2011-01-07, 09:09
Jag skall till min bank idag och få bekräftat om jag får låna pengar för att köpa bostadsrätt. Vad skall jag tänka på, vilken ränta skall jag ha? Nästan alla jag snackat med har uteslutande sagt rörlig ränta för att man vinner på det i längden. Vad är normalt att amortera och vad mer bör man tänka på. Tacksam för svar.

Tjänar runt 15 000 i månaden efter skatt.
Citera
2011-01-07, 09:13
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Jag skall till min bank idag och få bekräftat om jag får låna pengar för att köpa bostadsrätt. Vad skall jag tänka på, vilken ränta skall jag ha? Nästan alla jag snackat med har uteslutande sagt rörlig ränta för att man vinner på det i längden. Vad är normalt att amortera och vad mer bör man tänka på. Tacksam för svar.

Tjänar runt 15 000 i månaden efter skatt.

Räkna ut vilka marginaler du har och vilken ränta du kan klara vid eventuell höjning. Rörlig har historiskt sett lönat sig i längden
Citera
2011-01-07, 09:14
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Räkna ut vilka marginaler du har och vilken ränta du kan klara vid eventuell höjning. Rörlig har historiskt sett lönat sig i längden

Du får ursäkta mig men vad menar du för marginaler? Vad är normalt att betala i ränta? 4 - 5 % ?
Citera
2011-01-07, 09:21
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Du får ursäkta mig men vad menar du för marginaler? Vad är normalt att betala i ränta? 4 - 5 % ?

Med marginaler menar jag: Hur mycket har du kvar att leva på efter boende med ränta/ hyra/amortering är klart. Efter mat och andra levnadskostnader.
Vill du stå bostadslös om det kommer en räntehöjning?

Räntorna finner du på bankernas hemsidor. Du kan förhandla ner räntorna om du placerar ditt lönekonto där, samt sparande etc.
Lycka till
Citera
2011-01-07, 09:24
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Med marginaler menar jag: Hur mycket har du kvar att leva på efter boende med ränta/ hyra/amortering är klart. Efter mat och andra levnadskostnader.
Vill du stå bostadslös om det kommer en räntehöjning?

Räntorna finner du på bankernas hemsidor. Du kan förhandla ner räntorna om du placerar ditt lönekonto där, samt sparande etc.
Lycka till

Jag har redan konto i denna banken sedan länge. Har fonder och sparande också. Det som jag har blivit skrämd av är att folk har sagt att bankens enda intresse är att lura mig på så mycket pengar som möjligt, det låter oroväckande :/
Citera
2011-01-07, 09:24
Medlem
PigerVetuss avatar
Att välja rörlig ränta förutsätter att man klarar en kraftig räntehöjning. Banken har säkert synpunkter på hur stor räntehöjning som man ska räkna med, kanske 3% högre än dagens rörliga ränta.
Fast ränta är oftast högre än den rörliga vid det tillfälle som man tar lånet men ger naturligtvis en säkerhet på så sätt att man inte behöver befara räntehöjning under avtalsperioden.
Som det ser ut nu så kommer räntorna att stiga de närmaste åren.
Citera
2011-01-07, 09:33
Citat:
Ursprungligen postat av PigerVetus
Att välja rörlig ränta förutsätter att man klarar en kraftig räntehöjning. Banken har säkert synpunkter på hur stor räntehöjning som man ska räkna med, kanske 3% högre än dagens rörliga ränta.
Fast ränta är oftast högre än den rörliga vid det tillfälle som man tar lånet men ger naturligtvis en säkerhet på så sätt att man inte behöver befara räntehöjning under avtalsperioden.
Som det ser ut nu så kommer räntorna att stiga de närmaste åren.

Klarar man en amortering på 1000 kronor per månad med min lön med räntan inräknad. Tänker liksom inte betala halva lönen i boendekostnader.
Citera
2011-01-07, 09:52
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Klarar man en amortering på 1000 kronor per månad med min lön med räntan inräknad. Tänker liksom inte betala halva lönen i boendekostnader.

Prata med banken om det.
Beroende på hur mycket du lånar så kanske det är smartare att sätta in pengarna på ett sparkonto i väntan på att räntan på lånet höjs.
1000 kr gör så lite med räntekostnaden beroende på lånestorlek
Citera
2011-01-07, 21:07
Medlem
PigerVetuss avatar
Citat:

Det bästa är nog att du gör upp en budget med alla fasta kostnader för mat, annat nödvändigt till hushållet, resor till arbetet, el, telefon, TV, bredband, månadsavgift för bostad, ränta (netto om du skattejämkar), eventuell amortering, samt eventuella andra fasta kostnader som du har. Sedan kan du räkna på hur mycket pengar som du behöver för annat som kläder, nöjen etc.
På det sättet kan du se hur din ekonomi ser ut. Du kan ju vänta till sist med att skriva ner bostadskostnaderna så får du se hur stora de kan vara, beroende på nettolön och övriga kostnader.
Citera
2011-01-07, 21:41
Medlem
Bokhyllans avatar
Citat:
Det som jag har blivit skrämd av är att folk har sagt att bankens enda intresse är att lura mig på så mycket pengar som möjligt, det låter oroväckande :/

Banken är naturligtvis ingen välgörenhetsinrättning, deras primära intresse är att tjäna pengar.
Citera
2011-01-07, 22:54
Medlem
Ts hur kan du ens vara i närheten av att köpa en bostadsrätt utan att ens ha koll på hur stor räntekostnad din ekonomi kan bära?

När jag köpte hade jag rätt bra koll på min ekonomi men var ändå otroligt osäker på hur långt jag skulel följa med i budgivningar.
Citera
2011-01-07, 23:53
Medlem
Bankerna brukar räkna med att man ska klara sina levnadskostnader med en ränta på 7-7,5 procent och då ha en marginal på några tusen i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in