• 1
  • 2
2011-01-06, 19:40
Medlem
Jag efterlyser pizzerior i Stockholm som har kebab och kebabpizza med "äkta" kebabsås. Med "äkta" kebabsås avser jag sådan sås som finns på pizzorna i exempelvis Småland, ex i Jönköping.

http://3.bp.blogspot.com/_kInK4nhZOy...kebabpizza.jpg

Det är alltså inte en vitlökssås eller tomatsås utan en tjockare vit eller rosa-aktig sås. Basen i såsen är filmjölk. Jönköping är berömt för goda kebabpizzor och det finns t o m en fanclub på Facebook numera. (Officiella finsmakare av Jönköping kebabsås)

Men finns det någon pizzeria i Stockholm som serverar denna eller liknande sås på sina kebabpizzor?

Tacksam för tips!
Citera
2011-01-06, 19:44
Medlem
Svårt att hitta en sås som tex. Shalom har i Jönköping. Vet att det fanns en grill i närheten av Alviks måleri som hade god kebab, med rätt sås. Men inne i city blir det nog svårt
Citera
2011-01-06, 19:45
Medlem
Mannen.med.hattens avatar
Som Jönköpingsbo har jag saknat detta vid Stockholmsbesök. Vid min första Stockholmspizza frågade jag som vanligt om en vesuvio med kebabsås men bagaren fattade inte vad jag menade.

Fick någon vidrig vitlökssås istället..
Citera
2011-01-06, 19:47
Medlem
Sen är väl kebaben annorlunda i småland,mins när jag bodde i småland ett par år att kebaben
var som strimlad kött.Och inte det pressade kebaben som serveras överallt.

Minns att det smakade totalt annorlunda än den vanliga pressade skiten.
Citera
2011-01-06, 19:51
Medlem
Kallemedkulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Sen är väl kebaben annorlunda i småland,mins när jag bodde i småland ett par år att kebaben
var som strimlad kött.Och inte det pressade kebaben som serveras överallt.

Minns att det smakade totalt annorlunda än den vanliga pressade skiten.

Jag gissar på att det är gyros du pratar om. Mycket godare än kebab.
Citera
2011-01-06, 19:54
Medlem
Rumpmages avatar
Min killes bror startade hela jippot, men vadå kebabsås överlag så är pizzorna bäst här i Jönköping , bättre tomatsås , bättre deg och allt . sthlms pizzorna är torra och dåligt kryddat och lite lite tomatsås inte alls knaprigt och saftigt som det ska vara !
Citera
2011-01-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallemedkulan

Nja,det stog kebab på matsedeln och jag beställde alltid kebab.Det var finstrimlad kött.
Citera
2011-01-06, 19:59
Medlem
mingtians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpmage
Min killes bror startade hela jippot, men vadå kebabsås överlag så är pizzorna bäst här i Jönköping , bättre tomatsås , bättre deg och allt . sthlms pizzorna är torra och dåligt kryddat och lite lite tomatsås inte alls knaprigt och saftigt som det ska vara !

Någonsin förtärt en pizza från piccolo angelo eller ricardos pizzeria kan man fråga sig?

De bästa pizzorna i Sthlm hittar du på söder eventuellt nån förort.
Citera
2011-01-06, 20:00
Medlem
Kallemedkulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av audi
Nja,det stog kebab på matsedeln och jag beställde alltid kebab.Det var finstrimlad kött.

Gyros. Dom flesta ställena vet inte skillnaden själva. Ber man om kebab så får man gyros.
Citera
2011-01-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian
Någonsin förtärt en pizza från piccolo angelo eller ricardos pizzeria kan man fråga sig?

De bästa pizzorna i Sthlm hittar du på söder eventuellt nån förort.

Har någon av ställena Piccolo Angelo eller Ricardos kebabpizza med sådan kebabsås eller liknande kebabsås?
Citera
2011-01-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallemedkulan

Vad är det för sås i gyros? Om det är vitlökssås eller tomatsås så spelar det ju inte så stor roll om det benämns kebab eller gyros. Menar du att gyros finns med den "äkta" kebabsåsen så som på pizzorna i Småland, Jönköping med omnejd?
Citera
2011-01-06, 20:34
Medlem
volym123s avatar
När jag var i sthlm i sommras så skulle vi käka och de hade en kebab sås som var hyffasd iaf. Ska jag se om jag kan förklara vad det låg typ. Innan norrmalm har för mig det hette vasastan typ? Låg ca 500 m från det hotell vi bodde på. Det var ett elitehotell om det kanske hjälper dig. 500 m söder ut kanske man ska tilläga oxå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in