Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-29, 00:59
  #1033
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Stackars Lars-Herman som verkade vara en gammal vis man men som inte fick någon hjälp av Dum-Noel som sa att rymden var det enda ämne han ville ha men ändå inte kunde var asteroidbältet ligger.

Asteroidbältet var inte en helt enkel fråga. Tror faktiskt de flest börjar fundera kring Saturnus ringar på den.. Men dock bör man ju då förstå att en ring inte kan ligga enbart mellan två planeter. Hursom en knepig fråga (om man inte har rymden som intresse)
Citera
2015-03-29, 16:19
  #1034
Medlem
Med tanke på hur nedprioriterat historia (och i synnerhet svensk sådan) är i dagens skola, ställer jag mig väldigt frågande till hur femteklassarna kan vara så pålästa kring Olof Skötkonung och "Kalabaliken i Bender".
Citera
2015-03-29, 16:49
  #1035
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Med tanke på hur nedprioriterat historia (och i synnerhet svensk sådan) är i dagens skola, ställer jag mig väldigt frågande till hur femteklassarna kan vara så pålästa kring Olof Skötkonung och "Kalabaliken i Bender".

Nja, nu är det ju inte så att dom har plockat ungarna från en random ghetto-skola
Citera
2015-03-29, 21:11
  #1036
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Med tanke på hur nedprioriterat historia (och i synnerhet svensk sådan) är i dagens skola, ställer jag mig väldigt frågande till hur femteklassarna kan vara så pålästa kring Olof Skötkonung och "Kalabaliken i Bender".
Med stor sannolikt väljs de klipskaste ut, och får plugga på frågene ett par dagar innan.
Citera
2015-03-29, 23:47
  #1037
Medlem
Ja, det är helt uppenbart att de fått plugga på frågorna innan, eller åtminstone vissa av frågorna. De är konstigt att det inte har kommit ut, eller har det det? De kanske får en lista på frågorna som ska komma under säsongen, men får ta reda på svaren på sin fritid?
Citera
2015-03-30, 00:10
  #1038
Medlem
Tror inte att ungarna får plugga på frågorna innan, ni känner er bara korkade för att femteklassare kan mer än ni

Förresten den ena ungen klarade ju inte den superenkla frågan vad 90 är på danska, fattar inte varför folk har svårt för att räkna på danska, logiskt och busenkelt enligt mig.
Citera
2015-03-30, 00:14
  #1039
Medlem
0174Affes avatar
Någon vet vad Charlotta heter i efternamn, hon såg väldigt bra ut. Har hon fb?
Citera
2015-03-30, 00:21
  #1040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Tror inte att ungarna får plugga på frågorna innan, ni känner er bara korkade för att femteklassare kan mer än ni

Förresten den ena ungen klarade ju inte den superenkla frågan vad 90 är på danska, fattar inte varför folk har svårt för att räkna på danska, logiskt och busenkelt enligt mig.

De kunskaperna de besitter lärs inte ut i skolan, och om de kan dessa saker så skulle de sitta och plugga själva vilket de knappast har tid med i dagens samhälle. Det är ju vanliga barn som är med i programmet och inga "särbegåvde".

Det lär ju komma ut förr eller senare. När ungarna bli vuxna lär de berätta hur mycket hjälp de fick med frågorna i detta program.
Citera
2015-03-31, 10:12
  #1041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Är du på riktigt? Du måste bo i Skåneland eller något. Jag hade inte en aning om att danskarnas räkneord var så annorlunda från våra innan jag kom upp i vuxen ålder och stötte på danskar. Glöm att ens någon i min klass i femman skulle kunna det där..

Som jag skrev tidigare i tråden så bodde jag till 18 års ålder utanför Norrköping. Att du inte insett att danskarnas räkneord skiljer sig från de svenska säger mer om dig än om något annat. Hur kan en vuxen människa aldrig ha besökt Danmark? Sett ett danskt program på TV? Pratat med en dansk?
Citera
2015-03-31, 10:18
  #1042
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covergirl
Som jag skrev tidigare i tråden så bodde jag till 18 års ålder utanför Norrköping. Att du inte insett att danskarnas räkneord skiljer sig från de svenska säger mer om dig än om något annat. Hur kan en vuxen människa aldrig ha besökt Danmark? Sett ett danskt program på TV? Pratat med en dansk?
Samma gäller för mig. Jag vet att räkneorden är helt annorlunda, men jag kan dem inte. Vi läste heller inte danska i skolan. Förstår inte danska och ser inget behov av att lära mig det heller. Enda gången jag skulle få användning av det vore i någon typ av frågesport. Vill man besöka Danmark funkar engelska, ser man någon dansk film/tv-serie finns undertexter.
Citera
2015-03-31, 20:44
  #1043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Samma gäller för mig. Jag vet att räkneorden är helt annorlunda, men jag kan dem inte. Vi läste heller inte danska i skolan. Förstår inte danska och ser inget behov av att lära mig det heller. Enda gången jag skulle få användning av det vore i någon typ av frågesport. Vill man besöka Danmark funkar engelska, ser man någon dansk film/tv-serie finns undertexter.

Och jag tycker att svenskar som pratar engelska med danskar eller norrmän ska skämmas. (Enda möjliga undantaget om det är en dansk/norrman med kraftig dialekt.)
Citera
2015-03-31, 20:56
  #1044
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covergirl
Och jag tycker att svenskar som pratar engelska med danskar eller norrmän ska skämmas. (Enda möjliga undantaget om det är en dansk/norrman med kraftig dialekt.)
Norska har jag inget problem med. Danska är däremot i många fall omöjligt. Hur håller du liv i din danska? Är du ofta i Danmark, eller har du danska vänner? Jag tror inte många norr om Skåne förstår danska bara av att ha läst det i grundskolan (vilket tydligen vissa gör).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback