• 1
  • 2
2011-01-06, 18:57
Bannlyst
Har djupfryst kyckling i frysen, tnkte gra nn thaigryta av den (kycklingen ska bli till smbitar) med sticky rice, men jag orkar inte vnta p att den ska tina, finns det ngon lsning? Mikron knns som att det kommer bli torrt/svampigt...
Citera
2011-01-06, 18:59
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonadar
Har djupfryst kyckling i frysen, tnkte gra nn thaigryta av den (kycklingen ska bli till smbitar) med sticky rice, men jag orkar inte vnta p att den ska tina, finns det ngon lsning? Mikron knns som att det kommer bli torrt/svampigt...

Kr det p upptining i micron. funkar faktiskt bra. Blir varken torrt eller svampigt
Citera
2011-01-06, 19:00
Medlem
d0pefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Kr det p upptining i micron. funkar faktiskt bra. Blir varken torrt eller svampigt

Se till att kra den p lg vrme bara, s att inte insidan av kycklingen frblir fryst.
Citera
2011-01-06, 19:01
Medlem
Whiteliess avatar
Anvnder micron min varje gng fr att tina upp djupfryst kyckling... smakar lika suuuuvernt fr det!
Citera
2011-01-06, 19:05
Medlem
gorgonzolas avatar
Jag tycker bsta sttet r att lgga den i varmt vatten typ 5-10 min sen r den tinad.
Citera
2011-01-06, 19:05
Bannlyst
Hrligt, d kr jag p det! Har haft erfarenheter av andra grejer blivit risiga nr jag tinat dem i mikron, kanske var p.g.a. fr hg effekt dock
Citera
2011-01-06, 19:33
Medlem
SilentBleedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorgonzola
Jag tycker bsta sttet r att lgga den i varmt vatten typ 5-10 min sen r den tinad.

Funkar det bra? Kokar du upp vattnet d eller hller du bara upp vanligt varmvatten frn kranen? Visste inte att man kunde ha kycklingen i vatten och sedan laga mat p det.
Citera
2011-01-06, 19:34
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentBleeding
Funkar det bra? Kokar du upp vattnet d eller hller du bara upp vanligt varmvatten frn kranen? Visste inte att man kunde ha kycklingen i vatten och sedan laga mat p det.
Kycklingen ska vara i en pse, som ska i vattnet.

Men anvnd kallvatten, inte varmvatten.
Citera
2011-01-06, 19:38
Medlem
SilentBleedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight

Jag har alltid gjort som du precis beskrev. Har hrt att man ej ska lgga frusen ktt i varmt vatten. varfr vet jag inte riktigt.
Citera
2011-01-06, 19:49
Medlem
Lacquer-heads avatar
Citat:

Varfr? Finns ingen mening med att anvnda kallvatten eller lgga den i plastpse.

Fyll en kastrull med varmvatten frn kranen och stt p spisen, i med kycklingen och ev. salt och koka upp. Antingen kokar du s att bara ytan blir tillagad och den r r men tinad i mitten, eller s "genomkokar" du den. Sen ger man den lite yta i stekpannan! Eller r lat och ter den som den r. Blir mrt och saftigt.
Citera
2011-01-06, 21:06
Medlem
gorgonzolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentBleeding

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Lacquer-head
Varfr? Finns ingen mening med att anvnda kallvatten eller lgga den i plastpse.

Fyll en kastrull med varmvatten frn kranen och stt p spisen, i med kycklingen och ev. salt och koka upp. Antingen kokar du s att bara ytan blir tillagad och den r r men tinad i mitten, eller s "genomkokar" du den. Sen ger man den lite yta i stekpannan! Eller r lat och ter den som den r. Blir mrt och saftigt.

Det jag gr r att ta en bunke eller liknande med varmvatten frn kranen och sen lgga kycklingen i det tills den tinat, funkar vldigt bra. Ser ingen direkt anledning att ha en pse eller anvnda kallvatten (gissar att det bygger p att det r metallavlagringar i varmvatten men jag r inte s kinkig med snt).
Citera
2011-01-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorgonzola
Det jag gr r att ta en bunke eller liknande med varmvatten frn kranen och sen lgga kycklingen i det tills den tinat, funkar vldigt bra. Ser ingen direkt anledning att ha en pse eller anvnda kallvatten (gissar att det bygger p att det r metallavlagringar i varmvatten men jag r inte s kinkig med snt).

Du kan ocks hlla bort det varma vattnet nr det har tinat och spola en gng med kallt vatten s frsvinner eventuella avlagringar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in