• 1
  • 2
2011-01-06, 19:24
Medlem
Ok, har fått ett erbjudande av chefen om vinstdelning (löneförhöjning), 10% av vinsten efter avskrivningar.
Tjänar 30 000:-/månad och vinsten har mellan 2007-2010 pendlat mellan 1,6 & 3,5 miljoner kronor.

Brytpunkten för att betala statlig skatt (50%?) är runt 400 000:-, så hur ska jag på billigaste möjliga sätt ta ut pengarna som överstiger detta belopp?

Finns det några (lagliga) kryphål? Vill helst ha pengarna nu så jag kan investera dem i depån.
Citera
2011-01-06, 19:36
Medlem
Äger du aktier i bolaget, och isåfall hur stor del?
Citera
2011-01-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knutknopademedknop
Ok, har fått ett erbjudande av chefen om vinstdelning (löneförhöjning), 10% av vinsten efter avskrivningar.

Eftersom du skriver att det är ett erbjudande blir jag lite nyfiken på vad din chef vill ha från dig? Det är ju inte nån direkt dålig löneförhöjning dy erbjudits...
Citera
2011-01-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KitKatBlomman
Äger du aktier i bolaget, och isåfall hur stor del?

Nej jag äger inga aktier i bolaget.
Citera
2011-01-06, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Eftersom du skriver att det är ett erbjudande blir jag lite nyfiken på vad din chef vill ha från dig? Det är ju inte nån direkt dålig löneförhöjning dy erbjudits...

Han behöver ha mig kvar och jag hade initialt andra planer. Kom in på en utbildning.
Citera
2011-01-06, 19:58
Medlem
Citat:
Han behöver ha mig kvar och jag hade initialt andra planer. Kom in på en utbildning.

Nu har jag tänkt innan jag skriver vilket jag inte hade gjort när jag skrev mitt första inlägg... Menar du att vinsten tidigare varit 1,6 - 3,5miljoner efter avskrivningar eller innan? Vad sedan gäller din ursprungliga fråga om hur du kommer runt skattelagstiftningen beror väldigt mycket på vad du arbetar med och vad du därigenom kan göra för avdrag. Annars är det väl ett individuellt pensionssparande som gäller om du ska vara laglig.

Spontant känns det som att du borde satsa på studierna.
Citera
2011-01-06, 20:18
Medlem
Citat:
Nu har jag tänkt innan jag skriver vilket jag inte hade gjort när jag skrev mitt första inlägg... Menar du att vinsten tidigare varit 1,6 - 3,5miljoner efter avskrivningar eller innan? Vad sedan gäller din ursprungliga fråga om hur du kommer runt skattelagstiftningen beror väldigt mycket på vad du arbetar med och vad du därigenom kan göra för avdrag. Annars är det väl ett individuellt pensionssparande som gäller om du ska vara laglig.

Spontant känns det som att du borde satsa på studierna.

Vinsten är efter avskrivningar. Du menar att jag ska ta ut allt i lön och starta ett individuellt pensionssparande, chefen har föreslagit att jag ska starta en pensionsstiftelse, finns det några skattefördelar med det? Som jag har fattat det betalar jag först löneskatt på de pengarna som går in i pensionsstiftelsen och sen 30% när jag plockar ut dem?

Studierna har jag lagt på hyllan pga familjära skäl...
Citera
2011-01-06, 20:41
Medlem
Citat:
Vinsten är efter avskrivningar. Du menar att jag ska ta ut allt i lön och starta ett individuellt pensionssparande,

Nej, det menar jag absolut inte... Men för att kunna ge vettiga förslag krävs det att man vet lite mer om upplägget generellt.

Citat:
chefen har föreslagit att jag ska starta en pensionsstiftelse, finns det några skattefördelar med det? Som jag har fattat det betalar jag först löneskatt på de pengarna som går in i pensionsstiftelsen och sen 30% när jag plockar ut dem?

Mina varningsklockor hade börjat ringa för längesen... För skojs skull kan du väl fråga chefen om alternativet om löneförhöjning på 50 - 100kr/h är uteslutet.
Citera
2011-01-06, 20:45
Medlem
Citat:
Nej, det menar jag absolut inte... Men för att kunna ge vettiga förslag krävs det att man vet lite mer om upplägget generellt.

Mina varningsklockor hade börjat ringa för längesen... För skojs skull kan du väl fråga chefen om alternativet om löneförhöjning på 50 - 100kr/h är uteslutet.

Ok hehe, är inte så insatt i pensionssystemen, hur går det till med individuell pensionssparande? Är det tjänstepension du menar?
Citera
2011-01-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ok hehe, är inte så insatt i pensionssystemen, hur går det till med individuell pensionssparande? Är det tjänstepension du menar?

Tjänstepension är något din arbetsgivare betalar om antiningen du eller ett fackförbund förhandlat fram det. Arbetsgivaren kan självklart betala en sådan pension på eget initiativ, men det är ovanligt.

Det individuella pensionssparandet är något du sköter själv med hjälp av din bank och innebär att du kan göra avdrag med upp till 12.000kr / år på din skattepliktiga inkomst.

Något som med andra ord inte gör någon större skillnad i ditt fall då du talar om inkomster på 50.000 - 250.000kr över brytpunkten för statlig skatt.

Pensionsstiftelser är något din arbetsgivare kan starta och där du kan ingå men det ger knappast några skatteförmåner utan är i regel ett sätt att erbjuda anställda, typ vd:n för Volvo med mycket bra lön ytterligare förmåner. (väldigt, väldigt snabbförklarat)
Senast redigerad av Magban 2011-01-06 kl. 21:05.
Citera
2011-01-07, 01:37
Medlem
Citat:
Tjänar 30 000:-/månad och vinsten har mellan 2007-2010 pendlat mellan 1,6 & 3,5 miljoner kronor.

Brytpunkten för att betala statlig skatt (50%?) är runt 400 000:-, så hur ska jag på billigaste möjliga sätt ta ut pengarna som överstiger detta belopp?

Finns det några (lagliga) kryphål? Vill helst ha pengarna nu så jag kan investera dem i depån.

Stämmer att den första brytpunkten för år 2010 låg strax under 400.000:-. Över detta betalar du kommunalskatt+20% så det kan variera ett antal procentenheter vilken skatt du betalar över detta belopp.

Vore jag du, och speciellt som du verkar mycket efterfrågad på företaget, skulle jag kräva delägarskap på 10% eftersom du då kan ta ut aktieutdelning motsvarande "10% av vinsten" och i så fall i bästa fall endast skatta 20% på aktieutdelningen.
Citera
2011-01-07, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
är lite off-topic: men en sådan här frågeställning visar ju helt klart hur sjukt skattesystemet är i grund och botten. det borde väl egentligen vara så att alla "försöker" tjäna så mycket som möjligt. men eftersom vi har konstgjorda gränser (för statlig inkomstskatt) istället för ett flytande och inte alltför progressivt system som skulle leda till att folk inte ens kommer på tanken att vilja "fiffla" lite med inkomsten.

Problemet är att det är väldigt många som skulle få en ordentlig skattehöjning om skatten var lika för alla, vilket tveklöst vore väldigt bekymmersamt för det samhälle majoriteten av svenskarna vill ha i Sverige. Samhället kostar helt enkelt att driva och speciellt sjukt håller jag inte med om att vårt skattesystem är, tvärtom tycker jag det är bra.

Trots att jag redan betalar statlig inkomstskatt har jag inte en tanke på att inte försöka tjäna mer. Tror du är rätt ensam om att själv hålla tillbaks din lön, om du nu är i den situationen att din arbetsgivare vill ge dig påökt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in