2011-01-05, 21:45
Medlem
Utkasts avatar
Tjenare. Nu är jag så in i helvetes trött på mina sårskorpor och sår i näsan som gör att det alltid blir lite motstånd att andas och att det kliar till lite när jag andas med näsan. Och när jag snyter mig så snyter jag ofta blod och lite kråkor.

Varje morgon när jag vaknar så vaknar jag av att jag är ökentorr i munnen för att näsan är helt täppt av skårpor och det har hållt på i 1 månad typ.

Jag har blivit rekomenderad att köpa nozoil vilket jag har gjort men det har inte hjälpt mig på traven någonstans.... Hur ska jag gå till väga för att bli av med dessa satans sårskorpor och sår?

Är det värt att kolla upp det?
Citera
2011-01-05, 21:50
Medlem
CombatMans avatar
Det går inte att utesluta svinkoppor. Varför inte boka ett besök på vårdcentralen?
Citera
2011-01-05, 21:52
Medlem
Utkasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatMan
Det går inte att utesluta svinkoppor. Varför inte boka ett besök på vårdcentralen?

Grejen är att jag var nyss i afrika 2 veckor. Där kände jag inte av problemen alls. Hade dock stora problem med det innan jag åkte. Kom hem i förrgår och sedan har det börjat nu igen.
Citera
2011-01-05, 21:57
Medlem
CombatMans avatar
Okej. Testa med Fenazon nässalva eller Nozoil under en tid. Totalt näspetningsförbud råder .
Citera
2011-01-05, 21:59
Medlem
Utkasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CombatMan
Okej. Testa med Fenazon nässalva eller Nozoil under en tid. Totalt näspetningsförbud råder .

Sjukt svårt att undvika att pilla bort det. Hade redan provat Nozoil somsagt och det är dock ingen framgång med det!
Citera
2011-01-05, 22:40
Medlem
HeidiBDMs avatar
Peta inte i näsan.
Höj luftfuktigheten i din bostad.
Citera
2011-01-06, 03:10
Medlem
Malodes avatar
ah har samma elände jag också... kanske beror på för mkt nässprej. Hade krux med näsan för ngr år sedan också, då sa läkarn att det var polyper i näsan. Fick ngn slags sprej utskriven. Blir det inte bättre tycker jag att du ska besöka vårdcentralen.
Citera
2011-01-06, 03:41
Medlem
Nemiuss avatar
Verkar vara mer vanligt vintertid. Lider också av problemet just under denna årstid. Finns det något billigt sätt att höja luftfuktigheten inomhus?
Citera
2011-01-06, 15:09
Medlem
leopardlilys avatar
Fick samma problem efter graviditet och nässprayberoende.Sluta peta ut sårskorpor,skitsvårt men nödvändigt och öka luftfuktigheten(som redan sagt,jag vet..).För att bli av med eventuellt nässprayberoende är det sluta tvärt eller trappa ner med hjälp av kortisonspray som gäller.Köp tex vanlig allerginässpray receptfritt.
Inte de svaga som Rhinocort aqua utan Flutikason eller motsvarande.Det hjälpte mig.
Citera
2011-01-08, 08:07
Medlem
lagomtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemius
Verkar vara mer vanligt vintertid. Lider också av problemet just under denna årstid. Finns det något billigt sätt att höja luftfuktigheten inomhus?

Köp en luftfuktare och ställ i sovrummet - finns på Clas Ohlson eller Biltema för inte många penningar. Finns även sådana som man bara behöver fylla på en gång per dygn för 500 kr, lite dyrare men väl spenderat om man lider av torr luft.

Andra tips är såklart att ha växter i sitt hem, när man vattnar dem så ökar luftfuktigheten och de hjälper även till att rena luften.

Har samma problem som TS då och då och det beror oftast på torr luft, lite förkylning, att man pillar och kliar i näsan och att det är kallt ute. Att du nyligen varit i Afrika kan ju bidra - jag antar att du flög? Flygplan har dålig luft och den är även torr och även skillnaden mellan värmen, luftfuktigheten m.m kan ha gett dig dina problem. Men - fixa din inomhusmiljö!

Arbetar du? Att sitta i 8 timmar om dagen i torr luft i t.ex kontorsmiljö är en stor bov också.
Citera
2011-01-08, 13:41
Medlem
bjornebarns avatar
Själv har jag kronisk nästäppa (haft i flera år) så att jag blir svullen i näsan. Men inte bara blir jag svullen, utan jag får också mycket små sår (har dock aldrig haft näsblod i mitt liv) så att det blir precis som du säger.

De första fyra åren typ tog jag rhinocort varje dag, men den började tappa effekten på mig, så nu på sistone har jag fått byta till nozoil, som jag själv tycker är mycket skönare dessutom, då den kommer i form av vätska och inte pulver som många andra kortisonin-preparat.

Det viktiga med dessa kortisoninhalatorer/sprayer är att inte förvänta sig någon förbättring den första dagen, eller kanske ens de första dagarna, om man aldrig har använt dem förut/haft ett långt uppehåll, utan man måste köra regelbundet ett tag.

EDIT: Det är för övrigt de starkaste varianterna jag använder, och de måste man tyvärr få recept på.

EDIT2: Är det dock sås impelt att du helt enkelt har för torr luft hemma, så är det självklart bättre att köra på luftfutkare. Min medicin kostar typ 500 för att räcka i fyra månader, så då har du redan en luftfuktare
Senast redigerad av bjornebarn 2011-01-08 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in