2011-01-06, 12:30
Medlem
Hej kom in i en vild diskussion angående flottstädning.
Det det handlade om var hur jobbigt det var att flyttstäda och hur otroligt lång tid det tar.

Jag påstod då att det är ju själva packandet som är jobbigt, och har man väl tömt lägenheten går det ganska fort att flyttstäda.

Och jobbigt kan man ju diskutera. Det är väll alltid jobbigt att städa.
Själv har jag flyttat ca 7 gången de senaste 5 åren och inte en enda gång har det varit något klagomål på städningen.

Vet inte vad diskussions underlaget på denna tråd är men hur känner ni.
Själv brukar jag börja med de jobbiga momenten som är skitiga och tar tid dagen innan eller så.
Spisen, ugnen, frysen, golvbrunnen, toaletten.

Så det bara är att torka ur/av.
Och det bara är att damma, damsuga, svabba av och torka ur skåp och luckor och så.

Hur gör ni?
Citera
2011-01-06, 12:48
Medlem
understrecks avatar
Ja det är ju faktiskt inte så jobbigt, har man gjort lumpen vet man hur man snabbt får det att förefalla vara rengjort ÖVERALLT En hel del är dock överdrivet noggranna och för dessa blir det naturligtvis ett helvete att flyttstäda.
Citera
2011-01-06, 12:51
Medlem
Byxan81s avatar
Beror på om du bor i hyres eller äger boendet. Äger du det är det alltid gött att göra en fuling. Dvs anlita en städfirma och sedan baka in det i affären så man slipper pröjsa för det
Citera
2011-01-06, 12:51
Medlem
woormwoods avatar
flyttstädning är drygt tycker jag
när alla saker är ute börjar jag med att spackla igen eventuella hål och övriga skador på lägenheten. sen tar jag balkong och dyl, ventiler i hela lägenheten golvbrunn toan väntar jag med till sist.
Köket är det som tar längst tid då jag tar bakom spisen rengör fläkten om jag har bott länge i lägenheten tar jag bakom kyl och frys. efter alla trevliga överraskningar går jag på dammtorkning på lister skåp (invändigt och utvändigt) eventuella spindelnät ryker efter det är det bara det lätta kvar typ fönsterputsning, dammsugning, toa /dusch och våttorkning av golv

jag brukar lämna lägenheten i toppskick och nästintill kliniskt rent har aldrig fått något klagomål. däremot har jag klagat på en lägenhet jag flyttade in till främst för att det var riktigt dåligt rengjort killen som bodde där förut hade inte ens rengjort toan utan det var fullt med urin både i och på köket var lortigt m.m jag ringde bara hyresbolaget så fixade dem det.
Citera
2011-01-06, 12:52
Medlem
m0ffins avatar
jag brukar börja med "grovjobbet" och sedan mer eller mindre ta rum för rum med början längst in.
-öppna alla fönster, dammsuga taket/väggar, puttsa fönster, damma bakom elementen, rengöra spisen/fläkten, alla ventilationer osv. som sagt, grovjobbet.
-sedan går jag vidare med listerna, ta dem för hand, alla dörrar, torkar av alla el-uttag. damma av allt som möjligen kan samla damm helt enkelt.
-sen brukar det mesta komma som det kommer, stänga fönstren i de rum man torkar golvet.
-Toaletten, göra rent "silen" i duschen, skrubba hela duschen, grovrengöra runt hela toaletten, putsa spegeln and so on. sist tar jag alltid golvet för hand med en separat trasa. eftersom det är mycket svårt att få badrumsgolvet riktigt rent annars överallt, lätt hårstrån som ligger kvar osv.
-sen köket, ser till att det inte blivit kvar nå "fett" av os osv.

ja. thats it. bara det luktar gott så brukar ju människor automatiskt tycka att det ser rent och fint ut
Citera
2011-01-06, 12:57
Medlem
Snurrens avatar
Jo gör man som du så går det ganska fort. Något som är viktigt är att köksbänken och spisen ser fräscha ut. Skurkräm och sist avtorkning med papper eller handduk. Så ska ju golven se någorlunda rena ut, men i och med inflytten så blir det ju väldigt smutsigt.

