2004-08-06, 00:31
Medlem
För några år sedan, när internet slog igenom, satt det några snögubbar i diverse TVprogram och berättade att de ämnade slå mynt av att köpa domäner i stil med www.posten.se och sedan sälja dem dyrt till Posten. Eller nåt sånt. Vad hände sedan? Jag tror de kallade sig "ctrl-alt-delete".
Citera
2004-08-06, 12:22
Medlem
Gick uppenbarligen inte så bra då posten har sin domän www.posten.se ;P

Nae, det går inte att köpa företags domäner, de kan kräva tillbaka de med ett naffs!

mvh peakk
Citera
2004-08-06, 13:01
Medlem
aaiiyytts avatar
På den tiden var inte regelverket lika utvecklat som idag, förut var det inte lika självklart (internet var en liten gråzon) som idag att företagen "ägde" sina namn på internet. En del företag fick gå ganska långt i juridiska processer för att få sina namn tillbaka, en del betalade helt sonika för det för att göra processen kortare.
Citera
2004-08-06, 13:08
Moderator
impieteers avatar
Jag minns att Expressen köpte www.aftonbladet.com och gav bort till Aftonbladet när domänpirater var på ropet. De tyckte väl det var anarktiskt eller nåt.

CtrlAltDelete gjorde nog lite pengar vad jag har för mig, det var väl mest dotcomadresser de köpte.
Citera
2004-08-06, 17:52
Medlem
telixs avatar
Sånt fungerar ju fortfarande och man kan faktiskt tjäna en hacka på det.

Är man först på ett domännamn så får man ju den. Det är först när företaget kräver rätten till domänen som det börjar bli intressant.

Ingen som hört historien 'nyligen' om killen som köpte www.tele2comviq.se?När han hörde att de skulle slås ihop köpte han domänen, förlorade i Vipo och sålde den för 5000:- (Man tvingas att sälja den för 5000:- eller liknande summa. Expressen.nu förlorade ju också i vipo. Han fick ju stålar för den.)

Det handlar bara om att vara först! =)

Var det inte CtrlAltDel som köpte McDonalds.com för lääänge sen. 1993-94?
och sedan fick en massa stålar för domänen..

/T
Citera
2004-08-07, 22:32
Medlem
Kryptografens avatar
Var det inte ctrl-alt-del som auktionerade ut "gud.com" till förmån för Flashback i
samband med att FB fick pröjsa en massa efter uthängande av pedofiler i ett
nr av papperstidningen?

/Kryptografen
Citera
2004-08-07, 23:36
Medlem
Företagsnamn är relativt ointressant att köpa, då du oftast blir av med dom. (Företagen har råd med advokater och rättsprocesser, inte du ).

Domäner som är bra att köpa är sådanna som inte är företagsnamn, men som kan komma att vara intressanta..

t ex "auktioner.se", "köpbil.se","begagnat.se" .com domäner med tre bokstäver osv, dvs; namn som kan komma att vara intressanta i framtiden.

Ta denna t ex, en bonde vid namn Kerry Edwards reggade för x antal år sedan kerryedwards.com .. att han nu råkar vara aktuell president kandidat gör givetvis domänen väldigt intressangt ur många aspekter. Kerry själv vill inte köpa den, men många andra, tror han sålt den nu och fått mycket pengar för den...

Computer.us går för 50 000 euro iaf du är sugen..

"Felstavade" domäner till populära siter är hett, tänk bara hur många som råkar stava google fel, trycker på t ex F-tangenten istället för G, goofle.com.

Downlaod.com är till salu och har cirka 50-60 000 hits / dag.. fyll den med popups osv kan man tjäna en hacka.

.COM domäner kommer det bli ont om i framtiden... (och då menar jag några som bildar ord eller "namn".) .com symboliserar ju hela "the dotcom era" och kommer bli statusadresser om några år, och mkt eftertraktade.. att warehousea några sådanna är en fullgod investering som man lika gärna kan jämföra med aktier.
Citera
2004-08-08, 11:40
Medlem
telixs avatar
[Meddelandet bortaget pga lässvårigheter.]

=)

/T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto