2011-01-06, 00:56
Medlem
Helt befängt att rasism likställs med terrorism. Så går det när man släpper in svenskfientliga som Caroline Szyber i sitt parti.
2011-01-06, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kd-vill-bestraffa-terroranhangare_5846027.svd

"KD vill under mandatperioden också få gehör för ett konkret förslag från det egna valmanifestet: det ska vara olagligt att delta i och stödja ”rasistiska, kriminella och terroriststämplade organisationer”. En sådan förändring skulle sannolikt kräva en grundlagsändring.
...
Vad anser ni om KDs förslag? Själv är jag ytterst tveksam. Föreningsfriheten bör värnas.

Jag är för åsiktsfrihet och rätten att uttrycka sina åsikter så länge de inte uppmanar till våld. Jag tycker att det är en sak att förbjuda stöd till organisationer som t.ex. terrorgrupper och organiserad brottslighet, men att förbjuda stöd till "rasistiska organisationer" är något helt annat, särskilt med tanke på hur släpphänt begreppet "rasism" används i Sverige idag.

En organisation som inte förespråkar eller använder våld bör inte förbjudas oavsett vad deras politiska åsikter går ut på. Detsamma gäller naturligtvis stöd till en sådan organisation. Det spelar ingen roll hur mycket man ogillar den förda politiken. Det är just därför vi har åsikts- och yttrandefrihet, för att åsikter som andra kan finna stötande och upprörande ändå skall få yttras. Ingen vinner något på att åsikterna går under jorden (för de kommer knappast att försvinna).

Dessutom skulle jag bra gärna vilja veta var Hägglund drar gränsen för "rasism". Är SD "rasistiska" enligt Hägglund? Är ND? SvP? Osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Det här är oroväckande med tanke på hur rasistanklagelser flyger och far i dagens Sverige.

Att man sedan likställer rasism (som jag visserligen tycker är negativt) med kriminalitet och terrorism visar ju bara på hur förvrängd verklighetsbild vissa politiker har.

Det skulle inte förvåna mig om KD skulle t.ex. definiera ND som en rasistisk organisation. Inte för att jag på något sätt stödjer ND, men det är ett sant hot mot demokratin om man skulle göra det olagligt att stödja dem.

Jag tror att du har rätt. Hägglund lär klassificera ND som en "rasistisk organisation", och därmed önska att de förbjuds.

Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
ju mer vänstervriden sverige blir, ju mer friheten att uttrycka sig själv begränsas, desto större växer sig illviljan och högerextrema åsikter!

det politiska klimatet vi har idag i europa, där högerextrema vågar drar genom europa, är endast en reaktion på den absurda vänsterpolitik som har styrt i årtionden..

Ja, jag håller med. Jag har nyligen läst ut boken "Till frihetens försvar: En kritik av den normativa multikulturalismen" av Dilsa Demirbag Sten och Per Bauhn (en bok jag kan rekommendera), och där visar de tydligt att normativ multikulturalism i sig legitimerar och främjar nationalism och liknande ideologier. Multikultikramare behöver alltså inte titta längre bort än på sin egen ideologi för att förklara varför den högervåg de beklagar sig över drar fram i Europa.

Författarnas inställning är frihetligt liberal, vilket innebär att de försvarar sådana liberala hörnstenar som t.ex. likhet inför lagen och yttrandefrihet. Dessa går stick i stäv med multikulturalismen, som delar ut rättigheter utifrån människors etniska, kulturella och/eller religiösa grupptillhörighet, praktiskt taget alltid till fördel för minoritetsgrupper och till nackdel för majoritetsbefolkningen.

Genom att multikulturalismen legitimerar idéer om att ge människor olika rättigheter baserat på deras etniska, kulturella och religiösa grupptillhörighet, istället för att alla medborgare har exakt samma rättigheter och skyldigheter inför lagen, inser man lätt att den samtidigt legitimerar att man gör samma sak fast med andra grupper på plus- och minussidan. Med andra ord att ge majoritetsbefolkningen extra rättigheter jämfört med minoritetsgrupper. Men det här har multikulturalisterna uppenbarligen inte förstått.

Det bör noteras att även om det finns flera riksdagspartier som kallar sig liberaler så är dessa egentligen inte alls liberaler, då de samtidigt stöder normativ multikulturalism, som är en så kollektivistisk och antiliberal ideologi som man kan hitta. Det senare är egentligen inte så konstigt, då den är sprungen ur kulturrelativismen som i sin tur är marxism omformulerad i kulturella termer istället för de ekonomiska termer som klassisk marxism är formulerad med.

