2011-01-05, 22:15
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kd-vill-bestraffa-terroranhangare_5846027.svd

"KD vill under mandatperioden också få gehör för ett konkret förslag från det egna valmanifestet: det ska vara olagligt att delta i och stödja ”rasistiska, kriminella och terroriststämplade organisationer”. En sådan förändring skulle sannolikt kräva en grundlagsändring.

– Vi kommer att jobba för det. Det är vårt ställningstagande att vi på det här sättet, utan att träda organisationsfriheten eller liknade grundläggande rättigheter förnär, kan kriminalisera sådant som i praktiken innebär stöd för verksamheter som är samhällsomstörtande.

Förslaget att kriminalisera den enskildes befattning med rasistiska organisationer fördes ursprungligen fram av förre JK Hans Stark i en statlig utredning. KD anser att dagens regelverk är otillräckligt, och har utvecklat Starks tankar: i dag går det oftast bara att komma åt dem som aktivt utför brottsliga handlingar, inte de som passivt stödjer organisationen, konstaterar partiet.

Göran Hägglund vill i dagsläget inte koppla samman förslaget med terrorattentatet i Stockholm, en ”skrämmande och oacceptabel” händelse.

– Men det finns i Sverige en rekryteringsverksamhet som går ut på att rekrytera ofta unga till en verksamhet som syftar till att utföra terrorattentat, en utbildning som pågår i andra länder. Det är klart att rekrytering till sådana sammanhang skulle falla under det som är olagligt."

Vad anser ni om KDs förslag? Själv är jag ytterst tveksam. Föreningsfriheten bör värnas.
2011-01-05, 22:17
Medlem
femforfems avatar
KD är pantade fundamentalisttokar
2011-01-05, 22:18
Medlem
Caens avatar
https://www.flashback.org/t1412504
2011-01-05, 22:18
Bannlyst
Hoppas vi slipper KD, V och C 2014.
2011-01-05, 22:20
Medlem
GL.Terrors avatar
Det är tamefan det dummaste jag hört på länge,när dom ändå är i gång så förbjud t.e.x vänsterpartierna ochså . Fan stasi metoder.
2011-01-05, 22:20
Medlem
SilentVictorys avatar
Tack och lov så hamnar KD under 4% i nästan alla valundersökningar för i år.
Då ska vi även förbjuda islamistiska och kommunistiska organisationer också.

Varför inte förbjuda folk från att gå ut efter klockan 22.00 också, när vi ändå är på gång.

Nej du, det är här ett skamligt förslag som jag verkligen inte hoppas kommer att gå igenom.
2011-01-05, 22:24
Medlem
Ezzelinos avatar
Desperata dödsryckningar av detta äckliga kvasiparti. Alf "Småbarnssnopp i käften" Svensson och Göran "Mamma manglade mig" Hägglund har absolut inget att erbjuda detta svenska folk. Frikyrkorna?
2011-01-05, 22:34
Medlem
Calaverras avatar
Med tanke på hur vilt/brett "rasism" definieras numera så är det inte en bra idé. Och varför bara "rasistiska" organisationer? Varför inte AFA eller andra terrorister?

KD verkar vara ett fascistparti.
2011-01-05, 22:49
Medlem
Affelinas avatar
Åå, nu har dom små liven tänkt När dom ändå håller på kan dom ju också förbjuda stöd till sveríges kommunistiska parti och pariatpartiet. Varför inte gå ett steg längre och förbjud allt som är stötande för stora massan. Livets ord, muslimska rådet, scientologerna, harekrishna.

Återkommer men en helomfattande lista på alla organisationer som bör förbjudas för samhällets eget bästa. Jag tror att det kan bli hur bra som helst
2011-01-05, 22:55
Medlem
Carlos88s avatar
Det här är oroväckande med tanke på hur rasistanklagelser flyger och far i dagens Sverige.

Att man sedan likställer rasism (som jag visserligen tycker är negativt) med kriminalitet och terrorism visar ju bara på hur förvrängd verklighetsbild vissa politiker har.

Det skulle inte förvåna mig om KD skulle t.ex. definiera ND som en rasistisk organisation. Inte för att jag på något sätt stödjer ND, men det är ett sant hot mot demokratin om man skulle göra det olagligt att stödja dem.

KD har helt tappat sina spår. Dom hade tjänat på att stå fast vid konservativa kristna värderingar och fått en "old school"-status. Nu är de bara "efter" istället. Dom är värre än trams-partierna för nu är dom istället "wannabe-trams-parti".
2011-01-05, 23:39
Avslutad
ju mer vänstervriden sverige blir, ju mer friheten att uttrycka sig själv begränsas, desto större växer sig illviljan och högerextrema åsikter!

det politiska klimatet vi har idag i europa, där högerextrema vågar drar genom europa, är endast en reaktion på den absurda vänsterpolitik som har styrt i årtionden..

allt söker balans.. kalla det yin och yang om du vill.
och när de tillräckligt många tröttnar åker finhandskarna av, och när det händer är utgången given, för det är inte svagsinta fega pacifister som någonsin skrivit historia!
2011-01-05, 23:59
Medlem
jackelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
ju mer vänstervriden sverige blir, ju mer friheten att uttrycka sig själv begränsas, desto större växer sig illviljan och högerextrema åsikter!

det politiska klimatet vi har idag i europa, där högerextrema vågar drar genom europa, är endast en reaktion på den absurda vänsterpolitik som har styrt i årtionden..

allt söker balans.. kalla det yin och yang om du vill.
och när de tillräckligt många tröttnar åker finhandskarna av, och när det händer är utgången given, för det är inte svagsinta fega pacifister som någonsin skrivit historia!

Bra inlägg. Det är precis det här som är så farligt med att som i Sverige föra en radikal vänsterpolitik. Har man något innanför pannbenet, oavsett egen politisk hemvist, så förstår man att det omöjligt kommer att hålla. Ger man dessutom inte efter och kompromissar, så finns det en betydande risk att det går på tok för långt när det väl slår över.

Att befästa Sveriges nationella mångkultur i grundlagen = extrem vänsterradikal politik.

Att upprätta gaskammare och avrätta rasfrämlingar = extrem högerradikal politik.

Måste vi verkligen välja? Varför kan inte vänstern begripa att ett mellanting vore att föredra?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in