitter och leker.. de är systemutvecklare som mycket väl kan göra ordentliga och stiliga hemsidor. Har även en kille som vet hur man göra apps, frågan är bara vad för apps/hemsidor som kan hjälpa människor i sin vardag, och som jag på så vis kan tjäna pengar på.

Det måste finnas flera exempel som ännu inte finns på marknaden?

Och om mig, jag är som sagt 18 år - går NV.
Kommer till hösten läsa till Civilekonom i Lund.
Har alltid varit intresserad av företagsamhet i allmänhet, därav suget på att dra igång någonting.
Citera
2011-01-08, 12:24
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Det är inte jag som ska utveckla apps och hemsidor, har dock en del kontakter som sysslar med detta. Och de är inga snorungar som sitter och leker.. de är systemutvecklare som mycket väl kan göra ordentliga och stiliga hemsidor. Har även en kille som vet hur man göra apps, frågan är bara vad för apps/hemsidor som kan hjälpa människor i sin vardag, och som jag på så vis kan tjäna pengar på.

Det måste finnas flera exempel som ännu inte finns på marknaden?

Och om mig, jag är som sagt 18 år - går NV.
Kommer till hösten läsa till Civilekonom i Lund.
Har alltid varit intresserad av företagsamhet i allmänhet, därav suget på att dra igång någonting.

Ok, då kommer du mao behöva betala någon annan för att göra jobbet åt dig. Det är såklart inget ovanligt alls och kan fungera väl, med vad det betyder är att du måste
1) komma på en bra idé
2) marknadsföra den, eller betala någon för att göra även detta
3) förhandla ett bra pris med din kamrat innan ni sätter igång - ska h*n få en fast avgift, eller procent på försäljningen, eller båda?

Viktigast här är såklart att du har en bra idé, och det är den svåra biten. Om du kan komma på en så är det inte så svårt därefter, framförallt om den är väldigt bra. Tänk på att det kan kosta en hel del att både utveckla (även med kompispris, såvida ni inte är kompanjoner, och det skulle din kompis fömodligen bara vara intresserad av om din idé är grym, eftersom du inte kommer bidra med mycket annat) och marknadsföra produkten.

Men, svårare är det inte än att du får sätta dig och fundera! Ingen kommer ge dig en idé gratis, iaf inga bra idéer. Lycka till.
Citera
2011-01-08, 12:33
Medlem
Johan121s avatar
Mina kontakter vill inte har några pengar.. såpass bra känner jag dem.
De tycker bara det är kul att hjälpa till!

Så allting blir väl gratis.. nu är det bara ideen som saknas.
Har tänkt lite på att sälja läkemedel online/tradera - vet inte om det är en bra ide dock?
Annars måste det ju gå att sälja andra saker på en webshop, grejer kan ju gå som smör om det väl blir en innegrej, ta tex Älska Fotboll's banden.. en liknande idee?

Eller apps/hemsidor som jämför priser eller liknande hjälp till människors vardag.
Citera
2011-01-08, 13:05
Medlem
Salgouds avatar
Citat:

Har tänkt lite på att sälja läkemedel online/tradera - vet inte om det är en bra ide dock?
Annars måste det ju gå att sälja andra saker på en webshop, grejer kan ju gå som smör om det väl blir en innegrej, ta tex Älska Fotboll's banden.. en liknande idee?

Eller apps/hemsidor som jämför priser eller liknande hjälp till människors vardag.

Det där låter farligt.. Självklart kan jag förstå att dina kamrater kan tänka sig att utveckla en enkel hemsida åt dig helt gratis. Däremot har jag svårt att tro att någon skulle vlija lägga hundratals timmar på att utveckla en ny sida eller app (större delen av denna lär behöva göras från grunden) gratis. Tänk själv på allt som måste göras för att sidan ska slå ordentligt samt klara sig i längden:
1) Bra grundläggande funktionalitet
2) Möjlighet till vidare utveckling måste finnas och vara enkel (dvs om du lägger till extra funktioner ska du helst inte behöva ändra för mycket på nuvarande, förutsatt att de fungerar väl)
3) Designen måste vara tilltalande samt användarvänlig och riktad till din målgrupp
4) Version 1 kommer, helt utan tvekan, att behöva ändras rejält snart efter att du börjar få besökare/kunder. Det är omöjligt att få allt rätt på 1 försök, dina användare kommer påpeka svagheter, och du kommer själv att märka att vissa funktioner används fel eller oväntat lite - varför, och hur förbättrar du?
5) Du lär inte har mycket kunskap inom marknadsföring av dylika tjänster, vem ska göra det? Gratis igen? Knappast..

Din kompis lär lacka ganska ordentligt om h*n utvecklar en sida/app åt dig gratis och du sedan drar in en halv mille utan att ha gjort ett dugg själv, annat än att komma på idén. Om du vill rädda er vänskap kommer du behöva kasta över hälften av pengarna, lättare att ha avtal från början där din kamrat får, låt säga, X antal kronor (beroende på projektets storlek) och kanske 5-10% av vad du drar in.

Punkt 4 lär inte bli billig om du inte betalar från början, och med stor trolighet kommer du behöva ta in en extern utveckla för att försätta projektet eftersom din kompis är så jäkla lack. Hej då, vinsten! Facebook-filmen är förresten ett perfekt exempel på vad jag snackar om.
Citera
2011-01-08, 17:21
Medlem
Coffeeaddicteds avatar
Citat:

Satsa inte på att sälja läkemedel online, personligen ser jag bara problem med den branschen.
Sen verkar du inte ens ha grundläggande kunskaper inom småföretagande. Det är ju bra att du är intresserad men du måste ha kunskap. Det är inte bara "att starta och tjäna pengar". En affärsidé bör vara unik, inte ett resultat av flashback

Anser jag.
Edit: det är ju bra att du har vänner som hjälper dig "gratis". Om/när det börjar gå bra för dig kommer dem vilja ha en del av kakan.
Citera
2011-01-08, 18:06
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:

Precis som Salgoud skriver så kan du sluta drömma om att någon skulle lägga ner hundra tals gratistimmar på dig hur bra polare ni än är! De är ingen ''hjälp mig att flytta hemifrån'' grej du fluktar efter precis. Läkemedel kan du nog glömma, finns apotek över hela landet och de skulle kräva tillstånd att sälja.
Citera
2011-01-08, 22:54
Medlem
debbens avatar
Som någon tidigare skrev i tråden så kommer ingen att ge dig någon idé som du kommer kunna tjäna stora summor pengar på. Tänk problemlösning om du vill göra detta ordentligt. Det är svårare att tjäna pengar om man bara tänker pengar (generellt, diskutabelt).

Glöm inte bort att utgå ifrån vad har du för resurser (allt från kontakter, ekonomi, kunskaper, etc.). OBS Ge dig inte in på en marknad du inte vet någonting om, som t.ex. läkemedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in