2011-01-08, 01:01
Medlem
Ja frågan är Ska jag stå för Sängkläder & Handdukar när jag hyr ut 2:a hand?

Jag Hyr ut min lägenhet andrahand för jag ska på annan ort och studera en stund, men jag kom tänka på det, är jag skyldig att se till så dom har handdukar, lakan, dammsugarpåsar och annat utan för möbler och köksredskap, jag kan nämnligen behöva ha det med mig.

hittar inget på nätet om det.....
Citera
2011-01-08, 01:03
Medlem
Det beror ju på hur ni skriver avtalet.
Men står det möblerat så ingår ju inte sådana saker.
Och står det omöblerat så ingår det naturligtvis inte.
Citera
2011-01-08, 01:03
Medlem
Dr_Dollars avatar
Nej..klart som faan du inte är det.
Citera
2011-01-08, 01:08
Medlem
Nej, varför skulle du göra nåt så dumt. Se till att allt står i avtalet bara så det inte blir en massa skit i efterhand.
Citera
2011-01-08, 01:11
Medlem
Tack för svaren,..,,
Citera
2011-01-08, 01:14
Medlem
Du tar givetvis kreditupplysning på den som ska hyra också.
Citera
2011-01-08, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Är det verkligen nödvändigt iom att dom betalar hyran i förväg mänadsvis?
Citera
2011-01-08, 01:18
Medlem
trixigts avatar
Citat:

Hyr INTE ut till sambos som inte är gifta(!)
Citera
2011-01-08, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trixigt
Hyr INTE ut till sambos som inte är gifta(!)
Du får ju förklara med varför också.. blir ju verkligen förvirrad....
Citera
2011-01-08, 01:25
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Skee^

Ja jag hade aldrig hyrt ut till nån som jag inte vet nått om.Du vill väl vara säker på att få in hyran
varje månad så att du sliper betala för dubbelt boende(studentlyan och din vanliga)
Citera
2011-01-08, 01:42
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skee^

Oavsett så kan de ju strunta i att ge dig hyran i förväg månadsvis, och då står du där och blir tvungen att betala själv om du inte vill bli vräkt.

Bara för att du hyr ut lägenheten i andra hand så slipper du inte ifrån att du har huvudansvaret för att hyran kommer in till hyresvärden, och du har fortfarande kvar ditt huvudansvar som lägenhetsinnehavaren om dem som hyr din lägenhet i andra hand missköter den...
Det har faktiskt hänt att lägenhetsinnehavare har blivit vräkta för misskötsamma andrahandshyresgäster för utebliven hyra, eller att de har stört grannarna, då dessa lägenhetsinnehavare också hade andrahandshyresgäster som "skulle betala i förskott månadsvis" eller hittat s.k "skötsamma" andrahandshyrare..

Det är inga ovanligheten i dag att de som skall hyra ut sin lägenhet i andra hand tar kreditupplysning på den som skall hyra lägenheten i andra hand.
Det är en viss skyd emot DIG själv att göra detta. Det till och med rekommenderas av Hyresgästföreningen att man tar kredituplysning av dem som skall hyra lägenheten i andra hand, om man behöver hyra ut sin lägenhet tillfälligtvis.
Citera
2011-01-08, 14:02
Medlem
Snurrens avatar
Nu kom vi en bit från frågan... nej du är inte skyldig att stå för lakan och handdukar, men kan göra det om du vill. Själv har jag hyrt ut rum poch då brukar jag stå för sånt, men många gör det inte. Dock tror jag att folk förväntar sig att det finns täcke och kuddar.

Dammsugaren bör ha en ny påse i sig, sedan är det upp till hyresgästen att skaffa nya, men låt gärna förpackningen vara kvar så att det går att hitta rätt sort. Risken finns dock att påsen aldrig byts och dammsugaren därmed suger sämre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in