2011-01-06, 18:08
Medlem
Hejsan!

Med risk att det redan finns en sådan här tråd. Lås gärna denna och skicka mig dit.

Jag är 21 år frisk kvinna/tjej som skulle behöva lite råd angående kosttillskott. Jag skulle vilja ha tips på ett tillskott som är "brett", då jag typ aldrig äter frukt eller grönsaker. Jag vet inte om det heter kosttillskott kanske? Men iaf vitaminer osv då.. Alla tips välkomna!
Citera
2011-01-06, 18:35
Medlem
Vad äter du då? Grönsaker och grönt klarar man sig bra utan så det är inget bra argument för att ta vitaminpiller. Dock kostar sådana tabletter ca 1 krona om dagen, så det finns väl inget argument för att inte ta dem.

Men gå till ditt apotek. Det finns "Mitt Val - Kvinna" där bland annat.
Citera
2011-01-06, 19:25
Medlem
Jag äter mycket skräpmat tyvärr
Citera
2011-01-07, 03:11
Medlem
Du vill ha ett kosttillskott så du ska få i dig vitaminer du känner att du inte får i dig av kosten om jag uppfattar det rätt? Varför vill du inte ändra på kosten isåfall?

Vitaminpiller finns på apoteket.
Proteinpulver finns på till exempel gymgrossisten.
Vad är du ute efter mer exakt?
Citera
2011-01-07, 10:33
Medlem
Prometeuss avatar
Det är väldigt osannolikt att du behöver vitamintillskott, dessa är nog världens mest sålda placebotabletter. Har du inga tydliga besvär (trötthet och annat vagt som alla lider av räknas inte) så tycker jag inte du ska slösa bort dina pengar.

Däremot kan det absolut vara skadligt med överdrivna mängder vitaminer, vilket många glömmer.

Citat:
Rory Collins, Professor of Medicine and Epidemiology at Oxford who led the study which is published in the Lancet, said: "Over five years we saw absolutely no effect.

"Vitamin pills are a waste of time. There was no evidence of any protective effect against heart disease, cancer or any other outcome. They are safe but they are useless."
Senast redigerad av Prometeus 2011-01-07 kl. 10:40.
Citera
2011-01-08, 15:02
Medlem
Slackoffs avatar
Det beror väl på.
D vitamin tror jag att vi behöver vi som bor kring polcirkeln.Speciellt om man har burka på sig när man går ut.
Det finns b vitaminer och mineraler som man kan få brist på som järn speciellt när det gäller kvinnor.Äter man typ losec kan man också få brister osv,osv...
Så Prometheus och professorn hans,uttalar sig alldeles för generellt och omotiverat självsäkert.
Sedan finns det ju A vitamin som staten tvingar i oss vare sig vi vill eller inte...
Har någon verkligen lyckats få konstaterad A-vitaminbrist i modern tid i Sverige?
Det finns alltid A vitamin i alla multivitaminer och vi får för mycket av det så jag köper bara separata vitaminer och mineraler.
Senast redigerad av Slackoff 2011-01-08 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in