• 1
  • 2
2011-01-05, 17:34
Bannlyst
Tja passar den här motorn i en Rieju RRX -07?
Jag hittade inga mott på sidan.

http://www.motorsweden.se/product_info.php?pid=265

MVH
Citera
2011-01-05, 17:36
Medlem
Nej det gör den inte.
Citera
2011-01-05, 17:40
Medlem
The-Stigs avatar
om du bygger om motorfästena så kanske...

men frågan är ju om den får plats för den där är mycket större än en am6 som sitter där orginal och om resten av moppen håller för den motorn...

varför inte bara ha orginalmotorn?
Senast redigerad av The-Stig 2011-01-05 kl. 17:43.
Citera
2011-01-05, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The-Stig
om du bygger om motorfästena så kanske...

men frågan är ju om den får plats för den där är mycket större än en am6 som sitter där orginal och om resten av moppen håller för den motorn...

varför inte bara ha orginalmotorn?
Okej, men jag tänkte om motorn kanske är för hög så att det blir problem med tanken mm.
För att jag får inte ta körkort än för att jag var dum och parkerade en trimmad moppe vid skolparkeringen...
Och ramen och bromsarna håller för att det är 125cc ram på moppen (lätt motorcykel, så den klarar iaf 15hk) och 250 motorn har 17 hk, så att dom har ju inte tagit ut så mkt av den så den kommer att hålla längre en vanlig trimmad moped motor.:P

Och den här motor jag kanske kmr att byta til drar lite och låter inte lika mycket som den gör i dag, för att jag har 74cc och trimmrör/krök nu låter den ungefär som min brors honda cr 125a...
Citera
2011-01-06, 16:36
Medlem
The-Stigs avatar
jag misstänker att den där 250 motorn har mycket mer vrid än 125 cc motorn, fyrtaktare - tvåtaktare you know..

är det inte bättre att skaffa en motorcykel direkt isåfall? :P
Citera
2011-01-06, 17:07
Bannlyst
Citat:
jag misstänker att den där 250 motorn har mycket mer vrid än 125 cc motorn, fyrtaktare - tvåtaktare you know..

är det inte bättre att skaffa en motorcykel direkt isåfall? :P
Ramen kmr nog hålla har du kollat på en rieju/derbi senda eller liknande mopeder.

Sen så kan jag inte ta mc kort för att jag har åkit fast med trmmad moped för 2 år sen, för att jag korkad och parkerade vid skol parkeringen
Citera
2011-01-06, 17:20
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Säkerligen rätt, men eftersom motorn är sammanbyggd med växellådan ser ramen aldrig till det vridmoment man har på vevaxeln. I själva verket skulle 4-taktsmotorn sannolikt kunna ha utväxling som ger lite högre toppfart på lägsta växeln tack vare den bättre orken på lågvarv, vilket faktiskt skulle kunna ge lägre vridmomentsrelaterad belastning på hojen än med en tvåtakts 125cc.

Citera
2011-01-06, 18:50
Medlem
The-Stigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av random.dude
Ramen kmr nog hålla har du kollat på en rieju/derbi senda eller liknande mopeder.

Sen så kan jag inte ta mc kort för att jag har åkit fast med trmmad moped för 2 år sen, för att jag korkad och parkerade vid skol parkeringen

ja, det har jag. det jag menade var att det var enklare att skaffa en motorcykel istället för att börja bygga om ramen.

måste man ha mc kort för att köra motorcykel?

Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Säkerligen rätt, men eftersom motorn är sammanbyggd med växellådan ser ramen aldrig till det vridmoment man har på vevaxeln. I själva verket skulle 4-taktsmotorn sannolikt kunna ha utväxling som ger lite högre toppfart på lägsta växeln tack vare den bättre orken på lågvarv, vilket faktiskt skulle kunna ge lägre vridmomentsrelaterad belastning på hojen än med en tvåtakts 125cc.

har du missat på nåt sätt att det går ut en kedja till bakhjulet på en moped/motorcykel?
Senast redigerad av The-Stig 2011-01-06 kl. 18:52.
Citera
2011-01-06, 21:50
Medlem
Laxermedels avatar
Citat:
måste man ha mc kort för att köra motorcykel?

Självklart!
Citera
2011-01-06, 22:12
Medlem
INTPs avatar
Citat:
har du missat på nåt sätt att det går ut en kedja till bakhjulet på en moped/motorcykel?
Nej. Har du missat att utväxlingen i växellådan förändrar varvtal & vridmoment, vilket gör att vridmomentet på vevaxeln (som jag utgår från att du pratade om) är lika relevant som en politikers löften?
1Nm på vevaxeln nerväxlat 3:1 ger 3Nm på utgående drevaxel, 2Nm på vevaxeln och 1:1 i utväxling ger 2Nm på utgående drevaxel, alltså lägre belastning trots högre vridmoment på vevaxeln.
Citera
2011-01-07, 15:37
Medlem
The-Stigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Nej. Har du missat att utväxlingen i växellådan förändrar varvtal & vridmoment, vilket gör att vridmomentet på vevaxeln (som jag utgår från att du pratade om) är lika relevant som en politikers löften?
1Nm på vevaxeln nerväxlat 3:1 ger 3Nm på utgående drevaxel, 2Nm på vevaxeln och 1:1 i utväxling ger 2Nm på utgående drevaxel, alltså lägre belastning trots högre vridmoment på vevaxeln.

nej...
Citera
2011-01-07, 17:16
Medlem
INTPs avatar
Varför sa du då vrid? Använd korrekt terminologi istället för detdär virriga snacket om att effekt på lågvarv heter vrid och effekt på högvarv heter effekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in