2011-01-05, 21:38
Medlem
chikakas avatar
Jo,

Har en liten mortel i svart granit eller möjligen marmor. Klubban och skålen är ruggade i ytan där det ska mortlas. Problemet är att skiten fäller stenmjöl vilket man inte vill käka. Ska det vara så? Behöver den bara nötas in? Ska den oljas in? Är den kass, bör jag skaffa en i gjutjärn?
Citera
2011-01-05, 21:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chikaka
Jo,

Har en liten mortel i svart granit eller möjligen marmor. Klubban och skålen är ruggade i ytan där det ska mortlas. Problemet är att skiten fäller stenmjöl vilket man inte vill käka. Ska det vara så? Behöver den bara nötas in? Ska den oljas in? Är den kass, bör jag skaffa en i gjutjärn?
Låter som någon billig variant. Har du köpt den på Clas Ohlson?

Köp en ny. Personligen skulle jag inte vilja ha en i stål/gjutjärn eller mässing utan i granit.

~Paul~
Citera
2011-01-05, 22:05
Medlem
chikakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Låter som någon billig variant. Har du köpt den på Clas Ohlson?

Köp en ny. Personligen skulle jag inte vilja ha en i stål/gjutjärn eller mässing utan i granit.

~Paul~

Jag tror jag har fått den i present så det är svårt att svara på men antagligen är det en relativt billig sak. Det är inte normalt att om man droppar i lite vatten och gnor några varv så blir vattnet grått?
Citera
2011-01-05, 22:20
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chikaka
Jag tror jag har fått den i present så det är svårt att svara på men antagligen är det en relativt billig sak. Det är inte normalt att om man droppar i lite vatten och gnor några varv så blir vattnet grått?

Granit är hårdare än marmor men det borde inte vara några problem med en marmormortel. Är stöten gjord av samma material som morteln?

Prova med några droppar vatten och stöten i ett annat (oömt) kärl så märker du om det kommer från stöten.
Citera
2011-01-06, 10:19
Medlem
erlgs avatar
Det låter ju inget vidare. Titta efter en granitmortel med trästöt. De brukar finnas i asiatiska butiker. De har också fördelen att de är ganska stora så det är bara att banka på.
Citera
2021-08-24, 13:41
Moderator
Jultrollets avatar
Bumpar den här gamla tråden då jag upptäckt samma problem med min mortel som jag fick nyligen. Den fäller grusiga små korn trots att jag diskat den flera gånger och nu åker den ut om jag inte kan få bort det här på något vis. Man känner även att det lossnar små stenbitar från utsidan när man tar i den och det hade väl kanske kvittat, men inuti är inte fullt lika trevligt.

Gjord i granit, Jamie Olivers kollektion, med opolerad insida och skrovlig utsida. Kan det vara just detta att den är opolerad som är problemet?

https://www.lyckasmedmat.se/mortel/1...ie-oliver.html

Kasta och köpa en ny eller finns det något knep?
Citera
2021-08-24, 15:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Bumpar den här gamla tråden då jag upptäckt samma problem med min mortel som jag fick nyligen. Den fäller grusiga små korn trots att jag diskat den flera gånger och nu åker den ut om jag inte kan få bort det här på något vis. Man känner även att det lossnar små stenbitar från utsidan när man tar i den och det hade väl kanske kvittat, men inuti är inte fullt lika trevligt.

Gjord i granit, Jamie Olivers kollektion, med opolerad insida och skrovlig utsida. Kan det vara just detta att den är opolerad som är problemet?

https://www.lyckasmedmat.se/mortel/1...ie-oliver.html

Kasta och köpa en ny eller finns det något knep?

Skulle gissa att det har med den opolerade ytan att göra. Mina har alltid varit polerade och har aldrig märkt liknande. Du kan nog polera den själv om du orkar. Frågan är om det är värt besväret när en polerad kostar 199 kr.
Citera
2021-08-24, 17:17
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Skulle gissa att det har med den opolerade ytan att göra. Mina har alltid varit polerade och har aldrig märkt liknande. Du kan nog polera den själv om du orkar. Frågan är om det är värt besväret när en polerad kostar 199 kr.
Nej, det är det ju inte, det har du rätt i. Trist, för den är väldigt fin, men nu har jag försökt det mesta och inget verkar fungera så det får bli en polerad nästa gång.
Citera
2021-08-24, 18:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Nej, det är det ju inte, det har du rätt i. Trist, för den är väldigt fin, men nu har jag försökt det mesta och inget verkar fungera så det får bli en polerad nästa gång.

Testa det här:

1: https://www.youtube.com/watch?v=mc6ftOt1Hf0

2: https://youtu.be/C6cAq56cM5c?t=318

Jag hade nog avslutat med finkornigt sandpapper och sedan diskat ur den ordentligt.
Citera
2021-08-24, 18:43
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Testa det här:

1: https://www.youtube.com/watch?v=mc6ftOt1Hf0

2: https://youtu.be/C6cAq56cM5c?t=318

Jag hade nog avslutat med finkornigt sandpapper och sedan diskat ur den ordentligt.
Åh tack, vad snällt av dig att ta dig tid att hitta så bra länkar!
Det är ju väldigt likt min mortel i färg och struktur så det där måste jag förstås prova. Nu vet jag vad jag ska göra i morgon.

Ifall någon läser denna tråd i framtiden och länkarna kanske inte längre fungerar så gäller det alltså att hälla lite vatten i morteln, sedan mala länge med stöten tills det känns polerat inuti. Låt stå med vatten i över natt, mal lite till och skölj sedan väl. Låt torka helt innan du häller i riskorn (och ev. lite salt) och fortsätt mal tills det blir ett fint pulver. Gör ev. om proceduren ett par gånger till. Diska ur och låt torka innan användning.
Citera
2021-09-24, 16:50
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Åh tack, vad snällt av dig att ta dig tid att hitta så bra länkar!
Det är ju väldigt likt min mortel i färg och struktur så det där måste jag förstås prova. Nu vet jag vad jag ska göra i morgon.

Ifall någon läser denna tråd i framtiden och länkarna kanske inte längre fungerar så gäller det alltså att hälla lite vatten i morteln, sedan mala länge med stöten tills det känns polerat inuti. Låt stå med vatten i över natt, mal lite till och skölj sedan väl. Låt torka helt innan du häller i riskorn (och ev. lite salt) och fortsätt mal tills det blir ett fint pulver. Gör ev. om proceduren ett par gånger till. Diska ur och låt torka innan användning.

Jag har exakt samma Jamie Oliver mortel som släpper ifrån sig små sten korn.

Funkade det för dig?
Citera
2021-09-24, 16:54
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Jag har exakt samma Jamie Oliver mortel som släpper ifrån sig små sten bitar.

Funkade det för dig?
Ja då, det blev riktigt bra så nu kan jag använda den. Ett himla slit visserligen och det tog lite tid men väl värt besväret. Lägg mycket tid på första steget, med bara lite vatten i, så går poleringen med några omgångar ris (jag hällde lite salt i också) snabbare sedan.

Märkligt att de säljer mortlar som inte är färdiga att använda tycker jag. Minns inte att det stod något om det i bruksanvisningen heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in