Rent fysiskt kan du väl häva i dig alla på en gång utan att själva hävandet blir nåt problem.
Men följ rådet på förpackningen. Chansen för att bli bättre är inte större bara för att du tar 4 på en dag istället för tre om du förstår vad jag menar.
Om febern är riktigt svår eller om du har rejält ont nånstans kan du ta ipren ena gången och alvedon andra gången. Dvs du varvar mellan dom båda och får på så sätt en smärtlindring som varar över dygnet utan att för den skull överdosera något av preparaten. Inte under någon längre tid dock och det blir då extra viktigt att inte överdosera!Och preparaten måste givetvis innehålla helt olika verksamma ämnen. TEX
alvedon kl 0800
ipren kl 1200
alvedon kl 1600
ipren kl 2000
alvedon kl 2400
Om du däremot frågar på sjukvårdupplysningen tror jag inte att dom skulle rekommendera det.
Någon som vet om det är relativt lugnt att käka 1st Ipren 400mg + 1st Alvedon 500mg 4ggr/dygn? Jag vet att Ipren bara bör tas 3ggr/dygn men tänkte om man kanske kan "överdosera" typ en vecka utan att det blir allt för skadligt? Har opererat bort två visdomständer i underkäken så behöver smärtstillande några dagar till och den kombinationen jag beskrev fungerar hyfsat iaf så tänkte bara kolla om det är lugnt att köra vidare eller sluta tvärt?
Hur ser det verkliga taket ut? Om vi snackar rätt stora mängder. Vet att med alvedon så åt jag motsvarande 10st per dag i mina kodeintabletter efter en operation och läkaren var okej med det.
Är det liknande gränser för ipren?
Grejen med mig är att jag har märkt att höga doser (1g) ipren lindrar min migrän markant. Hade varit smidigt om man hade ett dygnsanfall att ta detta 2-3 ggr. Men förstår såklart om det inte är superhälsosamt för levern.
Toxicitet: Risk för symtom vid doser >80-100 mg/kg. Vid doser >200 mg/kg finns risk för allvarliga symtom, dock stora individuella variationer. 560 mg/kg till 15 månaders barn gav allvarlig intoxikation. 3,2 g till 6-åring gav lindrig till måttlig, 2,8-4 g till 1 ½-åring och 6 g till 6-åring gav efter allvarlig, 8 g till vuxen gav måttlig och >20 g till vuxen gav mycket allvarlig intoxikation. 8 g till 16-åring gav njurpåverkan och 12 g i kombination med alkohol till tonåring gav akut tubulär nekros.
Den högsta godkända dosen i Sverige är 600 mg 3 ggr dagligen, alltså 1800 mg/dygn.
Ipren är inte alls lika farligt att överdosera som Alvedon (paracetamol). Det viktiga är att man inte tar Ipren om man har, eller har haft, magsår.
Vid feber är den bästa kombination:
2 st Alvedon 500 mg 4 gånger dagligen
och
1-1,5 st Ipren 400 mg 3 gånger dagligen.
Man tar då Alvedon och Ipren varannan gång under dagen.
Senast redigerad av E.W. 2014-05-01 kl. 20:35.
Maximal dos för ibuprofen är 2 400 mg fördelat på 3-4 dostillfällen vid akuta och svåra reumatiska sjukdomar. Det skriver man inte i informationen för allmänheten.
För mensvärk, feber, lätta smärtor är den 1 200 mg, dvs 3 Ipren.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!