Detaljer som man inte får glömma: vattenlåset under handfatet, badrums- och köksventilerna (ev fläktfilter måste vara så rent det bara går). Finns det diskmaskin så ska silen göras ren, likaså tvättmaskinens sil. Innerdörrarna får ofta fingeravtryck en bit nedanför handtaget där man av någon anledning ofta tar, det måste tvättas bort. När man gör ren spisplattorna (om man har det) kan man ta såpa, även om man sköljer och torkar efter så kommer en doft av såpa när man sätter på plattorna flera dagar efter, det kan vara trevligt för den som flyttat in. Likaså kan man använda såpvatten till att tvätta ur köksskåp och garderober, det doftar så gott. När det gäller kastrullskåp så får man dock ta "tyngre" grejer, dom brukar se förfärliga ut. Vim, eller som det heter nu Jif (skurcreme) är helt suveränt till det.

Fönsterputsning kan vara svårt att få riktigt bra, men nuförtiden så kan man ju göra skatteavdrag om en fönsterputsare gör det - då blir det garanterat fint.

Har man ljusa väggar och det är mörka märken efter tavelspikar så kan man trycka dit lite potatismjöl (jo det funkar!).

Kakelväggar i badrum blir faktiskt dammiga och får droppmärken, så gnugga av dem med fönsterputs. Ha ett antal kökshanddukar till hands för att torka riktigt torrt och blankt.

Fönsterbänkar i marmor kan få märken efter krukor, matolja lär ska funka, men jag gillar något som heter "American polish", den är jättebra till mycket, även innerdörrar och plastdetaljer.

Lite överkurs: om persiennsnörena är smutsiga så kan man tvätta dem i en kopp med vatten och tvättmedel, skölj och torka rent. S.k vädringsbeslag blir ofta sunkiga och är svåra att göra rena, men man kan använda en gammal tandborste.

När vi flyttade sist så bytte vi lägenhet med ett annat par och vi kom överens om var vi skulle lägga ambitionsnivån. Den blev rätt låg eftersom vi båda skulle få målat och tapetserat. Vi lovade också varandra att inte hänga upp oss på detaljer, flytten var så positiv för alla inblandade ändå. Klagomål är så obehagligt... men gnällspikar finns det alltid, och svårt pedanteri kan vara knepigt att handskas med.
Citera
2011-01-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jo gör man som du så går det ganska fort. Något som är viktigt är att köksbänken och spisen ser fräscha ut. Skurkräm och sist avtorkning med papper eller handduk. Så ska ju golven se någorlunda rena ut, men i och med inflytten så blir det ju väldigt smutsigt.

Detaljer som man inte får glömma: vattenlåset under handfatet, badrums- och köksventilerna (ev fläktfilter måste vara så rent det bara går). Finns det diskmaskin så ska silen göras ren, likaså tvättmaskinens sil. Innerdörrarna får ofta fingeravtryck en bit nedanför handtaget där man av någon anledning ofta tar, det måste tvättas bort. När man gör ren spisplattorna (om man har det) kan man ta såpa, även om man sköljer och torkar efter så kommer en doft av såpa när man sätter på plattorna flera dagar efter, det kan vara trevligt för den som flyttat in. Likaså kan man använda såpvatten till att tvätta ur köksskåp och garderober, det doftar så gott. När det gäller kastrullskåp så får man dock ta "tyngre" grejer, dom brukar se förfärliga ut. Vim, eller som det heter nu Jif (skurcreme) är helt suveränt till det.

Fönsterputsning kan vara svårt att få riktigt bra, men nuförtiden så kan man ju göra skatteavdrag om en fönsterputsare gör det - då blir det garanterat fint.

Har man ljusa väggar och det är mörka märken efter tavelspikar så kan man trycka dit lite potatismjöl (jo det funkar!).

Kakelväggar i badrum blir faktiskt dammiga och får droppmärken, så gnugga av dem med fönsterputs. Ha ett antal kökshanddukar till hands för att torka riktigt torrt och blankt.

Fönsterbänkar i marmor kan få märken efter krukor, matolja lär ska funka, men jag gillar något som heter "American polish", den är jättebra till mycket, även innerdörrar och plastdetaljer.

Lite överkurs: om persiennsnörena är smutsiga så kan man tvätta dem i en kopp med vatten och tvättmedel, skölj och torka rent. S.k vädringsbeslag blir ofta sunkiga och är svåra att göra rena, men man kan använda en gammal tandborste.

När vi flyttade sist så bytte vi lägenhet med ett annat par och vi kom överens om var vi skulle lägga ambitionsnivån. Den blev rätt låg eftersom vi båda skulle få målat och tapetserat. Vi lovade också varandra att inte hänga upp oss på detaljer, flytten var så positiv för alla inblandade ändå. Klagomål är så obehagligt... men gnällspikar finns det alltid, och svårt pedanteri kan vara knepigt att handskas med.

