2011-01-06, 05:31
Medlem
Idag lanseras nya Mac App Store!
En del tror att den kommer att floppa och ka bilden av Apples instngdhet.
Andra frutspr att den kommer att revolutionera Macen som en programplattform.

Verkar som att priserna p programvara i butiken kommer att pressas. Det sgs exempelvis att mnga spel portade frn iPad kommer att kosta 7 kronor, vilket mste sgas vara ovanligt lgt fr dagens datorprogram.

Mnga tror ocks att iWork 11 kommer att lanseras idag. Och vara mycket billigare n tidigare versioner. Samt att vissa ldre produkter kommer att slppas gratis. Slpps iWork idag blir det nog kp direkt fr min del.

Vad tror ni? Tnkte att vi kan spekulera lite infr slppet senare idag (bde AppStore och iWork). Blir kul att se var vi hade rtt och inte.

Hr r Apples sida fr Mac App Store: http://www.apple.com/mac/app-store/
Det r snart midnatt i USA men jag tvivlar p att Apple slpper det prick. Finns det ngon speciell tid p dygnet d Apple brukar rulla ut nya digitala produkter?
Citera
2011-01-06, 06:03
Medlem
towbs avatar
Spnningen r olidlig hr! Jag tror det blir succ! Med tanke p hur det kommer att underltta att bde hitta, installera och uppdatera program till sin mac s hoppas jag verkligen att det blir bra
Citera
2011-01-06, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Spnningen r olidlig hr! Jag tror det blir succ! Med tanke p hur det kommer att underltta att bde hitta, installera och uppdatera program till sin mac s hoppas jag verkligen att det blir bra

Ja samma hr! Blir riktigt spnnande att se. Otroligt sknt att det verkar vara ett separat program frn iTunes frresten. Eftersom det redan finns en AppStore-variant fr iPhone i iTunes hade de ju kunnat f fr sig att teranvnda den.

Mycket bttre med ett lttviktigt, smidigt och snyggt program Verkar ocks som att det kommer integreras med Mac OS X redan nu. Har nmligen lckt en bild med en dialogruta som frgar om OS X ska ska av App Store efter ett passande program att ppna en oknd markerad fil med.

Frgan r hur stor integreringen blir fre Lion. Kommer vi att f se den dr iPhone-liknande "ikonplattan" fr Apps som visades upp fr Lion redan nu?
Citera
2011-01-06, 06:27
Medlem
towbs avatar
Riktigt bra att apple faktiskt slpper mac app store redan nu och inte vntar till det att Lion slpps. Hoppas p ett ngorlunda stort utbud redan frn start. Jag hrde det dr om leta program. M det fungera bttre n vad det gr i windows, har aldrig anvnt den funktionen i win, verkar helt oanvndbar det jag sett av den. Men det r jag ganska vertygad om att det kommer att fungera bttre.
Citera
2011-01-06, 06:34
Medlem
Jag tror absolut att det kommer att bli en hit. Som ni nmnde, skbarheten. Att kpa "alla" program och spel frn ett och samma stlle, bara fylla i kontouppgifter en gng.
Jag antar att man anvnder sitt Apple-ID nr man handlar p Mac App Store va?

Ska bli riktigt kul att se om det fungerar efter jobbet!
Citera
2011-01-06, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Riktigt bra att apple faktiskt slpper mac app store redan nu och inte vntar till det att Lion slpps. Hoppas p ett ngorlunda stort utbud redan frn start. Jag hrde det dr om leta program. M det fungera bttre n vad det gr i windows, har aldrig anvnt den funktionen i win, verkar helt oanvndbar det jag sett av den. Men det r jag ganska vertygad om att det kommer att fungera bttre.

Precis. Vad r det Windows skfunktion ens sker igenom? Den har aldrig ngonsin hittat ett program som kan lsa ngon av mina filer. Klarar den ens av att hitta Office-paketet om man ppnar en .docx?

