• 1
  • 2
2011-01-05, 21:06
Medlem
Kavikas avatar
Okej, frågan må verka lite udda, men eftersom jag är intresserad av ekonomi ska det bli kul att höra era åsikter.

The story:

Mina föräldrar är ett medelålders par i 55-60 års åldern. Min far jobbar som förvaltningschef inom kommunen och har ca. 40,000 kr/månad. Min mor jobbar som rektor på en mindre kommunal skola och har ca 33-35,000 kr/månad. Tillsammans får de ut någonstans mellan 45-50,000 kronor netto varje månad. Av dessa sätter de av ca 15,000 kr till ett servicekonto för att täcka div. huskostnader, mat, bil + övriga fasta kostnader. Därutöver sparar de ca 25,000 kr i aktier/fonder samt i div. sparkonton. Resterande 5-10,000 kr går till div. rörliga kostnader så som klädinköp, tandläkare, nöjen m.m

Deras ekonomiska tillgångar ser ut som följer.

1. En skogsfastighet i norra Sverige. Denna fastighet förvärvades i slutet av 80-talet för ca 350,000 kr. En mäklare (expert på skogsfastigheter) har nyligen värderat fastigheten till ca 4 miljoner kr. Fastigheten är obelånad.

2. En mindre villafastighet. Denna fastighet förvärvades i mitten av 80-talet för ca 500,000 kr. Marknadsvärdet ligger idag på ca 1 miljon kr. Fastigheten är obelånad.

3. En mindre fritidsfastighet. Denna fastighet förvärvades någon gång under 90-talet och har ett marknadsvärde om ca 100-150,000 kr. Obelånad.

3. Värdepapper och div. sparmedel. Tillsammans äger de ca 1 miljon kr netto i div värdepapper och på sparkonton.

Utöver dessa tillgångar äger de div. "kapitalvaror" så som: bil (100-120,000 kr), plastbåt (10-15,000 kr), släpvagn (10,000 kr) osv...

Så vad säger ni? Kan man klassa mina föräldrar som "rika"? Att klassa någon som "rik" är ju såklart högst subjektivt, men det ska likväl bli kul att höra era åsikter.

/K
Citera
2011-01-05, 21:08
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavika
Okej, frågan må verka lite udda, men eftersom jag är intresserad av ekonomi ska det bli kul att höra era åsikter.

The story:

Mina föräldrar är ett medelålders par i 55-60 års åldern. Min far jobbar som förvaltningschef inom kommunen och har ca. 40,000 kr/månad. Min mor jobbar som rektor på en mindre kommunal skola och har ca 33-35,000 kr/månad. Tillsammans får de ut någonstans mellan 45-50,000 kronor netto varje månad. Av dessa sätter de av ca 15,000 kr till ett servicekonto för att täcka div. huskostnader, mat, bil + övriga fasta kostnader. Därutöver sparar de ca 25,000 kr i aktier/fonder samt i div. sparkonton. Resterande 5-10,000 kr går till div. rörliga kostnader så som klädinköp, tandläkare, nöjen m.m

Deras ekonomiska tillgångar ser ut som följer.

1. En skogsfastighet i norra Sverige. Denna fastighet förvärvades i slutet av 80-talet för ca 350,000 kr. En mäklare (expert på skogsfastigheter) har nyligen värderat fastigheten till ca 4 miljoner kr. Fastigheten är obelånad.

2. En mindre villafastighet. Denna fastighet förvärvades i mitten av 80-talet för ca 500,000 kr. Marknadsvärdet ligger idag på ca 1 miljon kr. Fastigheten är obelånad.

3. En mindre fritidsfastighet. Denna fastighet förvärvades någon gång under 90-talet och har ett marknadsvärde om ca 100-150,000 kr. Obelånad.

3. Värdepapper och div. sparmedel. Tillsammans äger de ca 1 miljon kr netto i div värdepapper och på sparkonton.

Utöver dessa tillgångar äger de div. "kapitalvaror" så som: bil (100-120,000 kr), plastbåt (10-15,000 kr), släpvagn (10,000 kr) osv...

Så vad säger ni? Kan man klassa mina föräldrar som "rika"? Att klassa någon som "rik" är ju såklart högst subjektivt, men det ska likväl bli kul att höra era åsikter.

/K
"Ganska välbärgade", skulle jag säga.
Edit; det beror naturligtvis på vem du jämför med.
Citera
2011-01-05, 21:10
Medlem
Kaixs avatar
Enligt mig så borde dina föräldrar klassas som rika ja
Citera
2011-01-05, 21:11
Bannlyst
Är du adopterad?

OnT: Nej.
Citera
2011-01-05, 21:11
Medlem

/K[/quote]

Hygglig medelklass som uppenbarligen inte slösat bort sina tillgångar. Men rika? Nej.
Citera
2011-01-05, 21:14
Medlem
hacke169s avatar
Vad är det för släpvagn?
Citera
2011-01-05, 21:14
Medlem
Ska försöka ge dig lite perspektiv på saker och ting.

I ett inslag i Rapport / Aktuell sades det att ca 40% av Sveriges befolkning inte skulle kunna ordna fram 10.000 kr på en vecka (vill minnas att det var siffror i den stilen)
Det borde besvara din fråga.
Citera
2011-01-05, 21:17
Medlem
Ankfanskaps avatar
Stadig ekonomi men absolut inte rika, skulle jag säga.
Citera
2011-01-05, 21:21
Medlem
bizarroboys avatar
Med tanke på de obelånade fastigheterna och sparkapitalet torde jag nog vara beredd att kalla dem rika. Tillgångar på sex-sju miljoner är det en förhållandevis liten del av Sveriges befolkning som kan skryta med.

Sedan beror det givetvis alltid på vad man jämför med, och i vilken kontext man vistas. Men nog är de rika alltid. Seså, spring iväg och berätta det för dina kompisar nu, att du ha rika föräldrar.
Citera
2011-01-05, 21:22
Medlem
Kavikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hacke169
Vad är det för släpvagn?

Haha, jag vet att det lät lite fånigt. Men jag tog upp det bara för att den, trots allt, tingar ett hyfsat värde. Som någon annan skrev är det långtifrån alla som kan "hosta upp" 10,000 kr över en natt.
Citera
2011-01-05, 21:25
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavika

De har en sisådär 7 miljoner kronor i nettoförmögenhet och tillhör alltså de 10% rikaste i Sverige. (Om jag läser rätt)

Ja, de är rika.
Citera
2011-01-05, 21:26
Medlem
ShogunAssasins avatar
Rika på kärlek kanske, annars skulle jag nog säga välbärgade. En rik person är väl i mina ögon ekonomiskt oberoende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in