Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-04, 13:43
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Menar du att det låga antalet fåvitska jungfrur dessa dagar inte beror så mycket på att dessa inte är så fåvitska utan att antalet jungfrur rent generellt har minskat?

... Som du säger så drabbar det ett stort antal ord som riskerar att förvandlas till grekiska.
De senaste två åren har propagandamaskinerna lanserat begreppet »de fåvitska grekerna« – jungfrur eller inte. Bara i begränsad omfattning kan man skylla de fåvitska grekiska väljarna för det finansiella kaos som råder i Demokratins Vagga.
Citera
2013-03-04, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Boomshiggabang
Som rubriken säger, har era föräldrar (eller far- och morföräldrar) några speciella ord som de använder?

Jag kan börja; min morfar använder flitigt uttryck som "nu ska vi se, sa blinda Sara".

Min mamma och mormor använder uttrycket "peppar peppar, ta i trä", har aldrig förstått innebörden av det?

Har ni några ord/uttryck att dela med er av?
Peppe peppe, ta i trä säger man väl?
Om man säger något samtidigt så, säger man så(nuförtiden får man leta efter trä allt är av plast)
Den som tar först, typ vinner.
Citera
2013-03-04, 14:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Menar du att det låga antalet fåvitska jungfrur dessa dagar inte beror så mycket på att dessa inte är så fåvitska utan att antalet jungfrur rent generellt har minskat?
Här försöker jag ägna mig åt torr humor, och så vill du att jag ska skriva ut det antydda på ett plakat.

Citat:
Att kyrkan försöker popularisera sin verksamhet i dessa tider av hiphop och allmän ytlighet är kanske inte så märkligt. Som du säger så drabbar det ett stort antal ord som riskerar att förvandlas till grekiska.
Det kanske det inte är. Men vad jag ville hävda var att själva grundkonceptet är fel. Varje framgångsrik religion har ett specifikt religiöst språk, som i påfallande grad avviker från de troendes vardagsspråk. Att försöka utplåna skillnaden mellan det religiösa språket och vardagsspråket förefaller alltså inte självklart vara en bra idé, om man vill nå framgång - helt oavsett vilken religion det är fråga om.
Citera
2013-03-04, 14:20
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33

Herre min skapare...ytterligare någon som hoppat över skolan. Peppe var en sportkommentator på TV4-sporten och inget annat.

http://sv.wiktionary.org/wiki/peppar..._ta_i_tr%C3%A4

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle15911900.ab
Senast redigerad av Moltas666 2013-03-04 kl. 14:26.
Citera
2013-03-04, 14:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Nej, det säger man inte. Det måste vara ett sentida och i rummet begränsat missförstånd

Citat:
Om man säger något samtidigt så, säger man så(nuförtiden får man leta efter trä allt är av plast)
Den som tar först, typ vinner.
Det är inte alldeles begripligt vad du menar här, men innebörden av uttrycket pappar, peppar, ta i trä är att påtala att det just sagda är en förhoppning, som man bara kan hoppas kommer att slå in. Det egendomliga uttrycket har säkerligen från början varit en formen avsedd att på magisk väg öka sannolikheten för att förhoppningen skulle slå in.
Citera
2013-03-04, 14:28
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det kanske det inte är. Men vad jag ville hävda var att själva grundkonceptet är fel. Varje framgångsrik religion har ett specifikt religiöst språk, som i påfallande grad avviker från de troendes vardagsspråk. Att försöka utplåna skillnaden mellan det religiösa språket och vardagsspråket förefaller alltså inte självklart vara en bra idé, om man vill nå framgång - helt oavsett vilken religion det är fråga om.

