2011-01-07, 12:47
Medlem
Har ett frysskåp från Gram av den här modellen http://www.gram.se/Default.aspx?ID=14897 (FS 170-11). Ska köpa ett kylskåp och skulle pga platsbrist vilja ställa det ovanpå, men hittar ingen information om man kan göra så. I instruktionsboken står att god luftcirkulation över frysskåpet behövs. Ingen aning om hur det ska tolkas.

Någon som vet om frysskåp klarar av tyngden av ett kylskåp av mindre modell (kylskåpet behöver inte vara mer än typ hälften så stort som frysen, dvs 60 cm högt) och hur stor plats behövs för att luften ska kunna cirkulera?
Citera
2011-01-07, 13:28
Medlem
spajdamans avatar
Är verkligen ingen fackman, men när jag köpte kombinerat kyl/frys för nåt år sedan fick jag förklarat för mig att det var viktigt att du hade luft ovanför. Så jag skulle nog inte satt det rakt på.
Om du nu måste ha den placerad ovanpå skulle jag iaf köpa några små träreglar och lägga som distans för att varas på säkra sidan.

Tillägg: Det är inte värt att kolla på en helt ny kyl/fryskombination då? Det är ju sådana man brukar använda när man bara har en 60cm-plats.
Citera
2011-01-07, 14:04
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikdasick
...I instruktionsboken står att god luftcirkulation över frysskåpet behövs. Ingen aning om hur det ska tolkas...
Det betyder att man inte kan bygga in frysskåpet, eller kylskåpet med för den delen, så att luften inte kan strömma runt baksidan som är varm. Hemma hos mig tex så har jag ett överskåp över frysen där det finns ett10 cm mellanrum mellan ö-skåp och frys så att den varma luften kan cirkulera ut.
Om överskåpets underdel legat typ 1 cm ovanför frysens överdel skulle luften cirkulera dåligt, frysen fungera sämre och gå sönder i förtid.

Om din frys klarar av tyngden av ett mindre kylskåp ovanpå beror väl på vad det är gjort av: Är ytterskalet gjort av plast eller plåt? En lösning är ju att du bygger en stabil hylla 10 cm ovanför frysens överkant och ställer kylen på hyllan.
Citera
2011-01-08, 19:26
Medlem
Du kan gott stapla, det är ingen fara. Det är baktill du vill har utrymme för luftcirkulation då kondensorn sitter där samt kompressorn får in luft där också!

Grattis du har nu lite mer plats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in