2011-01-06, 23:47
Medlem
Hej!

Ska iväg till USA i sommar (Juni) och har dålig koll på det där hur valuta.

Dollarn är relativt låg idag, funderar på att växla pengarna redan nu?

Ni som har bra koll, kommer dollarn bara stiga mot sommaren eller förväntas den att sjunkas?

Bottom line. Ska jag köpa nu eller vänta?

Tack!
Citera
2011-01-06, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikii
Hej!

Ska iväg till USA i sommar (Juni) och har dålig koll på det där hur valuta.

Dollarn är relativt låg idag, funderar på att växla pengarna redan nu?

Ni som har bra koll, kommer dollarn bara stiga mot sommaren eller förväntas den att sjunkas?

Bottom line. Ska jag köpa nu eller vänta?

Tack!
växla när du kommit dit.
det skulle vara om du köper grejer på planet m.m men det går ju bra med svenska.
Finns valutaväxlare på de flesta flygplatser (stora, inte nån privat ute i djungeln)
Citera
2011-01-07, 00:01
Medlem
Jag tror inte att du kommer tjäna några stora pengar på att växla nu, men jag tror absolut att du tjänar på det.
Citera
2011-01-07, 00:28
Medlem
Har för mig dollarn brukar bottna runt mar-maj senaste åren. Vet ej om det är en slump eller inte. Personligen skulle jag vänta med att växla till apr-maj. Dessutom skulle jag inte växla utan ta ut i uttagsautomater i USA.
Senast redigerad av Sall2001 2011-01-07 kl. 00:30.
Citera
2011-01-07, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Dessutom skulle jag inte växla utan ta ut i uttagsautomater i USA.

Det är väl jättekorkat om man har ett någorlunda normalt bank/betal/kreditkort ala Visa och Mastercard?
Citera
2011-01-07, 01:19
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det är väl jättekorkat om man har ett någorlunda normalt bank/betal/kreditkort ala Visa och Mastercard?
Du får en bättre växlingskurs, än på till exempel forex, genom att göra så. Det kostar å andra sidan runt 10-20kr per uttag. Men tar man ut allt i ett så kommer du antagligen undan billigare.
Citera
2011-01-07, 01:23
Medlem
Citat:

Kanske pratar vi förbi varandra!? Jag menar att det är bättre att ta ut kontanter i uttagsautomat i USA än växla in i Sverige på bank/Forex. Menar du att det är dumt att överhuvudtaget växla in till kontanter är det en annan sak.
Citera
2011-01-07, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Menar du att det är dumt att överhuvudtaget växla in till kontanter är det en annan sak.

Nej, jag menar ingenting. Är bara så inkörd på att det kostar att ta ut i automater utomlands att mitt tidigare inlägg var en ren reflex. Så hur dryg jag än lät var mitt inlägg en seriös fråga i all välmening.

Själv hade jag skippat kontanterna helt och betalat med kort...
Citera
2011-01-07, 19:54
Medlem
Citat:
Nej, jag menar ingenting. Är bara så inkörd på att det kostar att ta ut i automater utomlands att mitt tidigare inlägg var en ren reflex. Så hur dryg jag än lät var mitt inlägg en seriös fråga i all välmening.

Själv hade jag skippat kontanterna helt och betalat med kort...

Fattar. Men numera sedan ganska många år är det faktiskt helt gratis att ta ut i uttagsautomater i EU-länder!

Dock kostar det fortfarande ungefär 35:- per uttag i icke EU-länder men det är väl ungefär vad avgiften kostar på en svensk bank så då gäller det ju att få en bra valutakurs. När jag växlade på svenska banker för många år sedan fick jag alltid snudd på kriminellt dåliga valutakurser så jag tar alltid numera ut i uttagsautomater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in