• 1
  • 2
2011-01-06, 11:38
Bannlyst
Någon som har erfarenheter? Själv tror jag att jag har rätt dåligt hjärta iom jag aldrig motionerar,
är arbetslös och sitter hemma alla dagarna och har inte mycket kompisar som skulle motivera att gå träna osv, driker alkohol riktigt ofta, har börjat bli överviktig, runkar kanske 3 gånger i veckan, röker braj då när man får tag på det och har pengar, bryr mig inte om vad jag äter ( äter mycket mcdonalds drive in och pizza osv ). Fan vilken äcklig lista nu när jag kollar på det. Men OT, någon här som vet hur det känns att få en hjärtattack? Själv har jag kännt flera gånger att det sticker ordentligt i hjärtat och det gör riktigt ont. Ibland blir det så att efter jag fått den här stick kännslan, så kan jag inte andas mycket luft i lungerna annars sticker det igen, men sen efter ett tag går det över... nån som vet OT vad det kan bero på?
Citera
2011-01-06, 11:41
Medlem
menslutanus avatar
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o.../Hjartinfarkt/
Citat:
Sök vård
Ring alltid 112 efter ambulans om:
* du har en stark, tryckande eller krampartad smärta i bröstet som inte försvinner
* du har en diffus, men obehaglig känsla i bröstet som varar i mer än en kvart
* du har bröstsmärtor och samtidigt känner dig andfådd, kallsvettig eller har oregelbundna hjärtslag
Citera
2011-01-06, 11:42
Medlem
bebifins avatar
Har själv varit hos läkare för samma sak. Kan vara en muskel som kommer i klämm när du andas. Är du vältränad? Annars kan det bero på att ditt hjärta slår oregelbundet eller dubbelslagg. Vilket mitt också gör.
Citera
2011-01-06, 11:42
Medlem
SilentBleedings avatar
Det känns som en kniv som trycker sig längre in i hjärtat desto mer man andas inåt? Jag tror det är någon form av sendrag. är inte helt 100% men jag brukar också få den känslan ibland. Jävligt obehagligt.
Citera
2011-01-06, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av menslutanu
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o.../Hjartinfarkt/

Mm.. En gång hade jag ordentlig stickande smärta vid hjärtat. Det var en gång när jag var vid Max hamburgare. Jag väntade att dom skulle leverara 20 chicken nugget bitar till mig. Då plötsligt stack det vid hjärtat. Jag var bakis då. Men jag försökte hålla ut och inte andas djupt. Smärtan ( kunde inte alls andas djupt ) varade tills jag var hemma och typ 15 minuter till... så allt som allt ungefär 25 minuter skulle jag tro Det var ungefär 2 månader sen.
Citera
2011-01-06, 12:23
Bannlyst
Sånt kan vara stressrelaterat. Det var det för mig. Det var så illa att jag kunde tappa balans/medvetande + ont som satan i bröstet. Sen jag bytte arbete/livsstil så har det inte hänt igen.

Arbetslöshet är i högsta grad en stressanledning. Det är det underliggande, det man inte direkt märker själv som är det farliga. Små saker som hur man ska klara räkningar osv...
Citera
2011-01-06, 12:26
Medlem
GabrielJs avatar
Svårt att höfta fram ett svar såhär. Är du möjligtvis allergiker eller astmatiker?

Om jag äter något jag inte tål får jag en stark smärta i bröstet likt den du beskriver och får svårt att andas. Beroende på hur mycket kvantitet av ämnet jag får i mig varar smärtan i bröstet olika länge.

Hoppas det går över för dig.
Citera
2011-01-06, 22:55
Medlem
DRPOEs avatar
Pleuralsmärta. Initieras ofta av att pleurabladen klibbar fast i varandra. Sträck på dig när det händer och försök andas djupare och djupare. Tror du sitter still för mycket.
Det är helt ofarligt.

Lungemboli kan ge liknande smärta, men har inte det förloppet av att snabbt komma och gå.

Hjärtinfarkt/angina kommer ju oftast när man anstränger sig, då är behovet av cirkulation till hjärtat störst och då får man problemen.
Citera
2011-01-07, 01:39
Medlem
Prodelins avatar
Jag har aldrig varit så mycket sjuk som när jag var arbetslös i 3 år, fyfan säger jag, sjukt om man tänker efter, man fick konstiga sjukdomar hela tiden och ingen fattade något av läkarna för de kan ju bara det som står i skolboken.
Citera
2011-01-19, 00:39
Medlem
robban200s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Sånt kan vara stressrelaterat. Det var det för mig. Det var så illa att jag kunde tappa balans/medvetande + ont som satan i bröstet. Sen jag bytte arbete/livsstil så har det inte hänt igen.

Arbetslöshet är i högsta grad en stressanledning. Det är det underliggande, det man inte direkt märker själv som är det farliga. Små saker som hur man ska klara räkningar osv...

I lördags när jag var bakfull så stack de till lite i hjärtat under dagen och man var tvungen att hyperventilera. Det kom ungefär 1 minut i varje timme. På kvällen vid 10 när jag var ute o tog en cigg så hände de ingen men jag blev yr o föll nästan ihop. Sen svettades jag som in i helvete. Jag var rädd att det var en hjärtattack men jag är ju fan bara 18 bast och inte så onyttig förutom att jag röker. Är det att jag är stressad? Jag känner mig inte stressad men innerst inne vet jag att jag har sjuukt mycket i skolan just nu. Borde jag gå till en läkare? Kan det varit en hjärtattack?
Citera
2011-01-19, 01:31
Medlem
Forevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robban200
I lördags när jag var bakfull så stack de till lite i hjärtat under dagen och man var tvungen att hyperventilera. Det kom ungefär 1 minut i varje timme. På kvällen vid 10 när jag var ute o tog en cigg så hände de ingen men jag blev yr o föll nästan ihop. Sen svettades jag som in i helvete. Jag var rädd att det var en hjärtattack men jag är ju fan bara 18 bast och inte så onyttig förutom att jag röker. Är det att jag är stressad? Jag känner mig inte stressad men innerst inne vet jag att jag har sjuukt mycket i skolan just nu. Borde jag gå till en läkare? Kan det varit en hjärtattack?

Med tanke på hur du skriver, stress.

Chilla, ta en cola o släng på TV´n o fundera på nått kul till helgen.
Citera
2011-01-19, 01:32
Medlem
Forevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alucard555
Någon som har erfarenheter? Själv tror jag att jag har rätt dåligt hjärta iom jag aldrig motionerar,
är arbetslös och sitter hemma alla dagarna och har inte mycket kompisar som skulle motivera att gå träna osv, driker alkohol riktigt ofta, har börjat bli överviktig, runkar kanske 3 gånger i veckan, röker braj då när man får tag på det och har pengar, bryr mig inte om vad jag äter ( äter mycket mcdonalds drive in och pizza osv ). Fan vilken äcklig lista nu när jag kollar på det. Men OT, någon här som vet hur det känns att få en hjärtattack? Själv har jag kännt flera gånger att det sticker ordentligt i hjärtat och det gör riktigt ont. Ibland blir det så att efter jag fått den här stick kännslan, så kan jag inte andas mycket luft i lungerna annars sticker det igen, men sen efter ett tag går det över... nån som vet OT vad det kan bero på?

Man brukar kalla det för "håll", i allafall bland mina bekanta.

Beskrivning över lösning finns ovanför, du ska sträcka på dig och ta djupare & djupare andetag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in