Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-06, 05:31
Medlem
Idag lanseras nya Mac App Store!
En del tror att den kommer att floppa och öka bilden av Apples instängdhet.
Andra förutspår att den kommer att revolutionera Macen som en programplattform.

Verkar som att priserna på programvara i butiken kommer att pressas. Det sägs exempelvis att många spel portade från iPad kommer att kosta 7 kronor, vilket måste sägas vara ovanligt lågt för dagens datorprogram.

Många tror också att iWork 11 kommer att lanseras idag. Och vara mycket billigare än tidigare versioner. Samt att vissa äldre produkter kommer att släppas gratis. Släpps iWork idag blir det nog köp direkt för min del.

Vad tror ni? Tänkte att vi kan spekulera lite inför släppet senare idag (både AppStore och iWork). Blir kul att se var vi hade rätt och inte.

Här är Apples sida för Mac App Store: http://www.apple.com/mac/app-store/
Det är snart midnatt i USA men jag tvivlar på att Apple släpper det prick. Finns det någon speciell tid på dygnet då Apple brukar rulla ut nya digitala produkter?
Citera
2011-01-06, 06:03
Medlem
towbs avatar
Spänningen är olidlig här! Jag tror det blir succé! Med tanke på hur det kommer att underlätta att både hitta, installera och uppdatera program till sin mac så hoppas jag verkligen att det blir bra
Citera
2011-01-06, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Spänningen är olidlig här! Jag tror det blir succé! Med tanke på hur det kommer att underlätta att både hitta, installera och uppdatera program till sin mac så hoppas jag verkligen att det blir bra

Ja samma här! Blir riktigt spännande att se. Otroligt skönt att det verkar vara ett separat program från iTunes förresten. Eftersom det redan finns en AppStore-variant för iPhone i iTunes hade de ju kunnat få för sig att återanvända den.

Mycket bättre med ett lättviktigt, smidigt och snyggt program Verkar också som att det kommer integreras med Mac OS X redan nu. Har nämligen läckt en bild med en dialogruta som frågar om OS X ska söka av App Store efter ett passande program att öppna en okänd markerad fil med.

Frågan är hur stor integreringen blir före Lion. Kommer vi att få se den där iPhone-liknande "ikonplattan" för Apps som visades upp för Lion redan nu?
Citera
2011-01-06, 06:27
Medlem
towbs avatar
Riktigt bra att apple faktiskt släpper mac app store redan nu och inte väntar till det att Lion släpps. Hoppas på ett någorlunda stort utbud redan från start. Jag hörde det där om leta program. Må det fungera bättre än vad det gör i windows, har aldrig använt den funktionen i win, verkar helt oanvändbar det jag sett av den. Men det är jag ganska övertygad om att det kommer att fungera bättre.
Citera
2011-01-06, 06:34
Medlem
Jag tror absolut att det kommer att bli en hit. Som ni nämnde, sökbarheten. Att köpa "alla" program och spel från ett och samma ställe, bara fylla i kontouppgifter en gång.
Jag antar att man använder sitt Apple-ID när man handlar på Mac App Store va?

Ska bli riktigt kul att se om det fungerar efter jobbet!
Citera
2011-01-06, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Riktigt bra att apple faktiskt släpper mac app store redan nu och inte väntar till det att Lion släpps. Hoppas på ett någorlunda stort utbud redan från start. Jag hörde det där om leta program. Må det fungera bättre än vad det gör i windows, har aldrig använt den funktionen i win, verkar helt oanvändbar det jag sett av den. Men det är jag ganska övertygad om att det kommer att fungera bättre.

Precis. Vad är det Windows sökfunktion ens söker igenom? Den har aldrig någonsin hittat ett program som kan läsa någon av mina filer. Klarar den ens av att hitta Office-paketet om man öppnar en .docx?