Jag undrar om de förment "liberala" partier som samtidigt vurmar för multikulturalism faktiskt är medvetna om att de därmed propagerar för marxism.
2011-01-06, 12:29
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL.Terror
Det är tamefan det dummaste jag hört på länge,när dom ändå är i gång så förbjud t.e.x vänsterpartierna ochså . Fan stasi metoder.

Stasi är föråldrat. Snarare är det fråga om en politisk "europeisk"(läs EU) upptakt till att knyta ihop säcken då det gäller att frånta människor rätten att yttra sig, umgås, och bilda opinion mot vad som utvecklar sig i samhällen runt om i europa.
Kd, V och andra ytterlighetsverksamheter kommer att finnas kvar, och stå utanför de åtstramningar man kommer höra talas om och lägga märke till!
2011-01-06, 12:46
Medlem
När de ändå är igång så kan de ju samtidigt passa på att föreslå att vi ska förbjuda religiösa sekter (Livets ord, Jehovas vittnen, etc).
2011-01-06, 12:59
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4_1880
När de ändå är igång så kan de ju samtidigt passa på att föreslå att vi ska förbjuda religiösa sekter (Livets ord, Jehovas vittnen, etc).

Skulle det vara ett sätt kanske att manipulera människor att tro på den utveckling som pågår?
Att glömma vad vad som egentligen pågår inom censur och yttrandefrihet!
2011-01-06, 13:40
Medlem
Kan vi inte göra det straffbart att stödja KD istället.
2011-01-06, 14:37
Medlem
Rodolfuss avatar
Ingen åsikt borde förbjudas och inte heller någon organisation.

Trams från KDs håll. Sverige behöver snarare främja sin yttrandefrihet och demokrati än att hålla tillbaka den ännu mer.
2011-01-06, 14:59
Medlem
Tjackmosters avatar
Ett rent bisarrt förslag. Tom. hovet har vissa kopplingar till högerextrema organisationer (se Narvaförbundet), så även om man bortser från det rent principiella avsteg detta skulle innebära från den demokratiska ordningen så vore de praktiska problemen oöverstigliga.
2011-01-06, 15:19
Medlem
Rusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Ett rent bisarrt förslag. Tom. hovet har vissa kopplingar till högerextrema organisationer (se Narvaförbundet), så även om man bortser från det rent principiella avsteg detta skulle innebära från den demokratiska ordningen så vore de praktiska problemen oöverstigliga.

Existerar Narvaförbundet?
2011-01-06, 15:27
Bannlyst
Detta reagerade jag starkt på.

"Stödja rasistiska organisationer".
Visst, rasism är ju helt fel...MEN...hur definierar KD rasism? Är det SD dom definierar rasistiskt organisation?

Alltså varför kan dom inte göra det straffbart att stödja vänsterextremister, islamister o.s.v medans dom håller på?

Detta liknar en början på diktatur för mej.
2011-01-06, 15:29
Medlem
Organisationer som sysslar med kriminalitet är väl redan förbjudna idag? Det läskiga är att med det här förslaget så får man inte ens passivt stödja av etablissemanget sett olämpliga organisationer. Visar du sympati för t.ex Hamas eller Al-Qaida så blir det fängelse. Även om du själv inte gjort något brottsligt.

Dessutom, vad är rasistiska organisationer? Sverigedemokraterna? Vad är brottsliga organisationer? Wikileaks? Piratpartiet?

Det är åsiktslagar modell 1984 som Kd vill införa. Hoppas att skitpartiet åker ur riksdagen 2014
2011-01-06, 15:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Organisationer som sysslar med kriminalitet är väl redan förbjudna idag? Det läskiga är att med det här förslaget så får man inte ens passivt stödja av etablissemanget sett olämpliga organisationer. Visar du sympati för t.ex Hamas eller Al-Qaida så blir det fängelse. Även om du själv inte gjort något brottsligt.

Dessutom, vad är rasistiska organisationer? Sverigedemokraterna? Vad är brottsliga organisationer? Wikileaks? Piratpartiet?

Det är åsiktslagar modell 1984 som Kd vill införa. Hoppas att skitpartiet åker ur riksdagen 2014

Kd är desperata de håller på att försvinna och då gör de sådan här extremt korkade utspel. Bort med religösaextremister som hotar åsiktsfrihet och demokratin, bort ur riksdagen det verkar bara vara dårar kvar i partiet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in