Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-28, 07:56
  #1297
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Fortfarande skitsnack från din sida, i svenskan finns inget som skiljer oavslutad eller pågående handling i dåtid alltså är imperfekt och preteritum exakt samma sak. Ergo; ett namnbyte som var totalt helt jävla onödigt precis som tramset om hårda och mjuka vokaler

Svenskan använder grammatikbegrepp som inte är skapade inom ramen för det egna språket. Det är en internationell samsyn som ligger till grund för detta. Det bästa hade väl varit att helt enkelt kalla tidsformen för dåtid eller förfluten tid, men nu har man bestämt att det ska harmoniera med internationell standard.

Imperfekt är hur man än vrider och vänder på det en mycket dålig benämning. Speciellt med tanke på att det är en benämning som används inom nationalekonomin för att utmärka marknader som inte fungerar. Imperfekt betyder ofullständig och inte förfluten. Naturligtvis borde vi föra in den distinktionen i svenska språket:

Preteritum: Hon badade (och är nu uppstigen)

Imperfektum: Hon badade medan han läste (vilket han fortfarande gör)

Antingen vill man förstå eller så vägrar man och påstår att det är skitsnack.

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Vet inte riktigt vart du vill komma men superlativ är inte onödig kunskap. Det används ju tom i vardagligt tal typ; "han är så urbota blåst att superlativen inte räcker till"

I det fallet skulle man klara sig utan ordet, speciellt som det vanligtvis används för något bra i vardagslag. Dock är det korrekt att komparationsformen i sig anger den högsta graden av ett tillstånd. Så i princip har du rätt även om användningen i negativ bemärkelse är ovanlig.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-05-28 kl. 08:03.
Citera
2016-03-19, 20:05
  #1298
Moderator
Dr Kings avatar
Femteklassaren Ellen verkade vara en riktig broiler och bezzerwizzer. Skall bli intressant att se om hon är så duktig som hon själv verkar tro.
Citera
2016-03-19, 20:30
  #1299
Medlem
Riven-Osts avatar
"Vad heter Eritreas huvudstad?"

Citera
2016-03-19, 20:34
  #1300
Medlem
Ensamhet.s avatar
Trodde aldrig att jag skulle säga det men jag saknar Carl.

Eritreas huvudstad kunde inte jag heller.
Citera
2016-03-19, 21:24
  #1301
Medlem
frågorna har ju inget med intelligens att göra.


en fråga, i amerikanska serien, var denna: vad heter den man som först nådde ljudets hastighet med ett flygplan.

svaret var: Chuck Yeager.

Frågat sisådär 50 personer nu- ingen kan det.


Återigen, har inget med intelligens att göra: frågorna är enbart trams och handlar om att memorera saker man inte har nytta av.
Citera
2016-03-19, 21:25
  #1302
Medlem
Det är klart att Islamkunskap och kunskap om betydande invandrarländer skall ges en central plats i program från SVT.
Citera
2016-03-21, 20:58
  #1303
Medlem
Vilka barn minns ni mest under de här åren som varit?
Citera
2016-03-21, 21:01
  #1304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
frågorna har ju inget med intelligens att göra.


en fråga, i amerikanska serien, var denna: vad heter den man som först nådde ljudets hastighet med ett flygplan.

svaret var: Chuck Yeager.

Frågat sisådär 50 personer nu- ingen kan det.


Återigen, har inget med intelligens att göra: frågorna är enbart trams och handlar om att memorera saker man inte har nytta av.

Hade du frågat mig så hade jag kunnat den
Citera
2016-03-21, 22:00
  #1305
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Hade du frågat mig så hade jag kunnat den
Jag också, fast jag hade förstås tvekat och funderat på om det var en kuggfråga. Eller rättare en sådan där fråga man tror man vet svaret på, men som sedan inte visade sig stämma. T.ex. som att det var Ahlströmer som introducerade potatisen i Sverige, vilket det ju inte var - trots att det var vad man lärde sig när man växte upp .
Citera
2016-03-26, 14:44
  #1306
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
Visst får ungarna säsongens frågor innan de deltar, känns uppenbarligen fake när de kan alla frågor vilket inte är möjligt för en 5-klassare.
Citera
2016-03-26, 15:08
  #1307
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sourcreamchipsen
Visst får ungarna säsongens frågor innan de deltar, känns uppenbarligen fake när de kan alla frågor vilket inte är möjligt för en 5-klassare.


Japp, de blir specialgnuggade i de frågor som programmet omfattar.
Citera
2016-03-26, 15:16
  #1308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Hade du frågat mig så hade jag kunnat den

Visst, men fråga nu femteklassare i Sverige och se om du får samma svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback