2011-01-07, 18:25
Medlem
parkmattans avatar
Hej Flashback.

För jag några veckor sedan var jag ute och drack, vet inte exakt vad som hände men jag ramlade och slog i mitt finger. Första veckan var det svullet och jag kunde inte röra det alls i stort sett, då det tagit väldigt lång tid på sjukhuset de senaste gångerna jag varit där kändes det onödigt för något så litet. Antog att det skulle gå över efter en vecka eller två. Nu 6-7 veckor senare så gör det fortfarande ont men jag kan använda det, inget seriöst men irriterande då man tar på sig byxorna och man råkar slå i fingret.

Det gör ont då jag slår i fingret, belastar det för mycket , om det trycks åt sidan in mot de andra fingrarna och om jag trycker in fingret mot handflatan.

Vad kan vara för fel?

Är det värt att gå till Vårdcentralen efter 6 veckor?
Citera
2011-01-07, 18:28
Medlem
NiiitrOs avatar
Hade ungefär samma, fast med en tå. Gick till vårdcentralen, den va bruten.
Dock gjorde dom inget med min tå, fast fingrar brukar man kunna tejpa fast.
Citera
2011-01-07, 18:40
Medlem
parkmattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiiitrO
Hade ungefär samma, fast med en tå. Gick till vårdcentralen, den va bruten.
Dock gjorde dom inget med min tå, fast fingrar brukar man kunna tejpa fast.

Tejp har jag hemma, kanske finns någon guide på internet? Vill helst slippa gå dit om jag inte behöver.
Citera
2011-01-07, 18:47
Medlem
NiiitrOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parkmattan
Tejp har jag hemma, kanske finns någon guide på internet? Vill helst slippa gå dit om jag inte behöver.
Haha, varför krångla till det? Ring dit nu och boka en tid tills imorgon
Citera
2011-01-07, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av parkmattan
Tejpa fast en glasspinne på fingret.
Citera
2011-01-07, 19:57
Medlem
Fingrar kan vara kinkiga saker. Du bör få skadan kontrollerad, och definitivt dokumenterad om den kommer leda till ett handikapp framöver.

Nu framgår det inte vilket finger det gäller, men en permanent nedsatt funktion i tex pekfingret kan bli ganska jobbigt.

Att spjäla ett finger som inte är brutet, men som har andra skador kan dessutom vara direkt kontraproduktivt.

OM du nu ska tejpa det alls själv, så tejpar du det mot närmast intilliggande finger, så att de bibehåller rörelsen.
Citera
2011-01-08, 15:46
Medlem
parkmattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Fingrar kan vara kinkiga saker. Du bör få skadan kontrollerad, och definitivt dokumenterad om den kommer leda till ett handikapp framöver.

Nu framgår det inte vilket finger det gäller, men en permanent nedsatt funktion i tex pekfingret kan bli ganska jobbigt.

Att spjäla ett finger som inte är brutet, men som har andra skador kan dessutom vara direkt kontraproduktivt.

OM du nu ska tejpa det alls själv, så tejpar du det mot närmast intilliggande finger, så att de bibehåller rörelsen.

Ber om ursäkt, klantigt utav mig att inte nämna vilket finger det var. Det är självklart pekfingret som jag har skadat. Kanske ska ta mig tiden att gå till vårdcentralen för att vara på den säkra sidan, eller så tejpar jag fingret en vecka och ser hur det mår då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in