Hur som helst! Sg p Twitter att App Store troligtvis lanseras vid middagstid imorgon, amerikansk tid. verstts till midnatt fr vr del. Lite senare n vad jag hade hoppats p.

Men det fr duga.

Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Jag tror absolut att det kommer att bli en hit. Som ni nmnde, skbarheten. Att kpa "alla" program och spel frn ett och samma stlle, bara fylla i kontouppgifter en gng.
Jag antar att man anvnder sitt Apple-ID nr man handlar p Mac App Store va?

Ska bli riktigt kul att se om det fungerar efter jobbet!

r garanterat Apple-ID som gller och ett klick fr att kpa!

Ngon som vet om det finns std fr trials frresten? Har fr mig att det skulle saknas. Kan ocks hnda att de startar ganska begrnsat nu fr att se hur det utvecklas. Sen kanske de lyfter p begrnsningar allt eftersom.
Senast redigerad av femaniac 2011-01-06 kl. 06:56.
Citera
2011-01-06, 06:53
Medlem
naturaculticas avatar
Jag har funderat lite kring en sak gllande Mac app store. r inte det hr lite av en bakvg in i spelindustrin fr Apple? Jag menar, de r ju som bekant strst p spel p mobila enheter. Det knns lite som om detta r Apples egna "STEAM" p den fronten. Det hr kan ju utveckla sig i att Apple "ntligen" kan game:as lite p, i lite strre utstrckning n i det frgngna. Fr de som r intresserade vill sga.

Bara en tankegng liksom...
Citera
2011-01-06, 07:05
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femaniac
Ngon som vet om det finns std fr trials frresten? Har fr mig att det skulle saknas. Kan ocks hnda att de startar ganska begrnsat nu fr att se hur det utvecklas. Sen kanske de lyfter p begrnsningar allt eftersom.
S vitt jag har frsttt det s tillts enbart fulla program. Skert r det s att apple testar sig fram nu i brjan. Utvecklarna lgger ju dessutom frmodligen in en liten lnk till var man kan tanka en demo i beskrivningen om de nu vill erbjuda demos och trials
Citera
2011-01-06, 07:08
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturacultica
Jag har funderat lite kring en sak gllande Mac app store. r inte det hr lite av en bakvg in i spelindustrin fr Apple? Jag menar, de r ju som bekant strst p spel p mobila enheter. Det knns lite som om detta r Apples egna "STEAM" p den fronten. Det hr kan ju utveckla sig i att Apple "ntligen" kan game:as lite p, i lite strre utstrckning n i det frgngna. Fr de som r intresserade vill sga.

Bara en tankegng liksom...
Jag tror inte apples strsta ml r att sl sig in p spelmarknaden fr d hade dom nog gjort det fr lnge sen. Men visst kan det ligga ngot i detta. Tror en hel del smspel, typ world of goo och liknande kommer bli ruskigt mycket populrare iom mac app store i alla fall
Citera
2011-01-06, 07:22
Medlem
Ajaxxs avatar
Med tanke p explosionen av programvara p nuvarande appstore, enligt mig tack vare den 'nya' distributionsmodellen, tror ni inte att samma sak kommer att hnda nu p denna plattform?

Kommer vi se att helt pltsligt brjar fler och fler oberoende utvecklar, och etablerade, att utveckla fr OSX?
Citera
2011-01-06, 08:17
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajaxx
Med tanke p explosionen av programvara p nuvarande appstore, enligt mig tack vare den 'nya' distributionsmodellen, tror ni inte att samma sak kommer att hnda nu p denna plattform?

Kommer vi se att helt pltsligt brjar fler och fler oberoende utvecklar, och etablerade, att utveckla fr OSX?
Det r jag vertygad om. Dvs om mac app store faktiskt inte visar sig vara ren skit
Citera
2011-01-06, 09:25
Medlem
zBr9s avatar
Som det verkar kommer det mesta i utbudet vara ren skit vid lanseringen, men troligtvis kommer folk brja utveckla bttre appar med tiden. Tweetie 2 kommer iallafall slppas idag, vilket blir en hit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in