Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Flyttade från Sverige 2003 och råkade hitta några gamla räkningar, som jag är paranoid att inte är betalda. Hade koll på all den post som kom i mitt namn till adressen jag bott på under flera år efter att jag flyttat, men kan så här sju år efteråt fan inte minnas hur jag gjorde. Det rör sig om telefon- och kabeltv-abonnemang, som jag inte minns om jag avslutat eller om de stängts av. Slarvigt av mig, jag vet. Mailade Kronofogdemyndigheten i dag och gav dem mitt personnummer och namn. Svaret var att jag inte fanns med i någon av deras databaser.
Bör jag vara lugn, eller finns det en teoretisk chans att något inkassoföretag sju år efteråt sitter och pantar på skulden och låter den växa? Av efterföljande hyresgäster vet jag att jag inte fått någon post till den svenska adressen på fem år, och inte heller till min nuvarande.
De 5 största inkassoföretagen gjorde en sammanagd vinst på 1 miljard 2009 så det är en mycket lönsam
bransch och tyvärr i Sverige i stora stycken på inkassoföretagens sida.
De kan vänta i flera år om du tex har stora skulder hos kronokallen och sedan när du "sanerat" dig där
återkomma med "sin" skuld och driva in den.