• 1
  • 2
2011-01-07, 09:17
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
jag tror inte TS är ensom att att försöka optimera sin beskattning. när allt kommer omkring så är skatt ingenting annat än av staten legaliserad stöld och enbart ett fåtal "idealister" som mona sahlin och lars ohly tycker det är "häftigt" att betala skatt. resten av befolkningen ser det mer som ett nödvändigt ont, men faktum är att sverige och danmark har världens högsta skattetryck. världens högsta! jag vet flera exempel på personer i min omgivning som ser till att de inte tjänar "för mycket" och det enbart av skatteskäl. sveriges skattesystem är därmed helt sjukt och ger fel signaler till befolkningen, även om du tycker annorlunda.

Det gör du säkert, men på TS lönenivå känns det kissnödigt att skatteplanera.
Ta ut allt i lön och placera efter eget tycke
Citera
2011-01-07, 21:39
Medlem
Bokhyllans avatar
Förvisso offtopic, men ändå:

Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
jag vet flera exempel på personer i min omgivning som ser till att de inte tjänar "för mycket" och det enbart av skatteskäl.

Om vi enbart talar om skatteskäl framstår dina vänner som korkade som avstår lön till förmån för lägre marginalskatt. 383' i inkomst av tjänst (nedre skiktgränsen) ger fortfarande mindre kvar i plånboken än 384'.
Citera
2011-01-07, 21:44
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokhyllan

Om vi enbart talar om skatteskäl framstår dina vänner som korkade som avstår lön till förmån för lägre marginalskatt. 383' i inkomst av tjänst (nedre skiktgränsen) ger fortfarande mindre kvar i plånboken än 384'.

Tid är pengar. Anser man sin tid vara värd mer än det man får ut när man tvingas betala statlig skatt så är det varken korkat eller konstigt att man avstår från att jobba.

Således ser dom till att inte tjäna (jobba) för mycket enbart av skatteskäl.
Citera
2011-01-07, 21:55
Medlem
Bokhyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Tid är pengar. Anser man sin tid vara värd mer än det man får ut när man tvingas betala statlig skatt så är det varken korkat eller konstigt att man avstår från att jobba.

Således ser dom till att inte tjäna (jobba) för mycket enbart av skatteskäl.

Enbart av skatteskäl.

Formuleringen "se till att de inte tjänar för mycket" antyder något annat.
Citera
2011-01-07, 22:00
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Enbart av skatteskäl.

Formuleringen "se till att de inte tjänar för mycket" antyder något annat.

Hade dom valt att arbeta om skatten var lägre så kan det ju sägas vara enbart av skatteskäl.

Jag antar att för mycket skrevs "för mycket" av en anledning. Men sak samma, det är som sagt lite off topic så jag lämnar.
Senast redigerad av Lommi 2011-01-07 kl. 22:05.
Citera
2011-01-08, 01:27
Medlem
Citat:

Inte alls dvs de är säkerligen långt ifrån korkade. Finns bättre sätta att plocka hem pengar istället för att ta ut de som lön när det går mer till Skatteverket än dig själv. T ex aktieutdelning, ökad representation, "studieresor" etc etc.

Detta med värnskatten är det enda tragiska med Anders Borg, i övrigt har han skött landets ekonomi exemplariskt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in