• 1
  • 2
2011-01-07, 18:46
Medlem
En kompis har satt sig lite i skiten och nu försöker jag hjälpa han. Men skulle gärna behöva lite hjälp själv för att reda upp detta.

Han köpte en bil av en bilhandlare utan att tänka och tog den på avbetalning via Handelsbanken Finans, han la även vid köptillfället en handpenning på 50.000 SEK av sitt eget sparkonto.
Nu tyckte han att bilen blev för dyr att äga då den kostade i bara lån ca: 3000Kr/månaden, så han bestämde sig för att sälja den.
Nu kom den fösta förvåningen, bilen han hade köpt låg mycket mycket mycket lägre på blocket än vad den gjorde hos bilhandlaren, så han ringde runt mellan bilhandlare och frågade vad dom kunde tänkta sig köpa in den för.
Det slutade med att han bara fick "skambud" av alla handlare så han sålde den på blocket för ca 15.000Kr mer än vad bilhandlarna hade erbjudit. Men det slutade så illa att han gick 75.000Kr back på hela affären så han kan inte betala in allt han är skyldig till Handelsbanken, utan det saknas 25.000kr. Och nu efter jag pratat med han så visade det sig att han har ca 1000kr kvar på sitt sparkonto och inget direkt av värde han kan sälja av.
Så min fråga är då hur tror ni att han kan göra? Kan man ta ett avtal med handelsbanken?

Killen i fråga har bara varit anställd i ca: 6 Månader dock heltidsanställd med fast lön (17.000 före skatt + övertid)
Han har även många förfrågningar på UC då han har varit desperat av att lösa detta med handelsbanken via andra banken men tyvärr fått nej på samtliga ställen.
Han mår riktigt dåligt över det hela och det gör ont i mig med att se han lida.

Så min tanke var att jag kan låna ut pengarna till honom. Men eftersom jag har nästan allt mitt sparande i aktier så är 25.000 ganska precis vad jag har på mitt sparkonto mot "plötsliga utgifter" Och jag vet inte riktigt om jag vågar lita till 100% på honom när det gäller pengar...
Men om jag skriver ett kontrakt med honom om avbetalning, räntor osv osv. Kan jag använda det juridiskt ifall något skulle skita sig, eller får jag skylla mig själv då ?

Blev väldigt mycket text men hoppas någon kan hjälpa till.

Mvh
Citera
2011-01-07, 18:51
Medlem
Skulle inte låna ut pengar till någon som inte kan plus och minus tillräckligt bra för att räkna på hur dyr bilen blir INNAN han köper den.
Citera
2011-01-07, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derox
Skulle inte låna ut pengar till någon som inte kan plus och minus tillräckligt bra för att räkna på hur dyr bilen blir INNAN han köper den.

Håller med där. Men samtidigt han är en bra vän och han har ingen familj att vända sig till (Han mamma gick bort 2010 och hans pappa pratar han aldrig med).
Citera
2011-01-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swicksell
TEEEXT!!!1

Mvh

Han skall vara glad att han har dig som kompis.
även fast tanken är god så skall du nog inte verkställa genom att låna ut pengar till honom.

Det är så bilförhandlare fungerar, de köper in bilar billigt av lata/desperata folk och säljer dyrt... tyvärr.

Hälsa kompisen att han får härda ut, kanske genom att ta ett extra knäck?
25.000:- är inte så mycket.
Citera
2011-01-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mathza
Han skall vara glad att han har dig som kompis.
även fast tanken är god så skall du nog inte verkställa genom att låna ut pengar till honom.

Det är så bilförhandlare fungerar, de köper in bilar billigt av lata/desperata folk och säljer dyrt... tyvärr.

Hälsa kompisen att han får härda ut, kanske genom att ta ett extra knäck?
25.000:- är inte så mycket.

Jag kan nog lösa ett extra knäck på helgerna åt honom hos min far som är snickare.
Men handelsbanken har satt ett krav på honom att beloppet ska vara betalt senast 20/01-11.
Dom har dock inte pratat om någon avbetalningsplan än.
Pratade även med honom om ekonomi i övrigt här om dagen, han använder sitt kreditkort mycket i slutet av månaden osv osv. Han är väldigt ekonomiskt ostabil om jag får säga så men det kanske går att lösa med handelsbanken ändå. Har även bränt ut ett par skivor med avsnitt från Lyxfällan får hoppas att han är påväg dit med..
Citera
2011-01-07, 19:08
Medlem
cyber_zekes avatar
Det absolut bästa och säkraste sättet att bli av med en bra polare är att blanda in pengar. Jag har lånat ut en del pengar till folk som jag tyckte var bra kompisar med, men det har alltid slutat med att dom har dragit på betalningsplanen, eller så har jag alltid hamnat längst ner på prio listan. Det är inte ballt att låna ut en 10-15k och sen behöva gnälla för att för att få loss en hundring då och då. Polare har en förmåga att dra sig undan när dom är skyldiga pengar.
Citera
2011-01-07, 20:18
Medlem
Forbliranonyms avatar
Har han prövat låna pengar på bluestep på? Tycker absolut inte du ska låna ut till honom.
Citera
2011-01-08, 01:20
Medlem
apintofstellas avatar
Din polare har väl en avbetalningsplan på 3000kr i månaden med Handelsbanken för lånet? Om han då hostar upp allt utom 25k lär han ju ligga bra långt fram i betalningarna. Varför skulle handelsbanken komma och säga att han ska betala allt innan 20'e?

Din polare verkar förövrigt inte så skarp, precis som du säger. Känns lite stople ut att köpa en bil för en herrans massa pengar på en skitlön för att sedan komma på att man egentligen inte har råd. Ungefär som att låna 25k utav polaren för att sen komma på att man egentligen inte gillar honom. Jag menar, han kanske inte bara gör sig av med bilen...

Du kan gott hålla i dina pengar. Han lär sig nog en bra läxa utav pannkakan.
Citera
2011-01-08, 02:58
Medlem
Jag förstår inte riktigt problematiken här. Han har väl betalat in allt till banken, och är fortfarande skyldig 25.000 kr? Då borde väl månadskostnaden inte vara 3.000 kr fortfarande?

Sen om han får in 17k brutto + e.v övertid, kan han inte betala 3.000 kr tills lånet är avbetalat? Eller har han andra lån, jag får inte ihop mattematiken. Super han upp alla pengar eller?

Annars kan han väl bara knalla in på Handelsbanken och förhandla om lånet på längre tid, så han får en längre månadskostnad. Har han ett fast jobb och det gäller ynka 25.000 kr kommer det INTE! vara ett problem.

Men undvik för allt i världen att låna pengar till bra kompisar, för om det det blir problem så har ni troligtvis förlorat varandra, pengar är ett helvete här i världen. Men om du fortfarande gör det, fast jag avråder. Så se till att skriva ett riktigt skuldebrev som är undertecknat + vittnen. Där du även nämner hur mycket han ska betala i månaden, från - till datum osv.
Citera
2011-01-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5829462
Jag förstår inte riktigt problematiken här. Han har väl betalat in allt till banken, och är fortfarande skyldig 25.000 kr? Då borde väl månadskostnaden inte vara 3.000 kr fortfarande?

Sen om han får in 17k brutto + e.v övertid, kan han inte betala 3.000 kr tills lånet är avbetalat? Eller har han andra lån, jag får inte ihop mattematiken. Super han upp alla pengar eller?

Annars kan han väl bara knalla in på Handelsbanken och förhandla om lånet på längre tid, så han får en längre månadskostnad. Har han ett fast jobb och det gäller ynka 25.000 kr kommer det INTE! vara ett problem.

Men undvik för allt i världen att låna pengar till bra kompisar, för om det det blir problem så har ni troligtvis förlorat varandra, pengar är ett helvete här i världen. Men om du fortfarande gör det, fast jag avråder. Så se till att skriva ett riktigt skuldebrev som är undertecknat + vittnen. Där du även nämner hur mycket han ska betala i månaden, från - till datum osv.

Han har ju sålt bilen, dvs banken har ingen säkerhet. Och hans meriter verkar ju inte direkt visa på att han är den som betalar. Kan förstå att banken inte vill ta en chans.
Citera
2011-01-08, 12:15
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derox
Han har ju sålt bilen, dvs banken har ingen säkerhet. Och hans meriter verkar ju inte direkt visa på att han är den som betalar. Kan förstå att banken inte vill ta en chans.
Jo det har du rätt i. Men om man har en fulltidsanställning med minst 17k/månaden (brutto) borde man fortfarande kunna förhandla fram det bättre än hela summan innom samma månad.

Men till din fråga angående att skriva papper på avbetalning samt ränta så ja, det kan du använda rent juridiskt. Se till att du har vittnen när ni båda skriver under kontraktet. Givetvist inte några utav hans polare utan ta med farsan, farfar etc.

Edit: Det brukar väl finnas mallar för ex. skuldebrev i bokaffärer. När du och din polare har fyllt i ett sådant så är allt klappat och klart. Men som sagt, alltid bra att ha med vittnen.
Senast redigerad av apintofstella 2011-01-08 kl. 12:26.
Citera
2011-01-08, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Jo det har du rätt i. Men om man har en fulltidsanställning med minst 17k/månaden (brutto) borde man fortfarande kunna förhandla fram det bättre än hela summan innom samma månad.

Men till din fråga angående att skriva papper på avbetalning samt ränta så ja, det kan du använda rent juridiskt. Se till att du har vittnen när ni båda skriver under kontraktet. Givetvist inte några utav hans polare utan ta med farsan, farfar etc.

Edit: Det brukar väl finnas mallar för ex. skuldebrev i bokaffärer. När du och din polare har fyllt i ett sådant så är allt klappat och klart. Men som sagt, alltid bra att ha med vittnen.

Har bett honom ringa upp Handelsbanken och försöka förhandla fram någon sorts avbetalningsplan på det hela, annars så finns det nog inga fler alternativ än att jag lånar ut pengar till honom.. För om han inte betalar så är det kronofogden direkt eller hur?

Ska googla runt lite och se om jag hittar någon bra mall att utgå ifrån. Tack för alla bra svar! =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in