• 1
  • 2
2011-01-07, 13:47
Medlem
trewqs avatar
Flyttade från Sverige 2003 och råkade hitta några gamla räkningar, som jag är paranoid att inte är betalda. Hade koll på all den post som kom i mitt namn till adressen jag bott på under flera år efter att jag flyttat, men kan så här sju år efteråt fan inte minnas hur jag gjorde. Det rör sig om telefon- och kabeltv-abonnemang, som jag inte minns om jag avslutat eller om de stängts av. Slarvigt av mig, jag vet. Mailade Kronofogdemyndigheten i dag och gav dem mitt personnummer och namn. Svaret var att jag inte fanns med i någon av deras databaser.

Bör jag vara lugn, eller finns det en teoretisk chans att något inkassoföretag sju år efteråt sitter och pantar på skulden och låter den växa? Av efterföljande hyresgäster vet jag att jag inte fått någon post till den svenska adressen på fem år, och inte heller till min nuvarande.
Citera
2011-01-07, 13:50
Medlem
Blocket.ses avatar
Ring det bolag du misstänker du har skulder hos, och fråga?
Citera
2011-01-07, 13:52
Medlem
Dubyas avatar
Ja, inkasso skickar alltid till KFM. Men nu verkar dina abonnemang ha avslutats som de skulle.
Några månader kan inkasso vänta men knappast sju år.
Citera
2011-01-07, 13:54
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Flyttade från Sverige 2003 och råkade hitta några gamla räkningar, som jag är paranoid att inte är betalda. Hade koll på all den post som kom i mitt namn till adressen jag bott på under flera år efter att jag flyttat, men kan så här sju år efteråt fan inte minnas hur jag gjorde. Det rör sig om telefon- och kabeltv-abonnemang, som jag inte minns om jag avslutat eller om de stängts av. Slarvigt av mig, jag vet. Mailade Kronofogdemyndigheten i dag och gav dem mitt personnummer och namn. Svaret var att jag inte fanns med i någon av deras databaser.

Bör jag vara lugn, eller finns det en teoretisk chans att något inkassoföretag sju år efteråt sitter och pantar på skulden och låter den växa? Av efterföljande hyresgäster vet jag att jag inte fått någon post till den svenska adressen på fem år, och inte heller till min nuvarande.

De 5 största inkassoföretagen gjorde en sammanagd vinst på 1 miljard 2009 så det är en mycket lönsam
bransch och tyvärr i Sverige i stora stycken på inkassoföretagens sida.

De kan vänta i flera år om du tex har stora skulder hos kronokallen och sedan när du "sanerat" dig där
återkomma med "sin" skuld och driva in den.
Citera
2011-01-07, 14:05
Medlem
trewqs avatar
Jag har aldrig haft skulder hos Kronofogden, så de finns ingen orsak för inkassoföretagen att vänta med det. Inkassoföretagen har väl ingen som helst juridisk skyldighet att lämna över en skuld till Kronofogden, utan de kan sitta och vänta ut en skuld i 30 år, om de så vill? Men borde det ändå inte vara reglerat att de med jämna mellanrum är tvungna att upplysa gäldenären om att skulden existerar?

Om jag ringer till de berörda företagen samt inkassoföretagen, lämnar de då ut uppgifter om mig?

Jag har inte flyttat till typ Bolivia utan till ett nordiskt grannland. Borde det inte i så fall vara en enkel sak (eller skyldighet rentav) för inkassoföretagen eller kronofogden, som helt säkert har verksamhet eller någon partner i detta land, att ta kontakt med mig? Jag folkbokförde mig i mitt hemland efter att ha bott i Sverige under studietiden och har inte hemlig adress eller något sådant.
Senast redigerad av trewq 2011-01-07 kl. 14:09.
Citera
2011-01-07, 15:13
Medlem
Dubyas avatar
Kommer inga nya krav på skulden så preskriberas den efter tre år enligt Preskriptionslagen.

Det gör väl att inkassoföretaget omöjligt kan kräva in en skuld om de nu inte löpande sänt kravbrev sedan 2003?
Citera
2011-01-07, 16:08
Medlem
trewqs avatar
Så jag kan vara lugn?
Citera
2011-01-07, 23:04
Medlem
Torrisis avatar
Ja, du kan vara lugn - skulden är preskriberad om du inte fått några kravbrev de senaste tre åren.
Citera
2011-01-08, 01:04
Medlem
Får du ett inkassokrav har du 8 dagar på dig att reagera. Gör du inte det (dvs betalar du inte eller bestrider du inte inkassokravet) skickar inkassoföretagen, i samråd med leverantören, alltid ärendet vidare till kronofogden med ett s k "ansökan om betalningsföreläggande". Reagerar du inte efter det kravet heller får du en betalningsanmärkning och hot om att ärendet går till tingsrätten.

I och med att du inte har hört något på 7 år är det garanterat så att du gjorde rätt för dig alternativt att leverantörerna inte velat driva ärendena vidare. Dvs du kan vara helt lugnt nu, det händer inget med dessa ärenden.
Citera
2011-01-08, 10:52
Medlem
trewqs avatar
Tackar för alla kunniga svar!
Citera
2011-01-08, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq

Ja inkassobolagen kan hålla inne det i regel hur länge dem vill och gör det ibland också.
Vad var det för skuld?
Citera
2011-01-08, 17:51
Medlem
trewqs avatar
En telefonräkning på kanske 500 kronor och kabel-tv för ungefär samma summa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in