Kan inte du komma och städa min lägenhet? Jag tror min lgh behöver det.
Citera
2011-01-09, 11:54
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Har anlitat städfirma de gånger jag bytt lägenhet. Är de nya hyresgästerna inte nöjda med städet är det bara till att föra klagan vidare till städfirman. Jag har dock aldrig råkat ut för något klagomål. Jag tycker det finns annat att lägga tiden på när man flyttar.
Citera
2011-01-09, 12:18
Medlem
Snurrens avatar
Precis, vid en flytt så har man verkligen tillräckligt mycket att göra, och nu får man ju göra skatteavdrag för städning.

Vid en inflyttning hade ett städbolag svabbat för mycket vatten på diskmaskinen (som ingick) så kretskortet hade pajjat, det var "bara" att reklamera det så fick vi reparationen betald.

Jätteskönt att friskriva sig ansvaret för städningen.
Citera
2011-01-09, 12:39
Medlem
Ronilles avatar
Även jag har anlitat städfirma, just för att det tar en sådan hiskelig tid att göra flyttstäd. En del anser säkert att det är lyxigt, men vi bakade in det i budgeten vid flytten.

Precis som ni skriver, blir det klagomål så kan man enbart hänvisa vidare och man slipper ta alla sådana diskussioner.

Syrran hade glömt att göra rent skärbrädet vid flyttstädet och de blev debiterade 3000 spänn pga bristfällig städning.
Citera
2011-01-09, 12:52
Medlem
toby79s avatar
Det kan ju vara bra att flyttstäda ordentligt en eller två gånger per år. Då blir det lättare när man väl flyttar. Dels för att man fått rutin på det och dels för att det helt enkelt blir mindre skit.

Nackdelen är väl att det kan vara riktigt knepigt att få rent överallt om man har mycket tunga möbler och sånt.

Själv är jag inte så orolig för att lämna en skitig lägenhet när jag väl ska flytta, inte mer än för spisplattornas skull förstås. För viassa av dom ser förjävliga ut. Speciellt den som jag använder oftast.

Hur får ni rent kromringarna mellan hällen och plattan förresten? Mina går nog att putsa rent utan allt för jobbiga metoder, men värmen verkar ha missfärgat dem. Är det okej, eller får man köpa nya? Jag är förste ägare på spisen och den är säkert fem år gammal.
Citera
2011-01-09, 12:59
Medlem
Tråknicks avatar
Att flyttstäda är egentligen inte så knepigt. Vad som är knepigt är att veta vilka sorts människor det är som flyttar in.

Jag hjälpte min sambo flytta ur en 1a en gång och vi två höll väl på i en hel dag ungefär sen hade morsan till han som flyttat in varit helt knäckt för att få behöva lämna sonen i en sådan dåligt städad lägenhet, tydligen hade det varit damm bakom en radiator och lite skit på köksluckorna. Jag hade lyft ned alla luckor och handdiskat dom någon dag innan, dammet kan vi ha låtit vara. Den historien slutade med att dom fick pengar för att ta dit en städerska.

Nästa lägenhet ordnade vi med flyttstädning till och när jag återvände en sista gång för att hämta några grejer såg jag några rätt stora fel, bland annat var det fullt med damm på en vägg (där datorn hade stått) och några andra grejer var kasst gjorda. Jag ringde upp företaget som sade att det var bäst att lämna det så fick dom nya klaga till dom, dom hade lagt fram lappar med deras nr osv.

Kändes ju ändå dumt för jag kände killen lite som flyttade in, man ville inte gärna att det skulle vara skitigt med flit liksom även om det inte var vårt fel. Dom hörde aldrig av sig iaf och jag tror att dom renoverade lägenheten rejält sen så det kanske kvittade.

När vi flyttade in där vi bor nu så var fönstren dåligt rengjorda och det var lite skräpigt i skafferiet men inget jättestort, är en stor lägenhet och det kändes som om den gamle ägaren hoppades få komma undan med det. Jag hade accepterat det men tjejen klagade och fick igenom några timmar från nåt städbolag och det var faktiskt riktigt skönt med ordentligt rena fönster efteråt.

Alltså:

I hyresrätter flyttstädar man väl alltid själv om dom inte är jättestora? Beroende på ekonomisk situation och städintresse då... edit; jag menar att det är svårt att "åka dit" på en halvdan städning, bolagen räknar väl mest med att man gått över grejerna en gång och att det ser rent ut.

I bostadsrätter är anlitad hjälp en väldigt bra försäkring för att slippa gnället, det är dessutom billigt och går att dra av. Mao, är du inget städproffs så anlita ett!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in