Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag tror själv att det "finns" ett oändligt antal rumsdimensioner, och ett begränsat antal ( men mer än en) tidsdimension i den miljö vi lever och verkar i.
Rumsdimensionerna 'kollapsar' naturligt till ett mindre antal, dvs de kan i stor skala approximeras till 3, i mikroskala till 11 o.s.v. beroende på hur många frihetsgrader man "behöver".
Varför skriver jag "finns" och "behöver"? Jo, för dimensioner är inget annat än ett sätt att uttrycka relationer grafiskt. De behöver avmystifieras. Vill jag använda 7 dimensioner för att tänka på vad jag vill äta till frukost så ska fan i mig ingen hindra mig! Använder man inte 9 dimensioner i vissa newtonianska beräkningar, och håller inte den där operatorn Hamilton till med sina rymdäventyr i ett oändlig-dimensionellt hilbertspace kanske?
Men nu blandar du ju ihop "faktiska" rumsliga dimensioner med dimensionaliteten hos diverse abstrakta rum. Mångdimensionella rum är ju precis som du skriver väldigt användbara inom fysik, som t.ex. de oändligtdimensionella Hilbertrummen och fasrummen i statistisk mekanik som ju har ~10^23 dimensioner (för makroskopiska system). Alla dessa rum är ju dock just abstraktioner, de har så många dimensioner för att modellera antal frihetsgrader. De kan dessutom ha en helt annan topologi och geometri än vår vanliga, hyfsat platta rumtid.
Rumsdimensioner tycker jag är lite annorlunda. Om man säger att det finns 9 rumsdimensioner istället för 3, får ju alla partiklar 12 extra frihetsgrader de inte hade innan (6 från position, 6 från rörelsemängd). Dessa dimensioner borde dessutom gå att direkt observera vid tillräckligt höga energier, något som absolut inte gäller abstrakta rum.
Strängteoretikerna får in sina extra dimensioner för att de behöver de där extra frihetsgraderna för att inte vissa räkningar ska ge otrevliga oändligheter (enligt min begränsade förståelse, iaf). Förövrigt, hur har du tänkt dig att fler än en tidsdimension ska fungera? Det är en intressant fundering och jag har själv tänkt på det, men inte kommit på vare sig vad det skulle innebära eller hur man skulle formulera grundläggande mekanik etc.