Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-05, 18:56
  #1
Medlem
fanzaas avatar
Hej,

Sog nyss filmen 21 och i borjan so har de en kluring:

Det finns 3st dorrar, men bara en av dem ett pris bakom sig.
Du valjer en dorr (utan att oppna den), ledaren plockar do bort en av dorrarna och frogar om du vill sto kvar vid ditt val eller om du vill byta.

Losningen ar do att du bor byta for att den dorren du valt har 33% chans att vara den ratta, men om du byter so blir det 66% (eller 50% eller vad det nu var) chans att vara den ratta.

Detta forstor jag inte riktigt, ar det nogon som fortstor det som skulle kunna forklara hur det fungerar?
Citera
2011-01-05, 18:59
  #2
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem
Citera
2011-01-05, 19:12
  #3
Medlem
fanzaas avatar
Tack so mycket!
Citera
2011-01-05, 19:27
  #4
Medlem
PuffTheDragons avatar
Monty Hall problemet är alltid lika trevligt. Det har dock diskuterats flitigt här för några år sedan.

Jag gjorde ett litet vb-scriptat spreadsheet som har tre dörrar, värden placerar slumpmässigt ut två getter och en bil i de tre dörrarna.
Sedan slumpas en dörr som ett val av en person.
Utefter det finns tre olika resultat.

I en väg så byter personen alltid dörr.
I den andra så står personen fast vid sitt beslut.
I den tredje så slumpas beslutet fram (50-50).

Sedan kan man utföra x antal försök för att se fördelningen av vinsten.

Det är inte fullt uppenbart hur chansen fördelas förens efter ~100 loopar. Men när ett visst antal försök har gjorts så vinner personen som byter 2/3 av försöken. Personen som står kvar vinner i 1/3 av försöken. Personen som byter ibland och står kvar ibland helt slumpmässigt kommer att ha en chans att vinna som är 1/2.

Ska kolla om jag kan hitta det...
__________________
Senast redigerad av PuffTheDragon 2011-01-05 kl. 19:50.
Citera
2011-01-05, 22:49
  #5
Medlem
Ni missar ju en VÄLDIGT viktig detalj.
Spelledaren väljer bort en dörr med FÖRLUST bakom, att han/hon/det vet vad som befinner sig bakom är halva poängen.
Ganska självklart iofs, men ska man vara petig så..
Citera
2011-01-05, 23:21
  #6
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rullkaka
Ni missar ju en VÄLDIGT viktig detalj.
Spelledaren väljer bort en dörr med FÖRLUST bakom, att han/hon/det vet vad som befinner sig bakom är halva poängen.
Ganska självklart iofs, men ska man vara petig så..
Ni?
Citera
2011-01-05, 23:27
  #7
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Ni?
Han kanske var artig?!
Citera
2011-01-06, 00:12
  #8
Medlem
Hur man trollar Flashbacks matematik-forum:

Steg 1: Se filmen 21.
Steg 2: Memorera den första scenen och den matematiska frågesportsgrejen i början.
Steg 3: Skapa en ny tråd angående problemet, berätta i det första inlägget att du sett filmen 21 och be folk förklara skiten för dig.
Steg 4: Förstå inga förklaringar.
Steg 5: ???
Steg 6: Vinst.
Citera
2011-01-06, 00:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fanzaa
Hej,

Sog nyss filmen 21 och i borjan so har de en kluring:

Det finns 3st dorrar, men bara en av dem ett pris bakom sig.
Du valjer en dorr (utan att oppna den), ledaren plockar do bort en av dorrarna och frogar om du vill sto kvar vid ditt val eller om du vill byta.

Losningen ar do att du bor byta for att den dorren du valt har 33% chans att vara den ratta, men om du byter so blir det 66% (eller 50% eller vad det nu var) chans att vara den ratta.

Detta forstor jag inte riktigt, ar det nogon som fortstor det som skulle kunna forklara hur det fungerar?

Har du inte gått ut grundskolan? :S
Citera
2011-01-06, 00:25
  #10
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Ni?
Hoppas han inte menade mig. För då missförstod han det jag skrev.
Hittar dock inte filen jag letade efter...
Citera
2011-01-06, 00:44
  #11
Medlem
rückblendes avatar
Som jag sa i någon av dom tidigare trådarna, det är lättare om man gör en överdrift av amerikanska mått för att förstå vad som händer.

Säg att det finns 1 miljard dörrar
1 dörr är vinst, resten nit
du väljer en dörr helt random
där är 1/miljarden att du väljer rätt, nästan obefintlig alltså, du kan vara väldigt säker på att den är NIT
Spelledaren tar bort 999 999 998 dörrar som är är NIT
2 dörrar kvar, den du valde och den som spelledaren lämnade. Han har enligt reglerna inte plockat bort VINST-dörren

Chansen att vinna om du byter dörr här är rätt uppenbar.
Citera
2011-01-07, 11:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Han kanske var artig?!
Artig? Niar gör man neråt i samhällsklasserna så enligt ditt resonemang var han nog snarare oartig.
On topic: När ska folk lära sig använda sökfunktionen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback