2011-01-06, 09:51
Bannlyst
Hej FB!

det är så att jag ska börja jobba på måndag som lärling hos ett företag.
jobbet är i en annan stad 20 mil bort och jag har fixat tillfälligt boende men har lägenhet på G.
Just nu bor jag hos mina föräldrar & även på pappret.

Kan jag söka något bidrag eller skatteavdrag pga. min situation?

Jag har hört om reseavdrag & avdrag dubbelt boende men är inte riktigt införstådd i detta.
Det är inga problem för mig att fortsätta vara skriven i min hemstad hos föräldrarna heller. (eller finns det nackdelar?)

Hela förra året var jag studerande så vore gött om man kan spara in liiite pengar iaf.
Är det någon som kan ge mig tips på vad jag kan göra?
Citera
2011-01-06, 10:03
Medlem
Du kan läsa om vad som gäller i inkomstskattelagen 12 kap. 18-19 §§

18 § Ökade levnadskostnader på grund av att den skattskyldige har sitt arbete på en annan ort än den där han har sin bostad ska dras av bara om
1. arbetet avser en kortare tid,
2. arbetet inte är kortvarigt men ändå är tidsbegränsat till sin natur eller sådant att det kräver en fast anknytning till bostadsorten,
3. arbetet ska bedrivas på flera olika platser, eller
4. det av någon annan anledning inte skäligen kan ifrågasättas att den skattskyldige bör flytta till arbetsorten.

19 § Ökade levnadskostnader ska dras av om- den skattskyldige på grund av sitt arbete har flyttat till en ny bostadsort, och
- en bostad för den skattskyldige, dennes make, sambo eller familj har behållits på den tidigare bostadsorten.
Citera
2011-01-06, 10:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar
18 § Ökade levnadskostnader på grund av att den skattskyldige har sitt arbete på en annan ort än den där han har sin bostad ska dras av bara om
1. arbetet avser en kortare tid,
2. arbetet inte är kortvarigt men ändå är tidsbegränsat till sin natur eller sådant att det kräver en fast anknytning till bostadsorten,

Tidsram på "kortare tid"?
kan jag dra av t.ex. under ett år och sedan skriva mig där uppe och på så vis kanske spara lite cash?
Citera
2011-01-06, 11:28
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henchich
Tidsram på "kortare tid"?
kan jag dra av t.ex. under ett år och sedan skriva mig där uppe och på så vis kanske spara lite cash?

Du kan göra avdrag för ett år, två år ska inte heller vara några problem sen kanske skatteverket börjar ifråga sätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in