• 1
  • 2
2011-01-07, 23:15
Medlem
frulortigs avatar
Hej!

Okej, läget är som sådant att vi är i behov av en renovering av badrummet. Dvs. kakel, även reemaljering av badkar, byte av allt utom toastol och jag anar också att vi måste dona golvbrunnen då det aldrig någonsin renoverats i detta badrum.

Jag misstänker mögel i golv och även synligt mögel som jag inte får bort hur mycket jag än skrubbat och mögeltvättat. Min sambos mamma som äger lyan tog hit någon målare som bara målade över det gamla möglet och så har det kommit nytt och så sitter det som berg. Detta var innan jag bodde här och hade med andra ord inget att säga till om då.

Jag tänker såklart inte renovera detta själv utan tar hit en fackman som gör det. Första frågan är vad kostnaden kan hamna på? Det är ett badrum på knappa 4 kvm golv med klinker och 12 kvm vägg kakel då kanske?

Nu till det andra problemet. Dem ska tydligen göra ett förbaskat stambyte inom ett år eller så var det två. Är det ens lönt att typ renovera innan dess?

/frulortig
Citera
2011-01-08, 00:05
Medlem
Hypancistruss avatar
Om det ska göras ordentligt kostar det 50-100 tusen beroende på materialval etc. Gör du det nu och det blir stambyte om ett år får du lägga upp samma slanar en gång till lite beroende på hur föreningens stadgar ser ut.
Citera
2011-01-08, 01:09
Medlem
frulortigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypancistrus
Om det ska göras ordentligt kostar det 50-100 tusen beroende på materialval etc. Gör du det nu och det blir stambyte om ett år får du lägga upp samma slanar en gång till lite beroende på hur föreningens stadgar ser ut.

Ja, för det vill jag gärna.. ehrm.. Men hur funkar det vid ett stambyte då? Dem typ dödar halva inredning med kakel och allt? Grovt talat då..
Citera
2011-01-08, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frulortig
Ja, för det vill jag gärna.. ehrm.. Men hur funkar det vid ett stambyte då? Dem typ dödar halva inredning med kakel och allt? Grovt talat då..
Enkelt talat ja
Citera
2011-01-08, 13:31
Medlem
TeEsErs avatar
Ett stambyte innebär att hela badrummet måste göras om. De bryter tätskikten och det innebär att allt kakel från golv och väggar måste tas ner, nytt tätskikt appliceras och nytt ytskikt måste på.

Kolla med styrelsen hur det ligger till med stambytet. Ett stambyte är ett megastort ingrepp i lägenheten och du kan knappast bo där under tiden. Jag hade bett dem kolla upp olika alternativ för relining, alltså plastingjutning i befintliga avloppsrör. Idag är det ett fullgott alternativ till byte av rören. Dock är det ju så att om ni även ska byta tappvattenrören (alltså inkommande vatten) så är relining inget alternativ utan då är det i prinicip alltid fullt stambyte som gäller.

Fördelen med ett stambyte är att föreningen återställer ditt badrum efteråt. Det innebär att du får nytt kakel och liknande. Vissa föreningar tillåter att man betalar mellanskillnaden själv om man vill ha finare kakel än det föreningen betalar.

Det är alltså hjärnsläpp att renovera innan ett eventuellt stambyte, men kolla som sagt med föreningens styrelse först.

/T
Citera
2011-01-08, 14:24
Medlem
frulortigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ett stambyte innebär att hela badrummet måste göras om. De bryter tätskikten och det innebär att allt kakel från golv och väggar måste tas ner, nytt tätskikt appliceras och nytt ytskikt måste på.

Kolla med styrelsen hur det ligger till med stambytet. Ett stambyte är ett megastort ingrepp i lägenheten och du kan knappast bo där under tiden. Jag hade bett dem kolla upp olika alternativ för relining, alltså plastingjutning i befintliga avloppsrör. Idag är det ett fullgott alternativ till byte av rören. Dock är det ju så att om ni även ska byta tappvattenrören (alltså inkommande vatten) så är relining inget alternativ utan då är det i prinicip alltid fullt stambyte som gäller.

Fördelen med ett stambyte är att föreningen återställer ditt badrum efteråt. Det innebär att du får nytt kakel och liknande. Vissa föreningar tillåter att man betalar mellanskillnaden själv om man vill ha finare kakel än det föreningen betalar.

Det är alltså hjärnsläpp att renovera innan ett eventuellt stambyte, men kolla som sagt med föreningens styrelse först.

/T

Det var alltså som vi misstänkte! Vet ingen som gjort stambyte innan heller så vi läste bara om det. Känns ju jävligt spännande, not.

Får hugga tag i styrelsen och kolla vad som är planerat då. Får väl även leta tillfälligt boende även om det är en stund till.

Hur lång tid brukar ett byte ta?
Citera
2011-01-08, 15:38
Medlem
i min förening har inget stambyte ännu gjorts sedan 1954 så det borde ju vara på gång. dock har jag märkt att de flesta har renoverat sina badrum löpande sen jag flyttade hit. kanske skulle man fråga föreningen. tycker det verkar helt idiotiskt att man individuellt renoverar så gamla badrum när det ändå behövs göras i alla lägenheter. som förening kan man ju få bra mycket bättre priser på grejerna såklart än om man gör det på egen hand så nu undrar man lite vad som kan vara på gång.
Citera
2011-01-08, 15:48
Medlem
frulortigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellsis666
i min förening har inget stambyte ännu gjorts sedan 1954 så det borde ju vara på gång. dock har jag märkt att de flesta har renoverat sina badrum löpande sen jag flyttade hit. kanske skulle man fråga föreningen. tycker det verkar helt idiotiskt att man individuellt renoverar så gamla badrum när det ändå behövs göras i alla lägenheter. som förening kan man ju få bra mycket bättre priser på grejerna såklart än om man gör det på egen hand så nu undrar man lite vad som kan vara på gång.

Jag kan inte hålla med mer. Det är likadant här. Folk har renoverat hela läg.het inkl. badrum. Nu fick vi det förbaskade kvartersbladet innan jul att det är på g med stambyte då. Om nåt år eller två. Minns inte exakt när det skulle ske. Men man är ju förvarnad iallafall.

Jag tror inte folk är tillräckligt insatta i detta med typ skötsel (stambyte som behövs göras typ vart miljonte år). Det är ju något man vill kolla upp innan man renoverar. Jag var ju uppenbarligen inte jätte insatt i det, men vet ju bättre nu Det är ju ändå inte jag som står som ägare till lyan, men jag får håla koll på den. Jag får skrubba på möglet så gått det går ett tag till, så får jag kolla med styrelsen om vad som är planerat med renovering och byten och skit. Även ta upp någon som får kolla om det är mögel under golv. För då måste jag fixa det åtminstone. Kan ju inte bo bland mögelsporer i år till. Inte utsätta katterna för det heller.

Dem kanske trots allt bara planerar en relining. Ska ringa på måndag. Om inte annat så lägger jag gärna mellanskillnad på ett fräscht/snyggt badrum i samma veva.
Citera
2011-01-08, 15:52
Medlem
frulortigs avatar
Jag kom på en fråga till

Vi har inbyggt badkar precis bredvid vattenhålet, dem kommer alltså behöva slita ut det också då?
Citera
2011-01-08, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frulortig
Jag kom på en fråga till

Vi har inbyggt badkar precis bredvid vattenhålet, dem kommer alltså behöva slita ut det också då?
Med största sannolikhet ja
Citera
2011-01-08, 16:20
Medlem
brianmolkos avatar
hur blir det för grannar då vid ett stambyte ?
Citera
2011-01-08, 16:24
Medlem
frulortigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
hur blir det för grannar då vid ett stambyte ?

Jag skulle ju kunna gissa att så länge dem är runtomkring så är det med största sannolikhet ljudligt åtminstone. Typ kl 7-16 eller nåt sånt, åtminstone medan dem bilar

Det är ju ett antal läg.het kring oss som kommer göra livet surt för en. Men med tanke på vad man får för det så är det ju kanske värt att stå ut med ett tag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in