2011-01-05, 22:06
Medlem
lazors avatar
Har hört att det kan straffa sig med fängelse för att smuggla in alkohol i Norge? Det låter rimligt om jag försöker köra in en lastbil fylld till bredden med Zaranoff, men det kan knappast stämma om man blir ertappad med några flak svensk starköl?

Till att personifiera frågan litet mera. Drar jag med 4 flak öl över gränsen och blir stoppad, vad kommer troligast att ske? Blir det böter, "prick i registret" eller blir det bara traditionell konfiskering?
2011-01-05, 22:14
Medlem
GL.Terrors avatar
Bättre och smuggla coca cola till norge
2011-01-05, 22:28
Moderator
blomvattnares avatar
B o B -► Juridik

/Mod
2011-01-08, 14:53
Medlem
lazors avatar
där dog tråden? inga svar?
2011-01-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
där dog tråden? inga svar?

Troligen ingenting, du får ta med så mycket du vill för "eget" bruk. Hur mycket det är blir givetvis en tolkningsfråga från fall till fall. Men att du för fyra flak skulle åka dit har jag mycket svårt att tro.
2011-01-08, 17:49
Medlem
lazors avatar
nej, det är strikta förtullningsregler in till norge. max 3 liter öl och vad det är. om man överstiger detta med några liter tror jag inte är så farligt, men säg 30 liter?
2011-05-14, 05:25
Medlem
redigtsnurrigs avatar
böter. jag och en kompis kolla detta för typ ett årsen.. vi skulle köpa ett flak 50cl 10% öl var. och så skulle vi få 2800 norska i böter. vet inte om det va var ? men det finns någonstans typ tullen.no lr något liknande så finns svaren där. men lägg ölen i en resväska o chansen att du åker fast är typ noll
2011-05-14, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaa91
Troligen ingenting, du får ta med så mycket du vill för "eget" bruk. Hur mycket det är blir givetvis en tolkningsfråga från fall till fall. Men att du för fyra flak skulle åka dit har jag mycket svårt att tro.

Skitsnack. Det är jättehårt mellan Sverige-Norge. Nu gissar jag bara utan att kolla lagen men tror det är 1 flak starköl och 1 flaska starksprit.

På tullverket går det att kolla upp. Bara slå en pling.
Senast redigerad av iLoveK 2011-05-14 kl. 06:14.
2012-10-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLoveK
Skitsnack. Det är jättehårt mellan Sverige-Norge. Nu gissar jag bara utan att kolla lagen men tror det är 1 flak starköl och 1 flaska starksprit.

På tullverket går det att kolla upp. Bara slå en pling.

1 liter starksprit, 2 flaskor vin och 2 liter øl er grænsen om man både vill ha sprit, øl og vin.

Gammal tråd men fan, fortfarande relevant før egen del. Och den ær en høg google-træff så det ær intressant att få reda på siffror.

Hittade http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-2...22.html#16-9-2 men vettetusan om man får extra bot och det dær bara er tull vid import eller något.
2012-10-28, 20:23
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorGreger
1 liter starksprit, 2 flaskor vin och 2 liter øl er grænsen om man både vill ha sprit, øl og vin.

Gammal tråd men fan, fortfarande relevant før egen del. Och den ær en høg google-træff så det ær intressant att få reda på siffror.

Hittade http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-2...22.html#16-9-2 men vettetusan om man får extra bot och det dær bara er tull vid import eller något.
Import: något du för över gränsen IN I LANDET. Även om det är för eget bruk.

Norge är inte med i EU, och därför får Norge sätta upp vilka regler de vill mot omvärlden. Sverige är med i EU, och måste därför i mångt och mycket följa unionens regler (som är olika om det är mellan en intern gräns och en extern gräns). (Nu påstår jag inte att du inte vet detta FarbrorGreger, utan jag ser till att det blir nämnt i tråden för de som inte vet)
2012-10-28, 21:34
Medlem
namgrebs avatar
Gammal tråd och numera tar vi sådana här saker i följande tråd: "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.

Tråd låst.

/MOD

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in