2011-01-07, 17:35
Medlem
Tjena!

Jag är ganska tappad när det gäller programmering men har ändå rätt bra koll. Jag jobbar professionellt med infrastrukturer i blandade/rena IT-miljöer och har funnit att en av mina kunder hade haft oerhörd nytta av att kunna köra ett OS X-baserat program via sina iOS produkter då iOS stödjer deras VPN klient m.m

Men utvecklaren bakom programmet har ingen iOS variant plus att jag inte vill säga vilket program det gäller till någon då jag ser en ekonomisk möjlighet som är väldigt stor om man lyckas med appen.

Jag har tillgång till alla relevanta programvaror etc dels från äpple och dels från utvecklaren..

Finns det något enkelt sätt?
Citera
2011-01-07, 17:52
Medlem
irrblosss avatar
Så avancerat är det inte att koda varken till OS X eller iOS. Dessutom har de många gemensamma ramverk. Den största skillnaden är att OS X har AppKit medan iOS har UIKit. Sedan har OS X garbage collection, vilket inte iOS har (än). Det man behöver förutom att ha allmän programmeringskunskap är:

1. Lära sig Objective-C, ett ganska annorlunda språk om man kommer från C/C++. Kan gå lite trögt i början.
2. Lära sig göra enkla iPhone-appar med UIKit/Cocoa Touch.

Kan rekommendera följande böcker:
Objective-C: Programming in Objective-C 2.0 av Stephen G. Kochan
Allmän iPhone-programmering: iPhone Programming The Big Nerd Ranch Guide av Joe Conway och Aaron Hillegass
Citera
2011-01-07, 19:52
Medlem
Tack så mycket!

Ska gräva ner mig i böckerna!
Citera
2011-01-07, 21:52
Medlem
thejs avatar
O'reilly har även en e-bok på app store, Learing iPhone Programming
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera