• 1
  • 2
2011-01-05, 22:11
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Rekordpris för
tung tonfisk

Här är fisken som är värd sin vikt i ton.
Tonfisken på 342 kilo såldes på onsdagen för rekordpriset 2,5 miljoner kronor på en auktion i Tokyo.
En gigantisk blåfenad tonfisk såldes under onsdagen för en rekordsumma under en auktion i Tokyo.
"Vi blev alla förvånade"
Den 342 kilo tunga tonfisken såldes för 32,49 miljoner yen, vilket motsvarar cirka 2,53 miljoner svenska kronor.
– Det var en exceptionellt stor fisk, säger talesmannen Yutaka Hasegawa vid Tsukiji market till nyhetsbyrån AP.
– Vi blev alla förvånade över priset.
"Känner mig lättad"
Tonfisken köptes av ägarna till en sushirestaurang i Tokyo utanför kusten i norra Japan.
– Jag var nervös när jag anlände till Tokyo i går, men nu känner jag mig lättad, säger restaurangägaren Ricky Cheng till AP efter auktionen.
Totalt gick det att buda på 538 tunga fiskar under auktionen.

//http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8373977.ab

Varför betalar man ett sånthär högt pris för en fisk? För att kunna sälja sushi från världens största fisk? För att kunna stoppa upp den och ha den på väggen? Både och? Hur mycket är kilopriset på tonfisk, är det ett i närheten av vanligt kilopris dom betalar eller ett monsterpris för ett monster? Frågorna är många...
Citera
2011-01-05, 22:15
Medlem
Adam211s avatar
fan det var en dyr fisk.. god är den säkert också
Citera
2011-01-05, 22:15
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Varför betalar man ett sånthär högt pris för en fisk? För att kunna sälja sushi från världens största fisk? För att kunna stoppa upp den och ha den på väggen? Både och? Hur mycket är kilopriset på tonfisk, är det ett i närheten av vanligt kilopris dom betalar eller ett monsterpris för ett monster? Frågorna är många...
För en fattig är 100 kr mycket, för en miljonär är inte 100 kr särskilt mycket.
För en exklusiv restaurang med bra omsättning är inte 2.5 miljoner särskilt mycket pengar det heller.

2.5 miljoner kanske är mycket för dig, men det är nog inte mycket för den restaurangen som valde att köpa fisken.

Varför inte köpa fisken om man har mycket pengar och anser att det går att sälja mat från den?
Citera
2011-01-05, 22:20
Medlem
Ryttge92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle-Ben
Har dom inte "speciell" porr i Japan? Kanske är därför?

HAHA

På den seriösa sidan är det ju enorm publicitet att köpa världens största tonfisk. Även om restaurangen går 2 miljoner back på den så är fortfarande publiciteten värd långt över 2 miljoner.
Citera
2011-01-05, 22:25
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det kanske var en superexklusiv restaurang som kommer att sälja den som världens största sushibit? Eller delar dom den och menar att det är en unik fisk och därför kommer priset på bitarna vara höga. Plus att dom får uppmärksamhet.
Citera
2011-01-05, 22:27
Medlem
KnutteKragballes avatar
Normalt kilopris är som oxfile ungefär.
Citera
2011-01-05, 22:32
Medlem
HeidiBDMs avatar
Kommer en viss publicitet med att köpa rekorddyra fiskar.
Dessutom har restaurangen säkerligen räknat med att gå med vinst på sitt inköp. Dom kanske t.o.m. kommer köra någon "drive" med att just nu kan man äta sushi gjord på en rekordtung tonfisk eller något i den stilen; för att locka folk eller höja spänningsmomentet på restaurangen i allmänhet.
Citera
2011-01-06, 13:10
Bannlyst
Men tonfisk är väl inte så dyrt i affär? Eller är det bara i Japan som det kostar så mycket??
Citera
2011-01-06, 13:22
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Mitt största intresse i livet har blivit matlagning, men har alltid varit sportfiske, vilket har ledit till att man har bra koll på fiskbeståndet osv. Äter inte fisk själv.
Kan inte göra annat än att hata japaner och deras fetisch för fisk. Fisk är inte så pass gott att det är värt att förstöra våra vatten pga det, och jag tycker vi ska bekämpa onödigt fiskätande till vilket pris som helst.
Värt att tänkas på, vi hade tonfisk i svenska vatten förut, vilket vi bara kan drömma om nuförtiden.
Jag är full, anmärk inte påp stavfel osv.
Citera
2011-01-06, 15:18
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremisten
Men tonfisk är väl inte så dyrt i affär? Eller är det bara i Japan som det kostar så mycket??
Du menar fiskrenset som säljs i burk? Färsk tonfisk kostar flera hundra kr/kg.
Citera
2011-01-06, 19:07
Medlem
samuels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du menar fiskrenset som säljs i burk? Färsk tonfisk kostar flera hundra kr/kg.

Men 300 kr/kg gånger 342kg orensad fisk är ändå "bara" 102 000 kr. Och det i utpris. Så det här är nog mer ett marknadsföringsknep än ett sätt att köpa en tung fisk för ett normalt kilopris. Vi pratar 25ggr normalt pris.
Citera
2011-01-06, 19:15
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samuel
Men 300 kr/kg gånger 342kg orensad fisk är ändå "bara" 102 000 kr. Och det i utpris. Så det här är nog mer ett marknadsföringsknep än ett sätt att köpa en tung fisk för ett normalt kilopris. Vi pratar 25ggr normalt pris.

Jag använde en sida som heter google och fick reda på det här.

Det var säsongens första fiskauktion för bluefin tuna, vilket trissar upp priset för det handlar om typ ära och respekt eller något annat sneögt tjafs.

Topställena i japan (som den här resturangen givetvis är) säljer en bit för upp till 24 dollar. då kan ju någon smart snubbe räkna ut hur mycket man drar in på en sån fiskjävel.

Japanerna gillar fisk. kan garantera att Norsk odlad lax är färskare och bättre i Tokyo än i Oslo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in