Hur som helst! Såg på Twitter att App Store troligtvis lanseras vid middagstid imorgon, amerikansk tid. Översätts till midnatt för vår del. Lite senare än vad jag hade hoppats på.

Men det får duga.

Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Jag tror absolut att det kommer att bli en hit. Som ni nämnde, sökbarheten. Att köpa "alla" program och spel från ett och samma ställe, bara fylla i kontouppgifter en gång.
Jag antar att man använder sitt Apple-ID när man handlar på Mac App Store va?

Ska bli riktigt kul att se om det fungerar efter jobbet!

Är garanterat Apple-ID som gäller och ett klick för att köpa!

Någon som vet om det finns stöd för trials förresten? Har för mig att det skulle saknas. Kan också hända att de startar ganska begränsat nu för att se hur det utvecklas. Sen kanske de lyfter på begränsningar allt eftersom.
Senast redigerad av femaniac 2011-01-06 kl. 06:56.
Citera
2011-01-06, 06:53
Medlem
naturaculticas avatar
Jag har funderat lite kring en sak gällande Mac app store. Är inte det här lite av en bakväg in i spelindustrin för Apple? Jag menar, de är ju som bekant störst på spel på mobila enheter. Det känns lite som om detta är Apples egna "STEAM" på den fronten. Det här kan ju utveckla sig i att Apple "äntligen" kan game:as lite på, i lite större utsträckning än i det förgångna. För de som är intresserade vill säga.

Bara en tankegång liksom...
Citera
2011-01-06, 07:05
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femaniac
Någon som vet om det finns stöd för trials förresten? Har för mig att det skulle saknas. Kan också hända att de startar ganska begränsat nu för att se hur det utvecklas. Sen kanske de lyfter på begränsningar allt eftersom.
Så vitt jag har förstått det så tillåts enbart fulla program. Säkert är det så att apple testar sig fram nu i början. Utvecklarna lägger ju dessutom förmodligen in en liten länk till var man kan tanka en demo i beskrivningen om de nu vill erbjuda demos och trials
Citera
2011-01-06, 07:08
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturacultica
Jag har funderat lite kring en sak gällande Mac app store. Är inte det här lite av en bakväg in i spelindustrin för Apple? Jag menar, de är ju som bekant störst på spel på mobila enheter. Det känns lite som om detta är Apples egna "STEAM" på den fronten. Det här kan ju utveckla sig i att Apple "äntligen" kan game:as lite på, i lite större utsträckning än i det förgångna. För de som är intresserade vill säga.

Bara en tankegång liksom...
Jag tror inte apples största mål är att slå sig in på spelmarknaden för då hade dom nog gjort det för länge sen. Men visst kan det ligga något i detta. Tror en hel del småspel, typ world of goo och liknande kommer bli ruskigt mycket populärare iom mac app store i alla fall
Citera
2011-01-06, 07:22
Medlem
Ajaxxs avatar
Med tanke på explosionen av programvara på nuvarande appstore, enligt mig tack vare den 'nya' distributionsmodellen, tror ni inte att samma sak kommer att hända nu på denna plattform?

Kommer vi se att helt plötsligt börjar fler och fler oberoende utvecklar, och etablerade, att utveckla för OSX?
Citera
2011-01-06, 08:17
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajaxx
Med tanke på explosionen av programvara på nuvarande appstore, enligt mig tack vare den 'nya' distributionsmodellen, tror ni inte att samma sak kommer att hända nu på denna plattform?

Kommer vi se att helt plötsligt börjar fler och fler oberoende utvecklar, och etablerade, att utveckla för OSX?
Det är jag övertygad om. Dvs om mac app store faktiskt inte visar sig vara ren skit
Citera
2011-01-06, 09:25
Medlem
zBr9s avatar
Som det verkar kommer det mesta i utbudet vara ren skit vid lanseringen, men troligtvis kommer folk börja utveckla bättre appar med tiden. Tweetie 2 kommer iallafall släppas idag, vilket blir en hit!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in