• 5
  • 6
2011-01-14, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddicus
Nja, de har nog en relativt hög andel höglikvida tillgångar för folk i den utdöende medelklassen...

Men totalt sett skulle jag inte kalla de varken rika eller fattiga.
Fastigheterna du räknar upp är ju strunt summor ... någon som ärvt en avbetalad central lägenhet eller en villa/sommarhus i ett attraktivt område slår ju hela deras networth bara på den.

Dock är väl frågan om det är "normalt" att människor ärver dessa saker? hur många av sveriges befolkning ärver en avbetald central lgh i någon av våra 3 storstäder? eller ett semester hus i toppläge vid någon av våra sällsynta kuster?

Jag tror att de står för ett minimiantal därför är det svårt att förkasta desa egendomar som struntsumma. Men visst är man född i en familj som har förmögenheter på +100 milj är ju säkerligen 6 milj en strunsumma.
Citera
2011-01-14, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cmdcmd
Ja, ekonomiskt oberoende är dem antagligen. I den åldern har dem möjlighet att gå i pension utan problem. De kan ju alltid avyttra skogsfastigheten på 4 Mkr med reavinstbeskattning på 30 %.
22% om jag inte missminner mig?
Citera
2011-01-14, 10:51
Medlem
Då de flesta fastighets"ägare" här i sverige är belånade över öronen, på samma sätt som i usa så kan man definitivt klassa dina föräldrar som rika.
Citera
2011-01-14, 12:06
Bannlyst
jag skulle inte klassa dina föräldrar som rika.
Citera
2011-01-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atbr
Då de flesta fastighets"ägare" här i sverige är belånade över öronen, på samma sätt som i usa så kan man definitivt klassa dina föräldrar som rika.

Man måste som sagt inse att dessa personer som jag förstod det hade sina fastigheter i stort sett avbetalda, de ÄGER dem alltså. Stor skillnad mot att ha ett hus som är värt 5milj. Där man troligen har lån på 4.5 Och man dessutom alltid måste ha en bostad.

Har man fleratalet fastigehter som är betalda och bra värderade som man dessutom inte behöver så är man ju i ett helt annat läge.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in