Jag läser JÖK:en (juridisk översiktskurs). På tentan kommer vi att få lov att ha med oss lagboken och får anteckna hur mycket vi vill i den. Jag har hört att det ska finnas en sammanfattning av alla de viktigaste frågorna/svaren som kan komma på en JÖK:en tenta. Dessa kan man sedan skriva ner i lagboken och använda på tentan. Men jag lyckas inte hitta något sånt dokument. Är det någon som vet var man kan hitta det?
Varför inte köpa gamla tentor?
Härligt att höra att ni får skriva hur mycket ni vill i lagboken dock. Det får nämligen inte vi. Vi får inte skriva något i den förutom korshänvisningar till lagar.
Varför inte köpa gamla tentor?
Härligt att höra att ni får skriva hur mycket ni vill i lagboken dock. Det får nämligen inte vi. Vi får inte skriva något i den förutom korshänvisningar till lagar.
Jo men gamla tentor har jag redan, de har jag också tänkt skriva av. Men hade varit perfekt med en sammanfattning av de viktigaste frågorna som kan komma. Okej, jag läser i Lund och här är det tillåtet i alla fall.
Bumpar ny fråga Ursäkta att jag dumpar en redan död och gammal tråd
Inget skämt första april tenta, sant. Hur som helst. Hur detaljerad ska man vara. Fråga 1 ger 10p (30/60 = G/E). JÖK tenta Första frågan har fyra frågor, är det menat att varje delfråga 1a 1b osv ger max 2,5p? Dvs svarar man rätt fast inte fullt ut så får man kanske bara 2p?
Så nu när klockan är mycket är jag mest intresserad av vart gränsen går för hur detaljerad man måste vara. Måste man alltid ange VARFÖR man använt ett visst lagrum?
Fråga1a. Karim som nyss har blivit utsedd till fackligt ombud på sin arbetsplats har följande frågor till
dig angående det här med anställningsformer. Hjälp honom! a) Är det verkligen tillåtet att provanställa folk på nio månader, något som verkar vara
den rådande normen på arbetsplatsen? Lösning
Använder mig av < lagen.nu >
Arbetsrätt > LAS (1982:80) 6 § 1 st Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.
FrågeställningDet är alltså INTE tillåtet att PROVANSTÄLLA en person i MER än 6 månader. Vill han dock fortsätta anställa sker det med stöd av nästa stycke (st 2)
"Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning."
Övrigt Behöver jag förklara varför jag valt denna lag och kräver det fler svar?
Mina övningspass har gått bra, men har ju aldrig fått det bevisat om jag verkligen gjort fel så lite osäker nu. Helt klart är ju dock att 9 månader provanställning inte existerar i Sverige, men frågan är om mina stöd är tillräckliga och vad händer om jag bommar på fråga b, c och d, men svarar fullständigt korrekt på 1a? Ger det mig ändå poäng då? Rädd att de är hårda i JÖK
Btw, vad gäller bland 6 § i LAS? Där finns dels huvudparagrafen 6, men även 6a - 6g §§ (det är väl rätt att skriva ut två paragraftecken eller är det fortfarande samma paragraf?)
Senast redigerad av Argh123 2013-05-23 kl. 00:16.
Bumpar ny fråga Ursäkta att jag dumpar en redan död och gammal tråd
Inget skämt första april tenta, sant. Hur som helst. Hur detaljerad ska man vara. Fråga 1 ger 10p (30/60 = G/E). JÖK tenta Första frågan har fyra frågor, är det menat att varje delfråga 1a 1b osv ger max 2,5p? Dvs svarar man rätt fast inte fullt ut så får man kanske bara 2p?
Så nu när klockan är mycket är jag mest intresserad av vart gränsen går för hur detaljerad man måste vara. Måste man alltid ange VARFÖR man använt ett visst lagrum?
Fråga1a. Karim som nyss har blivit utsedd till fackligt ombud på sin arbetsplats har följande frågor till
dig angående det här med anställningsformer. Hjälp honom! a) Är det verkligen tillåtet att provanställa folk på nio månader, något som verkar vara
den rådande normen på arbetsplatsen? Lösning
Använder mig av < lagen.nu >
Arbetsrätt > LAS (1982:80) 6 § 1 st Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.
FrågeställningDet är alltså INTE tillåtet att PROVANSTÄLLA en person i MER än 6 månader. Vill han dock fortsätta anställa sker det med stöd av nästa stycke (st 2)
"Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning."
Övrigt Behöver jag förklara varför jag valt denna lag och kräver det fler svar?
Mina övningspass har gått bra, men har ju aldrig fått det bevisat om jag verkligen gjort fel så lite osäker nu. Helt klart är ju dock att 9 månader provanställning inte existerar i Sverige, men frågan är om mina stöd är tillräckliga och vad händer om jag bommar på fråga b, c och d, men svarar fullständigt korrekt på 1a? Ger det mig ändå poäng då? Rädd att de är hårda i JÖK
Btw, vad gäller bland 6 § i LAS? Där finns dels huvudparagrafen 6, men även 6a - 6g §§ (det är väl rätt att skriva ut två paragraftecken eller är det fortfarande samma paragraf?)
Förstår att det var ett exempel, men just på den frågan vad gäller prövotid så finns det undantag iom att LAS är semidispositiv. Undantag kan göras via kollektivavtal. I detta fall så hittar du ett svar på din fråga under 2 § 3 st. där det står att undantag får göras ifrån bl a 6 §. I kommentaren kan man även läsa att arbetstagarens skydd och rättigheter inte får försämras av detta och gör dessa det så är avtalet ogiltigt. Ett exempel är t ex att inom Handels så kan man högst ha 8 månaders provanställning, detta regleras via kollektivavtalet.
En tumregel jag fick lära mig på seminarierna och inför tentaplugget på JÖKen är att man ska aldrig tro att man har rätt svar, bara för att man har ett svar. Det hade varit jätteenkelt att svara så som du gjorde för att man fick ett svar på frågan, men många lagar är dispositiva och då finns det nästan alltid en paragraf som reglerar det. Vankas det tenta så vet du iaf hur man söker i lagtext så det borde inte vara någon fara
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!