Jag är övertygad om att du har rätt.
Citera
2013-03-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det säger man inte. Det måste vara ett sentida och i rummet begränsat missförstånd

Det är inte alldeles begripligt vad du menar här, men innebörden av uttrycket pappar, peppar, ta i trä är att påtala att det just sagda är en förhoppning, som man bara kan hoppas kommer att slå in. Det egendomliga uttrycket har säkerligen från början varit en formen avsedd att på magisk väg öka sannolikheten för att förhoppningen skulle slå in.
Det är väl snarare så att man säger det när man vill att något negativt inte ska inträffa. Typ " än så länge har inte bilen gått sönder, peppar peppar ta i trä", inte " hoppas trisslotten ger vinst, peppar peppar ta i trä"
Citera
2013-03-04, 19:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Det är väl snarare så att man säger det när man vill att något negativt inte ska inträffa. Typ " än så länge har inte bilen gått sönder, peppar peppar ta i trä", inte " hoppas trisslotten ger vinst, peppar peppar ta i trä"

Det är ju ett slags vardaglig besvärjelse inom ramen för skrock. Syftet med frasen är att förmå onda krafter att hålla sig borta. Det betyder i realiteten att frasen rent teoretiskt fungerar både för att behålla lycka och hålla borta olyckan.
Citera
2013-03-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju ett slags vardaglig besvärjelse inom ramen för skrock. Syftet med frasen är att förmå onda krafter att hålla sig borta. Det betyder i realiteten att frasen rent teoretiskt fungerar både för att behålla lycka och hålla borta olyckan.
Min tolkning av besvärjelsen är iaf att den används när man nämner en händelse som inte bör inträffa.
Om man t.ex. säger " hoppas bensinen räcker, det är ganska lite i tanken" så kommer bensinen att ta slut pga att man uppmärksamade faran. Om man i stället direkt efter uttalar besvärjelsen upphäver man den negativa effekten av problemidentifieringen och bensinen kommer att räcka.
Citera
2013-03-04, 20:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Min tolkning av besvärjelsen är iaf att den används när man nämner en händelse som inte bör inträffa.
Om man t.ex. säger " hoppas bensinen räcker, det är ganska lite i tanken" så kommer bensinen att ta slut pga att man uppmärksamade faran. Om man i stället direkt efter uttalar besvärjelsen upphäver man den negativa effekten av problemidentifieringen och bensinen kommer att räcka.

Min upplevelse är att man uttalar något som hittills gått bra och säger "peppar, peppar..." för att undvika att det vänder till något negativt. Jag vill inte väga in vetskapen om "faran" [dvs att bensinen är på väg att ta slut] som i ditt exempel. Jag vill nog hellre se "faran" som något mindre konkret, exemplevis:

Jag har ju pendlat i 40 år och hittills har det varit utan besvär, peppar peppar...
Citera
2013-03-04, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Min upplevelse är att man uttalar något som hittills gått bra och säger "peppar, peppar..." för att undvika att det vänder till något negativt. Jag vill inte väga in vetskapen om "faran" [dvs att bensinen är på väg att ta slut] som i ditt exempel. Jag vill nog hellre se "faran" som något mindre konkret, exemplevis:

Jag har ju pendlat i 40 år och hittills har det varit utan besvär, peppar peppar...
Men även här är det för att förhindra något negativt, inte att framkalla något positivt. Det negativa kommer att inträffa om man nämner det, då måste man motverka det med besvärjelsen. Man behöver inte nämna ett specifikt problem, det räcker att man säger "hoppas det fortsätter att gå bra" för att problem ska uppstå.
Citera
2013-03-04, 21:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men även här är det för att förhindra något negativt, inte att framkalla något positivt. Det negativa kommer att inträffa om man nämner det, då måste man motverka det med besvärjelsen. Man behöver inte nämna ett specifikt problem, det räcker att man säger "hoppas det fortsätter att gå bra" för att problem ska uppstå.

Jag tror att du får läsa mitt inlägg 992 en gång till, ty där står det:

Citat:
...för att behålla lycka[n] och hålla borta olyckan...

Jag har inte nämnt "framkalla något positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in