Själv har jag kronisk nästäppa (haft i flera år) så att jag blir svullen i näsan. Men inte bara blir jag svullen, utan jag får också mycket små sår (har dock aldrig haft näsblod i mitt liv) så att det blir precis som du säger.
De första fyra åren typ tog jag rhinocort varje dag, men den började tappa effekten på mig, så nu på sistone har jag fått byta till nozoil, som jag själv tycker är mycket skönare dessutom, då den kommer i form av vätska och inte pulver som många andra kortisonin-preparat.
Det viktiga med dessa kortisoninhalatorer/sprayer är att inte förvänta sig någon förbättring den första dagen, eller kanske ens de första dagarna, om man aldrig har använt dem förut/haft ett långt uppehåll, utan man måste köra regelbundet ett tag.
EDIT: Det är för övrigt de starkaste varianterna jag använder, och de måste man tyvärr få recept på.
EDIT2: Är det dock sås impelt att du helt enkelt har för torr luft hemma, så är det självklart bättre att köra på luftfutkare. Min medicin kostar typ 500 för att räcka i fyra månader, så då har du redan en luftfuktare