Citat:
Ursprungligen postat av derox
Eller så är man inte snål mot sin sambo. Skall man starta ett hem och ett liv med någon är ju hela idén att båda skall vara i samma båt. Varför skall sambon ha behövt betala mer pengar för det gemensamma boendet?
Det är väl en bra tanke, men det är väl så att ni startar ert gemensamma boende
idag, och då ska ju det priset som gäller
idag för lägenheten vara rådande. Inte vad TS ev betalade för en massa år sen. Man kan ju inte vrida tillbaka klockan och säga att förhållandet startades när TS köpte sin lägenhet själv?
Som du själv sa i ett tidigare inlägg borde det ju jämställas med att man köper sin lägenhet tillsammans och det blir det ju om man tar dagens marknadsvärde. Det är ju omöjligt att ha en helt jämlik historik i två olika liv.
Sedan kan jag hålla med att scenariot kan bli att TS får in så mycket pengar så han blir helt lånefri medans sambon kanske måste låna en massa pengar och därmed får en högre boendekostnad. I så fall bör ju sambon gå in med en lägre andel för att det inte ska bli för ojämnt. Alternativet är ju att han helt enkelt ger henne andelen i gåva. Snällt, men är man så kär att man ger bort flera hundra tusen eller kanske 1 miljon kronor så kan man ju lika gärna gifta sig direkt (utan äktenskapsförord). Du kanske kallar det snålt men för de flesta är det en rätt stor summa.
Effekten blir dessutom att TS ger 50% av alla den historiska värdeökningen i gåva till sin sambo, och det är ju generöst. Men då kan han ju lika gärna ge henne pengarna direkt. Dessutom tror jag det kan bli en del skattemässiga problem, eftersom TS måste deklarera försäljningen till sin sambo och betala skatt på vinsten. Om han inte genomför den till marknadsvärde och deklarerar någon vinst kan det riskera att underkännas (misstänker jag).